
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Kraków działając na podstawie art.14 a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 1 kwietnia 2005 r. (wpływ do tutejszego Urzędu 05.04.2005 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług prowizji pobieranej od pożyczek zabezpieczonych hipotecznie na nieruchomości stwierdza,
iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
Przedmiotem wniosku Podatnika było :
-czy podlega podatkowi od towarów i usług pobierana prowizja od pożyczek zabezpieczonych hipotecznie na nieruchomości?
Podatnik wykonuje usługi udzielania pożyczek pieniężnych zabezpieczonych hipotecznie na nieruchomości. Według opinii Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi (wydanej na wniosek Podatnika ) świadczone przez niego usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU nr 65.22.10.
Podatnik uważa, iż usługi udzielania pożyczek zabezpieczonych hipotecznie na nieruchomości są zwolnione od podatku od towarów i usług, jako usługi pośrednictwa finansowego, na podstawie załącznika nr 4 poz. 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Kraków stwierdza co następuje:
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. nr 54 poz. 535 ze zmianami) opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie natomiast do treści art. 43 ust. 1 pkt. 1 wyżej wymienionej ustawy zwalnia się od podatku usługi, wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.
Zgodnie z załącznikiem nr 4 poz. 3, jako usługi zwolnione od podatku zostały wymienione usługi z sekcji J ex (65-67) usługi pośrednictwa finansowego z wyłączeniem:
1) działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,
2) usług, polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej
3) usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),
4) usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10.00.20,-00.3), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresieprzez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń.
5) usług ściągania długów oraz faktoringu
6) usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt. 12 ustawy,
7) usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
8) transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,
9) transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości
Usługi pośrednictwa finansowego sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 65 obejmują usługi pośrednictwa pieniężnego (PKWiU 65.1) oraz usługi pośrednictwa finansowego pozostałe (PKWiU 65.2).Świadczone przez Pana usługi zostały sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny jako usługi udzielania pożyczek, świadczone poza systemem bankowym - PKWiU 65.22.10.
Z usług sklasyfikowanych w grupowaniu (65.2) ze zwolnienia od podatku VAT wyłączone są: leasing finansowy, usługi ściągania długów oraz faktoringu, działalność lombardów z wyjątkiem usług lombardowych świadczonych przez banki, usługi zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub w związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych oraz usługi przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub w związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12.
Wobec powyższego, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Kraków uznaje za prawidłowe Pana stanowisko zawarte w piśmie z dnia 1 kwietnia 2005 r.
Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących.
Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej służy zażalenie. Stosownie do art. 236 § 1 zażalenie wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.
