
Temat interpretacji
Działając na podstawie art.14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), art. 15 ust. 6, art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) oraz z § 27 a ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz.970 ze zm.) - po rozpatrzeniu wniosku Gminy O z dnia 28.04.2005 r. - który wpłynął do tut. organu w dniu 28.04.2005 r., w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w kwestii:
- możliwości odzyskania podatku naliczonego VAT w systemie VAT w związku z realizacją zadania pod nazwą "budowa kanalizacji sanitarnej z przyłączami domowymi, I etap w miejscowości Ż i O K" współfinansowanego ze środków programu przedakcesyjnego Unii Europejskiej SAPARD, umowa z ARiMR z dnia 08.07.2004 r.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ropczycach uznaje stanowisko Strony przedstawione w przedmiotowym wniosku w zakresie stosowania przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) za prawidłowe.
W dniu 28.04.2005 r. wpłynął do tut. organu podatkowego wniosek Gminy O w sprawie udzielenia pisemnej informacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej. Z pisma wynika, że Gmina realizuje zadanie pod nazwą "budowa kanalizacji sanitarnej z przyłączami domowymi, I etap w miejscowości Ż i O K" współfinansowanego ze środków programu przedakcesyjnego Unii Europejskiej SAPARD, umowa z AriMR z dnia 08.07.2004 r.Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Jednostkę wynika w ramach tej inwestycji wykonano 60 przyłączy do gminnej sieci kanalizacyjnej, 10 szt. pompowni, 17175 mb kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej i ciśnieniowej. Dodatkowo treść pisma wskazuje, że inwestycja ta nie jest związana ze sprzedażą opodatkowaną. Rozstrzygając zagadnienie pod kątem możliwości odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu ponoszonych nakładów inwestycyjnych stwierdzić należy, iż warunki skorzystania z tych uprawnień wynikają tak z samej ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.), jak i z wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).Na podstawie art. 86 ust. 1 tejże ustawy - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z powyższym przepisem odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest wykazanie podatku należnego. Tym samym odliczeniu nie podlega podatek od poniesionych wydatków, które nie są związane z czynnościami opodatkowanymi. Odnosząc się zatem do sytuacji Gminy, należy stwierdzić brak podstaw do odliczenia podatku z tytułu zakupów związanych ze sprzedażą niepodlegającą opodatkowaniu, ponieważ zgodnie z cytowanym artykułem 86 ust. 1 ustawy podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zaznaczyć jednak należy, że Jednostka w swoim piśmie stwierdziła, że inwestycja ta nie jest związana ze sprzedażą opodatkowaną. Wobec powyższego - prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nakładami inwestycyjnymi nie będzie przysługiwało w całości, o ile poniesione nakłady w całości wykorzystywane będą do wykonywania czynności nie opodatkowanych.
Gmina nie ma również możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w przypadku nabycia towarów i usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, na podstawie przepisu § 27 a ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz.970 z późn. zm.). Przepis ten wskazuje, że "zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług przysługuje również podmiotom, które przed dniem 1.05.2004 r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (Sapard) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu." Z treści przedmiotowego pisma wynika, że Gmina nie spełnia powyższego warunku, a zatem w oparciu o tą regulację zwrot podatku od towarów i usług nie przysługuje
Rozpatrując powyższe zagadnienia należy jednocześnie uwzględnić zapis art. 15 ust. 6 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, który mówi, że "nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych."
Uwzględniając przedstawiony w piśmie stan faktyczny uznać należy, że Gmina prowadząc inwestycję w zakresie opisanym na wstępie pisma (tj. nie związaną z wystąpieniem czynności opodatkowanych), realizując ją w ramach zadań własnych - nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w systemie VAT i poza nim. Stąd też stanowisko podatnika zajęte w przedmiotowym piśmie jest prawidłowe. Jednocześnie informuje się, że niniejszej interpretacji dokonano w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez podatnika we wniosku oraz stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia zdarzenia.
Ponadto organ podatkowy informuje ze zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Natomiast zgodnie z art. 14b § 2 Ordynacji podatkowej - niniejsza interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy, do czasu jej zmiany lub uchylenia.
