Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że zakupiono kawę, herbatę, słodycze, które zostały zużyte na potrzeby reprezentacji w trakcie spodkań z ... - Interpretacja - PP-443/22/2005

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 14.04.2005, sygn. PP-443/22/2005, Urząd Skarbowy w Ostrowcu Świętokrzyskim

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że zakupiono kawę, herbatę, słodycze, które zostały zużyte na potrzeby reprezentacji w trakcie spodkań z kontrahentami. Negocjacje handlowe przeprowadzane były także w lokalach gastronomicznych, w których kontrahenci podejmowani byli obiadem lub kolacją, dokonano również zakupu usług w zakresie ogłoszeń prasowych. Strona nie obniżała podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur stwierdzający zakup na potrzeby reklamy i reprezentacji, nie były wystawiane faktury wewnętrzne, całą kwotę wydatkowaną na w/w cele wykazano jako koszty reprezentacji i reklamy.

Podatnik zwraca się z zapytaniem - w jaki sposób należy rozliczyć podatek VAT związany z zakupami na cele reprezentacji i reklamy, czy podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz czy należy wystawiać fakturę wewnętrzną z wykazanym podatkiem należnym stwierdzającą przekazanie towarów i usług na potrzeby reprezentacji i reklamy.

Wobec powyższego Naczelnik Urzedu Skarbowego w Ostrowcu Św. informuje jak niżej:

Nowa ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami) przy określaniu zakresu opodatkowania w ogóle nie odwołuje się do pojęć reprezentacja i reklama, zaś czynności opodatkowane wyliczono w art. 5 ust. 1, zgodnie z którym opodatkowaniu podlega: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, export i import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Podkreślić należy, że wskazany wyżej przepis formułuje zasadę, iż warunkiem opodatkowania dostawy towarów lub świadczenia usług jest odpłatność za te czynności.
Nieodpłatna dostawa towarów i nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy. Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług przez dostawę, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiacych osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, a w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obnizenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynnosci, w całości lub w części.

Powyższe zapisy wskazują, że opodatkowaniu podlega zużycie towarów, jedynie, gdy ich spożytkowanie następuje na cele osób ściśle wymienionych w art. 7 ust. 2 pkt 1. Natomiast z brzmienia przepisu art. 7 ust. 2 pkt 2 wynika, iż opodatkowaniu poddane zostało jedynie "wszelkie inne przekazanie", nie ma tu mowy o zużyciu towarów.
Tak więc, w świetle powyższych przepisów zużycie towarów na cele reklamy i reprezentacji w ramach działalnosci przedsiębiorstwa, w tym poczęstunki napojami, słodyczami podczas spodkań z kontrahentami nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Co do kwestii odliczenia podatku naliczonego, to zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwote podatku naliczonego.

Podobnie jak w przypadku dostawy towarów, opodatkowaniu podlega, co do zasady, odpłatne świadczenie usług, przy czym w art. 8 ust. 2 wskazano, iż nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług zwiazanych z tymi usługami, w całosci lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Powyższe daje podstawę do stwierdzenia, że dokonując zakupu usług obcych na potrzeby reprezentacji i reklamy - podatnik nie ma obowiązku wystawiania sobie samemu faktury wewnętrznej i obliczania podatku należnego. Przy zakupie tych usług u podatnika nie zaistniały bowiem żadne czynności określone wart. 8 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, które podlegałyby opodatkowaniu.

Jeżeli zakup usługi obcej na potrzeby reklamy i reprezentacji został udokumentowany oryginalną fakturą VAT, to podatek w niej wykazany - co do zasady - stanowi dla podatnika podatek naliczony do odliczenia od podatku należnego.

Wyjatek dotyczy zakupu usług gastronomicznych na cele reprezentacji i reklamy, od których - stosownie do art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy - postanowiono, że podatek naliczony nie podlega odliczeniu.

Urząd Skarbowy w Ostrowcu Świętokrzyskim