Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.294.2025.2.JK

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 marca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 18 marca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 7 kwietnia 2025 r. (wpływ 7 kwietnia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest wraz z żoną współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego oddanego do użytku w 1996 roku. Od początku użytkowania dom ogrzewany był piecem na paliwa stałe (węgiel, drewno). System CO zasilany z pieca służył zarówno ogrzewaniu domu, jak i uzyskiwaniu odpowiedniej temperatury ciepłej wody użytkowej CWU (konieczne rozpalenie pieca także poza okresem grzewczym). Na przestrzeni niespełna 30 lat zamieszkiwania domu uległy zmianie warunki klimatyczne, co skłoniło Wnioskodawcę do przeanalizowania zapotrzebowania budynku na energię. W ostatnich latach zauważalny jest spadek liczby dni z temperaturą średnią dobową poniżej 0°C (termicznej zimy), natomiast wydłużył się okres tzw. ogrzewania przejściowego. Całkowita długość okresu grzewczego uległa znacznemu wydłużeniu przy jednoczesnym spłaszczeniu krzywej zapotrzebowania na energię cieplną. Najwyższa efektywność pieca spalinowego występuje podczas pracy ciągłej, ponieważ największe straty energii mają miejsce podczas etapu rozpalania pieca. W wyniku wyżej opisanych zmian klimatycznych stałe opalanie budynku dużym piecem stało się nieefektywne, temperatura nie pozwala jednak na całkowite zaniechanie ogrzewania wiosną i jesienią. W okresach przejściowych konieczne było więc mało efektywne pod względem energetycznym krótkie przepalanie. W związku ze zmianami klimatycznymi oraz ogrzewaniem przy użyciu pieca na paliwo stałe Wnioskodawca wraz z żoną podjął decyzję o konieczności przeprowadzenia modernizacji istniejącego systemu grzewczego, mającego na celu wymianę nieefektywnych źródeł ciepła na paliwo stałe oraz zastosowanie nowoczesnych urządzeń spełniających najwyższe normy. Aktualnie najlepszą odpowiedzią na zmiany klimatyczne jest własna produkcja energii z odnawialnych źródeł energii oraz ogrzewanie z wykorzystaniem OZE. Podjęte działania spowodowały zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania CO i podgrzewania CWU. Przedsięwzięcie termomodernizacyjne rozpoczęte i zakończone w latach 2023-2024 roku obejmowało: Zamontowanie instalacji fotowoltaicznej z wykorzystaniem korzystnej, południowej ekspozycji słonecznej obok budynku mieszkalnego. Inwestycja została wykonana z własnych środków bez dofinansowania z innych projektów. Koszt instalacji wyniósł 8 810,84 zł. Zamontowanie w budynku mieszkalnym klimatyzacji z wbudowaną pompą ciepłą powietrze-powietrze z funkcją grzania (2 urządzenia o mocy 3kW oraz 1 urządzenie o mocy 5 kW), która podniosła efektywność ogrzewania budynku. Wykonanie kompleksowej instalacji klimatyzacyjnej (3 jednostki wewnętrze i 3 jednostki zewnętrzne) zapewnia skuteczne i równomierne ogrzewanie całej przestrzeni mieszkalnej. Inwestycja została wykonana z własnych środków bez dofinansowania z innych projektów. Koszt klimatyzacji wyniósł 11 550,00 zł. W sezonie grzewczym 2023-2024 w okresie zimowym dom ogrzewano węglem i drewnem, natomiast w okresie przejściowym (jesień, wiosna) dom ogrzewany był wyłącznie przy wykorzystaniu klimatyzacji (pomp ciepła). W 2024 roku dodatkowo wymieniono piec CO klasa 3 na piec zgazowujący drewno klasa 5 i zakupiono zasobnik CWU z grzałką elektryczną, bufor 1000l CO, grzejniki łazienkowe wyposażone w grzałkę elektryczną oraz zmodernizowano instalację pod kątem ogrzewania CO i CWU przy wykorzystaniu energii elektrycznej uzyskiwanej z paneli fotowoltaicznych. Inwestycja ta została wykonana z dofinansowaniem w wysokości 45% w ramach programu „Czyste Powietrze”, pozostała część wydatków zostanie rozliczona w zeznaniu rocznym PIT za 2024 r. Wszystkie powyższe działania znacząco wpłynęły na poprawę efektywności energetycznej budynku: - instalacja fotowoltaiczna pozwala uzyskać i dostarczyć do budynku mieszkalnego energię elektryczną; - wymiana pieca pozwala na efektywne i ekologiczne ogrzewanie domu w okresach niższych temperatur; - ogrzewanie domu przy użyciu pomp ciepła działających na zasadzie powietrze-powietrze (klimatyzacji z funkcją grzania) ogrzewa dom głównie w okresach przejściowych (jesień, wiosna), gdy zapotrzebowanie na energię cieplną jest mniejsze, kiedy korzystanie z dużej mocy pieca jest nieefektywne i mało ekonomiczne; - ogrzewanie CWU energią elektryczną w okresach przejściowych, kiedy nie ma konieczności rozpalania pieca pozwoliło na zaprzestanie krótkotrwałego użytkowania pieca CO jedynie w celu podgrzewania wody. Opisana modernizacja umożliwiła poprawę efektywności wykorzystania energii w budynku, jednocześnie zmniejszając na nią zapotrzebowanie. Podjęte działania pozwoliły na zmniejszenie emisji spalin z pieca CO na paliwo stałe, dzięki wymianie pieca na nowoczesny piec spełniający najwyższe normy. Mając na uwadze, że ogrzewanie tego typu urządzeniem jest efektywne jedynie przy dłuższych okresach niższych temperatur, zastosowanie zasobnika CWU z grzałką elektryczną eliminuje konieczność użytkowania nowego pieca jedynie do podgrzania CWU, natomiast instalacja klimatyzacji z funkcją grzania pozwala na zaprzestanie mało efektywnego pod względem energetycznym minimalnego ogrzewania domu. Poniesione wydatki związane są z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego polegającego na ulepszeniu systemu ogrzewania domu, w wyniku którego nastąpiło zmniejszenie zapotrzebowania na energię zużywaną do ogrzewania budynku mieszkalnego pośrednio wynikające również ze zmniejszenia strat energii w procesie ogrzewania domu paliwem stałym. Przedmiotem złożonego wniosku jest możliwość odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej zakupu klimatyzacji z funkcją ogrzewania powietrza (jednostki zewnętrznej - pompy ciepła oraz wymiennika wewnętrznego) wraz z usługą montażu.

Pytanie

Czy Wnioskodawca może odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatki poniesione na zakup i montaż klimatyzacji z wbudowaną pompą ciepła w przypadku realizacji takiego przedsięwzięcia w sposób i w budynku opisanym w zapytaniu?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie, wydatki poniesione na zakup i montaż klimatyzacji z wbudowaną, pompą ciepła mogą zostać odliczone w ramach ulgi termomodernizacyjnej ponieważ są zgodne z art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków, tj. w wyniku realizacji przedsięwzięcia opisanego we wniosku nastąpiło zmniejszenie zapotrzebowania na energię elektryczną na potrzeby budynku mieszkalnego. Instalacja klimatyzacji z funkcją grzania to całkowicie własna inwestycja, nie dofinansowana z funduszy celowych. Poniesiony wydatek nie został zaliczony do kosztu uzyskania przychodu, ponieważ nie prowadzę działalności gospodarczej ani takowa nie jest prowadzona w domu obejmowanym opisaną termomodernizacją. Faktury dokumentujące wydatki związane z opisanym przedsięwzięciem termomodernizacyjnym zostały wystawione na Pana imię i nazwisko przez czynnych podatników podatku od towarów i usług. W roku 2023 oraz 2024 uzyskał Pan dochody z tytułu pracy zawodowej i rozliczał się według skali podatkowej. Opisane powyżej inwestycje zostały podjęte i zakończone w latach 2023-2024. W zeznaniu rocznym PIT za 2023 r. dokonał Pan odliczeń z tytułu ulgi termomodernizacyjnej (panele fotowoltaiczne oraz montaż klimatyzacji), ponieważ dzwoniąc na infolinię Krajowej Administracji Skarbowej uzyskał Pan potwierdzenie, że mogę dokonać takiego odliczenia. Dodatkowo chciałby się Pan powołać na pismo z dnia 25 lipca 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDSB2-2.4011.218.2023.2.MM Ulga termomodernizacyjna - interpretacji indywidualnej dotyczącej bardzo podobnej inwestycji termomodernizacyjnej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Prawo do odliczenia przedmiotowej ulgi przysługuje także podatnikom opłacającym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 11 ust. 1 i 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2024 r. poz. 1446 ze zm.).

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków:

Użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a.,

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się natomiast w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273). Są to:

1. Materiały budowlane i urządzenia:

1) materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2) węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;

3) kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

4) kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

5) zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;

6) kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz.Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);

7) przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;

8) materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

9) materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

10) materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;

11) pompa ciepła wraz z osprzętem;

12) kolektor słoneczny wraz z osprzętem;

13) ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;

14) stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;

15) materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

2. Usługi:

1) wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;

2) wykonanie analizy termograficznej budynku;

3) wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;

4) wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;

5) docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;

6) wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;

7) wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

8) montaż kotła gazowego kondensacyjnego;

9) montaż kotła olejowego kondensacyjnego;

10) montaż pompy ciepła;

11) montaż kolektora słonecznego;

12) montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;

13) montaż instalacji fotowoltaicznej;

14) uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;

15) regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;

16) demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Na podstawie art. 26h ust. 4 komentowanej ustawy:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 cytowanej ustawy:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Art. 26h ust. 6 ww. ustawy stanowi, że:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Stosownie zaś do art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Z zacytowanych przepisów wynika zatem, że ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Wydatki podlegające odliczeniu w ramach omawianej ulgi należy rozliczyć w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniesiono wydatki. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Zgodnie z Objaśnieniami podatkowymi z 30 marca 2023 r. „Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych”:

Wydatki na zakup i montaż klimatyzatora z funkcją grzania nie uprawniają podatnika do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

Odliczeniu mogą podlegać wyłącznie wydatki, które zostały uwzględnione w powołanym rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i zostały poniesione w związku z realizacją konkretnego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.

W konsekwencji stwierdzam, że nie będzie Panu przysługiwać w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, możliwość odliczenia wydatków poniesionych na zakup opisanej we wniosku klimatyzacji z wbudowaną pompą ciepła, bowiem ww. wydatki (na zakup klimatyzacji) nie zostały wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zaznaczam, że brak możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej oparty został wyłącznie na fakcie, że wydatki, których dotyczy opisane przez Pana przedsięwzięcie nie zostały wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Zatem, skoro jeden z podstawowych warunków możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej nie został zachowany, organ nie dokonał analizy pozostałych warunków jakie należy spełnić, aby móc ubiegać się o możliwość skorzystania z tej ulgi.

Odnośnie do powołanej przez Pana interpretacji indywidualnej – wskazać należy, że powołana interpretacja dotyczy konkretnej sprawy podatnika, osadzonej w określonym stanie faktycznym i w tej sprawie rozstrzygnięcie w niej zawarte jest wiążące. Natomiast organy podatkowe, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy  z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.