Na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), w związk... - Interpretacja - USIII/406/32/05

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 25.06.2005, sygn. USIII/406/32/05, Urząd Skarbowy w Piotrkowie Trybunalskim

Temat interpretacji

Pytanie podatnika


Na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z art. 86 ust. 3, ust. 5 i art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Piotrkowie Tryb. stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku złożonym dnia 16 maja 2005r. w zakresie przysługiwania prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupywanego paliwa jest nieprawidłowe.


Wnioskiem złożonym 16 maja 2005r. Spółka zwróciła się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Spółki.Z wniosku wynika, iż Spółka od dnia 1 maja 2004r., w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług zaprzestała odliczania podatku naliczonego od zakupywanego paliwa do napędu samochodów, które mają niższą ładowność niż określona według wzoru w art. 86 ust. 3 tej ustawy. Samochody te do dnia 1 maja 2004r. uznawane były za samochody ciężarowe, Spółka nabyła je przed 1 maja 2004r. i wykorzystuje w swojej działalności.Spółka prosi o interpretację, czy zaprzestanie od 1 maja 2004r. dokonywania odliczeń podatku naliczonego od zakupu paliwa do w/w samochodów było słuszne? Czy Spółce przysługuje w dalszym ciągu odliczenie VAT naliczonego od zakupu paliwa do tych samochodów?Według oceny Spółki nie utraciła ona prawa do odliczenia po 1 maja 2004r. podatku VAT od zakupywanego do napędu w/w samochodów paliwa i powinna podatek ten odliczać, ponieważ zakaz tego odliczenia dotyczy wyłącznie samochodów określonych w art. 86 ust. 3 ustawy, czyli samochodów nabytych po 1 maja 2004r. Tymczasem przedmiotowe samochody Spółka nabyła przed dniem 1 maja 2004r. ( w 1999 i 2002r.).


Niniejszym postanowieniem Naczelnik Urzędu Skarbowego w Piotrkowie Tryb. udziela interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.


Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 3 i art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wzoru:DŁ= 357 kg + n x 68 kggdzie: DŁ- oznacza dopuszczalną ładowność, n- oznacza ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcyZ brzmienia art. 86 ust 5 powołanej ustawy wynika, iż dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc (siedzeń), o których mowa w ust. 3 określona jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Pojazdy, które w wyciągu ze świadectwa homologacji lub w odpisie decyzji (o której mowa w zdaniu pierwszym) nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc, uznaje się za samochody osobowe, o których mowa w ust. 3.Należy zaznaczyć, że ustawodawca uchwalając nowy akt prawny w postaci ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) nie zawarł przepisów przejściowych dotyczących nabytych przed dniem 1 maja 2004r. samochodów osobowych i innych pojazdów nie spełniających wymogów zawartych w art. 86 ust. 3 i 5 ustawy.Zatem od 1 maja 2004r. obowiązują nowe zasady w zakresie odliczania podatku naliczonego z tytułu zakupu paliwa do samochodów nabytych zarówno przed jak i po tej dacie.Jeśli więc samochody nabyte przez Spółkę przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług nie spełniają wymogów art. 86 ust. 3-5 ustawy , prawo do odliczenia podatku naliczonego od paliwa wykorzystywanego do tych samochodów nie przysługuje.Wobec powyższego stanowisko Spółki należy uznać za nieprawidłowe.


Powyższa interpretacja w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia i przed nowelizacją tych przepisów.
W dniu 21 kwietnia 2005r. Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych ustaw. Ustawa ta została opublikowana w dniu 23 maja 2005r. w Dzienniku Ustaw Nr 90 pod poz. 756. Przepisy dotyczące odliczeń podatku przy nabyciu samochodów oraz przy nabyciu paliw wejdą w życie po upływie 90 dni od dnia ogłoszenia tej ustawy, tj. 22 sierpnia 2005r.Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 3 znowelizowanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3, tj. o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.Jednocześnie zgodnie z art. 86 ust. 4 ustawy, przepis ust. 3 nie dotyczy:1) pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;2) pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysunietego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;3) pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;4) pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;5) pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy;6) pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;7) przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:a) odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lubb) oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.


Reasumując, od dnia 22 sierpnia 2005r. prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu paliwa przysługuje, jeżeli jest to paliwo wykorzystywane do pojazdów samochodowych o dopuszczalnej macie calkowitej powyżej 3,5 tony lub do pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony , jeżeli pojazdy spełniają wymagania określone w art. 86 ust. 4 ustawy.Dodatkowo organ podatkowy informuje, że spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów. Dokumentami potwierdzającymi spełnienie tych wymagań są:- zaświadczenie wydane przez stację kontroli pojazdów oraz- dowód rejestracyjny pojazdu, zawierający właściwą adnotację o spełnieniu wymagań .


Na potrzeby rozliczeń w podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu paliw wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o ktorych mowa w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 nabytych przed dniem wejscia w życie ustawy z dnia 21 kwietnia 2005r. (tj. przed 1 czerwca 2005r.) dodatkowe badanie techniczne powinno być przeprowadzone w terminie najbliższego obowiązkowego okresowego badania technicznego, nie później jednak niż przed upływem 12 miesięcy od dnia wejscia w życie znowelizowanej ustawy.Jeżeli natomiast przed terminem badania technicznego lub przed upływem 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy z dnia 21 kwietnia 2005r., pojazd jest przedmiotem dostawy, badanie takie powinno byc przeprowadzone nie później niż przed dniem dokonania dostawy.Oznacza to tym samym, że podatnik ma prawo w takim przypadku dokonać badania w okresie późniejszym, ale musi tego dokonać najpóźniej przed upływem 12 miesięcy od dnia wejścia w życie noweli ustawy (tj. przed 1 czerwca 2006r.), a jeżeli wczesniej chciałby np. sprzedaż pojazd- powinien przeprowadzic to badanie przed dokonaniem tej sprzedaży.Zaświadczenie to ma potwierdzać prawidłowość dokonywanych przez podatnika odliczeń podatku, np. od paliwa wykorzystywanego do napędu tego pojazdu.Jeśli zaświadczenie nie potwierdzi spełnienia tych wymagań, podatnik nie mial prawa dokonywać odliczenia podatku. Trzeba pamietać, że wydłużony termin do przeprowadzenia określonych badań jest prawem podatnika. Jeżeli podatnik ma jakiekolwiek wątpliwości co do tego, czy posiadany przez niego pojazd spełnia określone w ustawie wymagania, może on dokonać stosownych badań wcześniej.


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Piotrkowie Tryb. informuje, że stosownie do art. 14b§ 1 i § 2 Ordynacji podatkowej, interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ podatkowy nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.Interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5 ww. ustawy.

Urząd Skarbowy w Piotrkowie Trybunalskim