Gmina Czerwonak jest właścicielem gruntów, na których zostało ustanowione na rzecz osób fizycznych i prawnych, przed dniem 1 maja 2004r., tj. przed d... - Interpretacja - PP-1-005/94/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 11.04.2005, sygn. PP-1-005/94/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Poznaniu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Gmina Czerwonak jest właścicielem gruntów, na których zostało ustanowione na rzecz osób fizycznych i prawnych, przed dniem 1 maja 2004r., tj. przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) prawo użytkowania wieczystego. Użytkownicy wieczyści z tego tytułu wnoszą na rzecz gminy, w terminie do 31 marca każdego roku ustalone w umowach opłaty roczne, określone przez rzeczoznawców majątkowych i nie zawierające podatku VAT.

Zdaniem strony, oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste jest odpłatną dostawą towarów, o której mowa w art. 7 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług i w związku z tym zgodnie z pkt 2 cyt. przepisu opłaty roczne podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 22%. Ponieważ grunty zostały oddane w użytkowanie wieczyste przed dniem wejścia w życie ww. ustawy i ustalone od nich opłaty nie zawierają podatku VAT- podatek powinien być do nich doliczony.

Organ podatkowy stwierdza, iż nie zgadza się z przedstawionym stanowiskiem, o ile stan faktyczny przedstawiony w piśmie jest zgodny ze stanem rzeczywistym.

W świetle obowiązujących przepisów prawnych oddawanie nieruchomości gruntowych w użytkowanie wieczyste następuje na podstawie umowy zawieranej w formie aktu notarialnego pomiędzy gminą (lub Skarbem Państwa) a użytkownikiem wieczystym. Gmina lub Skarb Państwa, przekazując grunt w użytkowanie wieczyste występują jako strony umowy cywilno-prawnej, co oznacza, że działają jako podatnicy VAT. Tym samym - jest to czynność podlegająca uregulowaniu ustawy z dnia 11 marca 2004r.o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz.535 ze zm.)Zgodnie z wyjaśnieniami Ministerstwa Finansów z dnia 11 sierpnia 2004r. Nr PP1-811-1181/2004/EF/2699 (publ. Dz. Urz. MF 04.11.106), oddawanie nieruchomości gruntowych stanowiących własność Skarbu Państwa lub gminy w użytkowanie wieczyste nie jest dostawą towarów, w myśl art.7 ust. 1 cyt. wyżej ustawy, bowiem nie dochodzi tutaj do przeniesienia prawa do rozporządzania towarem, czyli gruntem jak właściciel. Mimo, iż uprawnienia użytkownika wieczystego zostały określone w przepisach kodeksu cywilnego jako bardzo zbliżone do uprawnień właścicielskich, to jednak w omawianej sytuacji nie dochodzi do przeniesienia własności. Właścicielem gruntu cały czas pozostaje gmina (lub Skarb Państwa). W związku z powyższym uznać należy, iż zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste jest świadczeniem usług, bowiem jest to świadczenie na rzecz innego podmiotu, a nie jest ono uznawane za dostawę towarów.

W myśl art. 29 ust. 1 ww. ustawy, podstawą opodatkowania - z pewnymi zastrzeżeniami - jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. W przypadku prawa użytkowania wieczystego podstawę opodatkowania stanowią więc ustalane między stronami w umowie opłaty z tytułu ustanowienia tego prawa rzeczowego na nieruchomości.

Zgodnie z cyt. wyżej przepisem, jeżeli wysokość opłaty została ustalona, a termin jej płatności będzie przypadał w czasie obowiązywania ww. ustawy, wówczas obrotem jest kwota należna z tytułu użytkowania wieczystego. W świetle zapisu art. 29 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług w powyższej opłacie zawarty jest należny podatek od towarów i usług. Jeżeli więc z zawartych przez gminę umów nie wynika, że jest to opłata roczna powiększona o podatek VAT, a tak jest w omawianym przypadku, to powinien w niej zawierać się należny podatek od towarów i usług.

Za przyjęciem ww. stanowiska przemawiają także przepisy art.3 ust.1 pkt 1 ustawy o cenach, w myśl którego w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym.W związku z powyższym stwierdzić należy, iż podatek VAT z tytułu użytkowania wieczystego winien być zawarty w ustalonej między stronami opłacie z tytułu ustanowienia ww. prawa rzeczowego na nieruchomości.Interpretacja jest aktualna według stanu prawnego na dzień jej dokonywania i do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez pytającego.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Poznaniu