P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - PP/443-36/05

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 10.06.2005, sygn. PP/443-36/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Toruniu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Toruniu działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U.z 2005r Nr 8, poz.60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 12 kwietnia 2005 roku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczącego opodatkowania otrzymanych dotacji

uznaje

stanowisko Strony wyrażone w przedmiotowym wniosku jako prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wyższa Szkoła ... otrzymuje dotacje finansowe w ramach programu EFS będące dofinansowaniem usług edukacyjnych.

Powyższe dotacje składają się z dwóch części. Jedna w 100% pokrywa koszty administracyjne działalności przedsięwzięcia, natomiast druga część w 80% jest dofinansowaniem uczestnictwa korzystającego z oferty szkoleniowej świadczonej przez Wyższą Szkołę ..., tzn. jest dopłatą do ceny świadczonych usług, która to zwiększa podstawę opodatkowania w trybie art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym w złożonym wniosku zawarto pytanie - czy część dotacji, która zwiększa podstawę opodatkowania w trybie art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku związana z usługami edukacyjnymi będzie przedmiotowo zwolniona z opodatkowania.

Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

Zdaniem WS... mając na uwadze fakt, iż otrzymane dotacje odnoszą się do zmniejszenia ceny świadczonych usług edukacyjnych, będących na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT przedmiotowo zwolnionymi z opodatkowania (PKWiU ex 80 - poz. 7 zał. nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 roku) otrzymywane w ten sposób dotacje również podlegają zwolnieniu z opodatkowania.

Zgodnie z treścią art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest natomiast kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Natomiast w myśl ust. 2 tego artykułu, w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze.

Z przytoczonych przepisów wynika, że wszelkie otrzymane przez podatnika dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są związane z dostawą lub świadczeniem usług i wchodzą w skład świadczenia należnego od nabywcy, zwiększają obrót podatnika stanowiący podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Opodatkowaniu będzie więc podlegała taka dotacja czy dopłata, która stanowi pokrycie części ceny konkretnego świadczenia czy rekompensatę wykonania świadczenia po obniżonych cenach.

Reasumując, stanowisko Wyższej Szkoły ..., zdaniem której otrzymywane dotacje będące dopłatą do ceny świadczonych usług edukacyjnych zwolnionych od podatku od towarów i usług, również podlegają zwolnieniu z opodatkowania.

Niniejsze postanowienie wydano w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w piśmie z dnia 12 kwietnia 2005 roku i przepisy prawa obowiązujące w dniu jego datowania.

Stosownie do treści art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta.

Zgodnie z art. 14b § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14b § 5 tej ustawy.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Toruniu w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia postanowienia Stronie.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Toruniu