Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0111-KDIB2-1.4010.340.2025.2.AS

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 lipca 2025 r. za pośrednictwem usługi e-Doręczenia wpłynął Pana wniosek wspólny z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

1.czy spółka z o.o., która powstanie w wyniku przekształcenia spółki cywilnej, po wybraniu opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek od początku jej istnienia będzie uprawniona - jako mały podatnik - do stosowania stawki ryczałtu wynoszącej 10 % podstawy opodatkowania od początku okresu, w którym wybrała tę formę opodatkowania;

2.czy do spółki z o.o. powstałej wskutek przekształcenia spółki cywilnej prowadzonej przez Wnioskodawców, która nie była obowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych, a ewidencjonowała zdarzenia gospodarcze w oparciu o podatkową księgę przychodów i rozchodów, przepisy o dochodzie z przekształcenia oraz o korekcie wstępnej, o których mowa odpowiednio w art. 7aa ust. 2 pkt. 3 i art. 7aa ust. 4 pkt. 1 w zw. z art. 7aa ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie znajdują zastosowania.

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1)Zainteresowany będący stroną postępowania:

(X)

2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

(Y)

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 29 sierpnia 2025 r. Znak: 0111-KDIB2-1.4010.340.2025.1.AS wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 5 września 2025 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawcy prowadzą wspólnie działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej działającej pod firmą (…). Przedmiotem działalności spółki cywilnej jest świadczenie usług (…) oraz działalność handlowa polegająca na sprzedaży wyrobów (…).

Spółka prowadzi podatkową książkę przychodów i rozchodów zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i innymi właściwymi przepisami prawa. Spółka nie jest zobowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości. Wspólnicy rozliczają się z dochodów uzyskiwanych z działalności spółki cywilnej na zasadach podatku liniowego (19%).

Obecnie wspólnicy są w trakcie procesu przekształcenia spółki cywilnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością na podstawie przepisów Kodeksu spółek handlowych (art. 551 § 2, 562 § 1, 563 i 581 Kodeksu spółek handlowych). Przekształcenie nastąpi w trybie kodeksowym (pełne następstwo prawne, zachowany będzie również numer NIP), a jego skutkiem będzie powstanie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością wpisanej do Krajowego Rejestru Sądowego. W dacie wpisu spółki z o.o. do KRS nastąpi kontynuacja działalności gospodarczej prowadzonej dotychczas przez spółkę cywilną. Do spółki nie będą wnoszone nowe wkłady, nie zmieni się też struktura udziałowa.

Wnioskodawcy zamierzają wybrać opodatkowanie dochodów powstałej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w formie ryczałtu od dochodów spółek (tzw. estoński CIT) począwszy od dnia przekształcenia, tj. od dnia wpisu spółki z o.o. do rejestru przedsiębiorców KRS. Tym samym pierwszy rok podatkowy (obrotowy) spółki będzie jednocześnie pierwszym rokiem opodatkowania na zasadach ryczałtu od spółek. W związku z tym, w terminie określonym w art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (do końca pierwszego miesiąca opodatkowania ryczałtem od spółek), zostanie złożone zawiadomienie ZAW-RD o wyborze opodatkowania ryczałtem do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Po przekształceniu spółka z o.o. (pod nazwą (…) sp. z o.o.) będzie spełniać wszystkie warunki uprawniające do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, o których mowa w art. 28j ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, z uwzględnieniem art. 28j ust. 3 tej ustawy. Jednocześnie względem nowo powstałej spółki z o.o. nie będą miały zastosowania wyłączenia z opodatkowania ryczałtem, o których mowa w art. 28k ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W żadnym z okresów funkcjonowania spółki cywilnej - w tym w szczególności w (…) r. - wartość przychodu ze sprzedaży (łącznie z należnym podatkiem VAT) nie przekroczyła równowartości 2 000 000 euro w przeliczeniu na złote polskie według średniego kursu ogłaszanego przez NBP w pierwszym dniu roboczym października roku poprzedzającego dany rok podatkowy. Wnioskodawcy przewidują również, że w pierwszym roku działalności spółki z o.o. po przekształceniu nie dojdzie do przekroczenia wskazanego limitu przychodów.

Pytania

1.Czy spółka z o.o., która powstanie w wyniku przekształcenia spółki cywilnej, po wybraniu formy opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek od początku jej istnienia będzie uprawniona - jako mały podatnik - do stosowania stawki ryczałtu wynoszącej 10 % podstawy opodatkowania od początku okresu, w którym wybrała tę formę opodatkowania?

2.Czy do spółki z o.o. powstałej wskutek przekształcenia spółki cywilnej prowadzonej przez Wnioskodawców, która nie była obowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych, a ewidencjonowała zdarzenia gospodarcze w oparciu o podatkową księgę przychodów i rozchodów, przepisy o dochodzie z przekształcenia oraz o korekcie wstępnej, o których mowa odpowiednio w art. 7aa ust. 2 pkt. 3 i art. 7aa ust. 4 pkt. 1 w zw. z art. 7aa ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie znajdują zastosowania?

Stanowisko w sprawie

Ad 1.

Zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ryczałt od dochodów spółek wynosi 10% podstawy opodatkowania w przypadku podatnika będącego małym podatnikiem, o którym mowa w art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Status „małego podatnika” przysługuje podatnikowi, którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z należnym VAT) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym równowartości 2 000 000 euro, przeliczonej według średniego kursu NBP z pierwszego dnia roboczego października roku poprzedzającego dany rok podatkowy.

Zgodnie z art. 8 ust. 6a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeśli podatnik wybierze opodatkowanie ryczałtem (estoński CIT), miesiąc poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem staje się ostatnim miesiącem poprzedniego roku podatkowego. W konsekwencji, aby określić status małego podatnika w pierwszym roku stosowania ryczałtu od spółek, należy odnieść się do przychodów uzyskanych w poprzednim roku podatkowym - w przypadku spółki przekształconej ze spółki cywilnej, będzie to rok podatkowy wspólników prowadzących działalność w tej formie. Wynika to w szczególności z następstwa prawnego spółki z o.o. powstałej w wyniku przekształcenia. Spółka ta wstępuje bowiem we wszelkie przewidziane w przepisach prawa i obowiązki przekształcanej spółki cywilnej (art. 93a § 1 Ordynacji podatkowej).

W analizowanym stanie faktycznym [winno być: zdarzeniu przyszłym] wartość przychodu ze sprzedaży w ramach działalności prowadzonej w formie spółki cywilnej - w żadnym roku podatkowym, w tym również w (…) r. - nie przekroczyła równowartości 2 000 000 euro. Tym samym, spółka z o.o. powstała z przekształcenia tej spółki cywilnej w (…) r., będzie miała – na podstawie art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - status małego podatnika (w przypadku odmiennej interpretacji należałoby spółkę uznać za podatnika rozpoczynającego działalność co prowadziłoby do tej samej odpowiedzi).

W rezultacie, jeżeli spółka z o.o. złoży zawiadomienie ZAW-RD w terminie określonym w art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wybierze opodatkowanie ryczałtem, będzie mogła od początku swojego istnienia korzystać z 10% stawki podatku.

Ad 2.

1. Dochód z przekształcenia

Zgodnie z art. 7aa ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochodem z przekształcenia jest suma nadwyżek wartości poszczególnych składników majątku, ustalonych dla wyniku finansowego netto zgodnie z przepisami o rachunkowości, ponad ich wartość podatkową ustaloną na dzień przekształcenia. Przy czym, zgodnie z art. 28c pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynik finansowy netto oznacza wynik finansowy netto ustalany na podstawie przepisów o rachunkowości.

Przekształcana spółka cywilna nie prowadziła ksiąg rachunkowych i nie ustalała wyniku finansowego netto zgodnie z przepisami o rachunkowości. Prowadziła wyłącznie podatkową księgę przychodów i rozchodów. Spółka z o.o. otworzy księgi podatkowe dopiero na dzień zmiany formy prawnej - wpisu przekształcenia spółki cywilnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością do rejestru przedsiębiorców KRS. Spółka otworzy księgi rachunkowe na podstawie zapisów w podatkowej książce przychodów i rozchodów prowadzonej przez spółkę cywilną. W związku z tym, że spółka cywilna na moment przekształcenia nie prowadziła ksiąg rachunkowych, tylko podatkową książkę przychodów i rozchodów, to na moment przekształcenia nie ustalała wyniku finansowego netto zgodnie z przepisami o rachunkowości. Jak zostało wskazane powyżej, Wnioskodawca otworzył księgi rachunkowe zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy o rachunkowości na podstawie zapisów w podatkowej książce przychodów i rozchodów. Tym samym, nie wystąpiły różnice wartości poszczególnych składników majątku dla celów podatkowych i bilansowych oraz następuje kontynuacja amortyzacji składników majątku Wnioskodawcy.

Jeżeli zatem Spółka powstała z przekształcenia, wybierze opodatkowanie ryczałtem od spółek od momentu jej zarejestrowania w KRS, wówczas podatek od przekształcenia nie wystąpi (w załączniku CIT/KW do składanej deklaracji CIT-8 należy wykazać wartość „0”).

W świetle powyższego w analizowanym stanie faktycznym [winno być: zdarzeniu przyszłym] przepisy ustawy o podatku z przekształcenia nie mają zastosowania i w przedstawionym stanie faktycznym [winno być: zdarzeniu przyszłym] nie powstanie „dochód z przekształcenia” w rozumieniu art. 7aa ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a tym samym nie znajdzie zastosowania obowiązek jego wykazania ani opodatkowania.

2. Korekta wstępna

Art. 7aa ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje obowiązek wykazania dochodu korekty wstępnej przez podatników, którzy wybierają opodatkowanie ryczałtem od spółek. Informację o dochodzie należy wykazać w zeznaniu za rok podatkowy poprzedzający pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Mając na uwadze, że pierwszy rok podatkowy spółki z o.o. będzie pierwszym rokiem, za który składane jest zeznanie, powyższa regulacja jest w tym wypadku bezprzedmiotowa.

Ponadto jak wskazano wyżej Wnioskodawcy prowadzili działalność w formie spółki cywilnej, ewidencjonując zdarzenia gospodarcze w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, a nie w księgach rachunkowych. W takim przypadku nie istnieje podstawa do porównania wartości ustalonych „zgodnie z przepisami o rachunkowości” i wartości podatkowych - co jest warunkiem powstania obowiązku korekty wstępnej.

Zarówno w odniesieniu do korekty wstępnej jak i podatku od przekształcenia należy wskazać, że zgodnie z art. 7aa ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przepisy o korekcie wstępnej i podatku od przekształcenia stosuje się odpowiednio do podatników utworzonych z przekształcenia spółki niebędącej osobą prawną, jednak odpowiednio, tj. tylko w zakresie, w jakim mogą mieć zastosowanie - a w przypadku braku prowadzenia ksiąg rachunkowych przez spółkę cywilną, brak jest podstaw do ich stosowania. Podobne stanowisko przedstawiono w odpowiedzi Ministra Finansów na interpelację poselską (pismo z 2 stycznia 2023 r., Znak: DD8.054.7.2022).

W świetle powyższego w analizowanym stanie faktycznym [winno być: zdarzeniu przyszłym] przepisy ustawy o podatku od korekty wstępnej nie mają zastosowania.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Pana we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Pana zapytań). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji. Przede wszystkim przedmiotem interpretacji nie była ocena czy w istocie Spółka z o.o. powstała z przekształcenia spółki cywilnej będzie spełniać wszystkie warunki uprawniające do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, o których mowa w art. 28j ust. 1 ustawy o CIT, z uwzględnieniem art. 28j ust. 3 tej ustawy oraz czy względem nowo powstałej spółki z o.o. nie będą miały zastosowania wyłączenia z opodatkowania ryczałtem, o których mowa w art. 28k ust. 1 ustawy o CIT. Powyższe przyjęliśmy za Panem jako element opisu sprawy, nie podlegający ocenie.

Zasady przekształcania przedsiębiorcy w spółkę kapitałową regulują przepisy ustawy Kodeks spółek handlowych.

Zgodnie z art. 551 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 18 ze zm., dalej: „KSH”):

Spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, prosta spółka akcyjna oraz spółka akcyjna (spółka przekształcana) może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą).

Natomiast w myśl art. 551 § 2 KSH:

Spółka cywilna może być przekształcona w spółkę handlową, inną niż spółka jawna. Przepis ten nie narusza przepisów art. 26 § 4-6.

Stosownie do art. 551 § 3 KSH:

Do przekształcenia, o którym mowa w § 2 zdanie pierwsze, stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące przekształcenia spółki jawnej w inną spółkę handlową, z tym że do skutków przekształcenia stosuje się art. 26 § 5.

W myśl art. 553 KSH:

§ 1. Spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej.

§ 2. Spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane spółce przed jej przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej.

§ 3. Wspólnicy spółki przekształcanej stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej, z uwzględnieniem art. 5761 odkup udziałów lub akcji w spółce przekształcanej przez wspólnika głosującego przeciwko przekształceniu.

Prawa i obowiązki następców prawnych reguluje także ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.):

W świetle art. 93a § 1 Ordynacji podatkowej:

Osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

1) przekształcenia innej osoby prawnej,

2) przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

W konsekwencji, jeśli przekształcenie spółki cywilnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością jest przeprowadzone według przepisów Kodeksu spółek handlowych, to spółka z ograniczoną odpowiedzialnością wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego, prawa i obowiązki przekształcanej spółki cywilnej.

Sukcesja ta oznacza, że następca prawny przejmuje po poprzedniku wszelkie jego obowiązki (np. zapłaty podatku, złożenia deklaracji, prowadzenia ksiąg podatkowych), ale i prawa (np. do zwrotu nadpłaty, prawo złożenia odwołania od decyzji).

Zatem, jak wynika z powyższego, spółka powstała w wyniku przekształcenia wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki przekształcanej spółki. W doktrynie podkreśla się, że przekształcenie nie powoduje ustania bytu prawnego podmiotu, co uznawane jest jako realizacja zasady ciągłości podmiotowej. „Oznacza to, że spółka po przekształceniu jest kontynuatorką spółki przed transformacją i że w żadnym momencie tego procesu nie mamy do czynienia z dwoma podmiotami – odmiennie, niż ma to miejsce w przypadku sukcesji uniwersalnej, charakterystycznej dla procesów łączenia i podziału. W sensie substratu materialnego jest to cały czas ta sama spółka, która zmienia jedynie swoją szatę zewnętrzną.

Opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek zostało uregulowane w rozdziale 6b ustawy o CIT oraz w przepisach ogólnych związanych z rozliczeniami dokonywanymi w ryczałcie.

Na podstawie art. 28j ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o CIT, tj. podatnik, który ma siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, jeżeli spełnia łącznie w każdym okresie opodatkowania ryczałtem pozostałe warunki określone w przepisie art. 28j ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy o CIT:

Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

1) (uchylony)

2) mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:

a) z wierzytelności,

b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

c) z części odsetkowej raty leasingowej,

d) z poręczeń i gwarancji,

e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;

3) podatnik:

a) zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

b) ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;

4) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej;

5) nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

6) nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;

7) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

Jednocześnie, przepisy wyłączają wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji. I tak, w myśl art. 28k ust. 1 ustawy o CIT:

Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do:

1) przedsiębiorstw finansowych, o których mowa w art. 15c ust. 16;

2) instytucji pożyczkowych w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim;

3) podatników osiągających dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a;

4) podatników postawionych w stan upadłości lub likwidacji;

5) podatników, którzy zostali utworzeni:

a) w wyniku połączenia lub podziału albo

b) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

c) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

- w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia;

6) podatników, którzy:

a) zostali podzieleni przez wydzielenie albo wyodrębnienie albo

b) wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

- uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub

- składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników

- w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.

Zgodnie z art. 28f ustawy o CIT,

1. Opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7.

2. Opodatkowanie ryczałtem przedłuża się na kolejne okresy bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych, chyba że podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem w deklaracji, o której mowa w art. 28r ust. 1, składanej za ostatni rok podatkowy, w którym podatnik był opodatkowany ryczałtem.

Po zakończeniu okresu czteroletniego, jeśli podatnik spełnia warunki ustawowe, może kontynuować rozliczenia zgodnie z przepisami rozdziału 6b ustawy CIT, w kolejnym okresie czteroletnim.

Z opisu sprawy wynika, że Pan (X) wraz z Panią (Y) (Zainteresowaną niebędącą stroną postępowania) są wspólnikami spółki cywilnej, która jest w trakcie procesu przekształcenia się w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, na podstawie przepisów Kodeksu spółek handlowych. Wspólnicy zamierzają wybrać opodatkowanie dochodów powstałej spółki z o.o. w formie ryczałtu od dochodów spółek, tzw. estoński CIT, począwszy od dnia wpisu spółki z o.o. do rejestru KRS. W żadnym z okresów funkcjonowania spółki cywilnej - w tym w szczególności w 2024 r. - wartość przychodu ze sprzedaży (łącznie z należnym podatkiem VAT) nie przekroczyła równowartości 2 000 000 euro w przeliczeniu na złote polskie według średniego kursu ogłaszanego przez NBP w pierwszym dniu roboczym października roku poprzedzającego dany rok podatkowy. Wspólnicy przewidują również, że w pierwszym roku działalności spółki z o.o. po przekształceniu nie dojdzie do przekroczenia wskazanego limitu przychodów. Spółka przekształcona będzie kontynuowała działalność gospodarczą prowadzoną dotychczas przez spółkę cywilną. Po przekształceniu spółka z o.o. będzie spełniać wszystkie warunki uprawniające ją do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, o których mowa w art. 28j ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jednocześnie względem nowo powstałej spółki z o.o. nie będą miały zastosowania wyłączenia z opodatkowania ryczałtem, o których mowa w art. 28k ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przedmiotem Pana wątpliwości jest w pierwszej kolejności kwestii ustalenia, czy spółka z o.o., która powstanie w wyniku przekształcenia spółki cywilnej, po wybraniu opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek od początku jej istnienia będzie uprawniona - jako mały podatnik – do stosowania stawki ryczałtu wynoszącej 10 % podstawy opodatkowania od początku okresu, w którym wybrała tę formę opodatkowania.

Odnosząc się do powyższej wątpliwości wskazać należy na treść art. 28o ust. 1 ustawy o CIT, zgodnie z którym:

Ryczałt wynosi:

1) 10% podstawy opodatkowania - w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności;

2) 20% podstawy opodatkowania - w przypadku podatnika innego niż wskazany w pkt 1.

Definicję małego podatnika zawiera art. 4a pkt 10 ustawy o CIT:

Ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku – oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Także art. 5a pkt 20 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.; dalej ustawa o PIT) zawiera definicję małego podatnika:

Ilekroć w ustawie jest mowa małym podatniku - oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku również przychodu ze sprzedaży u zmarłego przedsiębiorcy; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł;

Można zauważyć, że definicje na gruncie obu podatków są niemal tożsame. Sformułowanie „wartość przychodu ze sprzedaży” nie zostało zdefiniowane w ustawie, należy więc dokonać literalnej wykładni tego pojęcia. Przy obliczaniu powyższego limitu należy uwzględnić wszelkie przychody ze sprzedaży danego podatnika, w tym także zwolnione od podatku dochodowego, z wyłączeniem przychodów osiąganych z innego tytułu niż sprzedaż, np. uzyskane odszkodowania, odsetki od środków finansowych na rachunku bankowym, dotacje, dopłaty lub refundacje kosztów. Wskazać także należy, że nie należy tego pojęcia utożsamiać z pojęciem przychodu podatkowego.

Wobec powyższych wyjaśnień, skoro przychód ze sprzedaży należy rozumieć zgodnie z wykładnią literalną, to oznacza, że do limitu decydującego o uznaniu podatnika za „małego” w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy sumować wartość wszystkich przychodów stanowiących przychody ze sprzedaży (a więc wynikające z czynności sprzedaży).

Na gruncie przedmiotowej sprawy, aby od początku istnienia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością powstałej z przekształcenia spółki cywilnej i wybraniu formy opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek od dnia przekształcenia móc stosować preferencyjną stawkę ryczałtu wynoszącą 10% podstawy opodatkowania należy posiadać status małego podatnika, który jest ustalany za poprzedni rok podatkowy (na gruncie niniejszej sprawy – rok podatkowy poprzedzający wybór opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek).

W opisie zdarzenia przyszłego wskazano, że w żadnym z okresów funkcjonowania spółki cywilnej – w tym w szczególności w 2024 r. – wartość przychodu ze sprzedaży (łącznie z należnym podatkiem VAT) nie przekroczyła wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro.

Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzić należy, że o ile w istocie w roku podatkowym poprzedzającym wybór ryczałtu od dochodów spółek, przychód ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczy równowartości 2 mln euro, to jako mały podatnik Spółka z o.o., po wybraniu opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, będzie uprawniona do korzystania z 10% stawki ryczałtu, o której mowa w art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Tym samym, stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 z ww. zastrzeżeniem należało uznać za prawidłowe.

Przedmiotem Pana wątpliwości jest również kwestia ustalenia, czy do spółki z o.o. powstałej wskutek przekształcenia spółki cywilnej, która nie była obowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych, a ewidencjonowała zdarzenia gospodarcze w oparciu o podatkową księgę przychodów i rozchodów, znajdą zastosowanie przepisy o dochodzie z przekształcenia oraz o korekcie wstępnej, o których mowa odpowiednio w art. 7aa ust. 2 pkt. 3 i art. 7aa ust. 4 pkt. 1 w zw. z art. 7aa ust. 8 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 7aa ust. 1 ustawy o CIT:

Podatnik, który wybrał opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek, jest obowiązany na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego pierwszy rok opodatkowania tym ryczałtem:

1) sporządzić informację o przychodach, kosztach, dochodzie z przekształcenia oraz podatku należnym w związku z wyborem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek oraz

2) wyodrębnić w kapitale własnym spółki na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek:

a) kwotę zysków niepodzielonych i kwotę zysków podzielonych odniesione na kapitały, wypracowanych w latach poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek oraz

b) kwotę niepokrytych strat poniesionych w latach poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

W myśl art. 7aa ust. 2 ww. ustawy:

W informacji, o której mowa w ust. 1 pkt 1, wykazuje się:

1) przychody, o których mowa w art. 12 ust. 1, w kwocie odpowiadającej:

a) przychodom uwzględnionym, zgodnie z przepisami o rachunkowości, w wyniku finansowym netto podatnika za lata podatkowe poprzedzające pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, jeżeli dotychczas nie zostały zaliczone do przychodów, o których mowa w art. 12 ust. 1, oraz

b) kosztom zaliczonym do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 w latach podatkowych poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, jeżeli dotychczas nie zostały uwzględnione w wyniku finansowym netto podatnika zgodnie z przepisami o rachunkowości, oraz

2) koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15, w kwocie odpowiadającej:

a) przychodom zaliczonym do przychodów, o których mowa w art. 12 ust. 1, w latach podatkowych poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, jeżeli dotychczas nie zostały uwzględnione w wyniku finansowym netto podatnika zgodnie z przepisami o rachunkowości, oraz

b) kosztom uwzględnionym, zgodnie z przepisami o rachunkowości, w wyniku finansowym netto podatnika za lata podatkowe poprzedzające pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, jeżeli dotychczas nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15, oraz

3) dochód z przekształcenia w kwocie odpowiadającej sumie nadwyżek wartości poszczególnych składników majątku, ustalonych dla wyniku finansowego netto zgodnie z przepisami o rachunkowości, na dzień przekształcenia, ponad ich wartość podatkową ustaloną na ten dzień – w przypadku podatnika utworzonego w wyniku przekształcenia spółki, którego pierwszy rok podatkowy po przekształceniu jest jednocześnie pierwszym rokiem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Stosownie do art. 7aa ust. 4 ustawy o CIT:

W zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, za rok podatkowy poprzedzający pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek podatnik:

1) wykazuje przychody oraz koszty, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, oraz ustala podatek należny od dochodu stanowiącego różnicę między tymi przychodami a tymi kosztami według stawki, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1;

2) wykazuje dochód z przekształcenia, o którym mowa w ust. 2 pkt 3, oraz ustala podatek należny od tego dochodu według stawki, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1.

W myśl art. 7aa ust. 5 ustawy o CIT:

W przypadku, o którym mowa w:

1) ust. 4 pkt 1 - podatnik dokonuje zapłaty podatku należnego z końcem pierwszego miesiąca następującego po ostatnim roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, jeżeli podatnik stosował to opodatkowanie krócej niż cztery lata podatkowe, przy czym w przypadku stosowania opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w sposób nieprzerwany przez okres co najmniej czterech lat podatkowych zobowiązanie podatkowe wygasa w całości;

2) ust. 4 pkt 2 - podatnik dokonuje zapłaty podatku w całości w terminie wskazanym w art. 27 ust. 1 albo w częściach w okresie nie dłuższym niż 2 lata, licząc od końca pierwszego roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, przy czym o sposobie przyjętego rozliczenia podatnik informuje w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1.

Zgodnie z art. 7aa ust. 6 ustawy o CIT:

Przez wartość podatkową składnika majątku, o której mowa w ust. 2 pkt 3, rozumie się wartość niezaliczoną uprzednio w jakiejkolwiek formie do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 lub w rozumieniu art. 22 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jaka zostałaby przyjęta przez podatnika za taki koszt, gdyby składnik ten został przez niego odpłatnie zbyty.

Stosownie do art. 7aa ust. 8 ustawy o CIT:

Przepisy ust. 1-7 stosuje się odpowiednio do podatnika utworzonego z przekształcenia w spółkę przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą albo spółki niebędącej osobą prawną.

Zgodnie z treścią art. 7aa ust. 9 ustawy o CIT:

W przypadku, o którym mowa w ust. 8, podatnik:

1) w informacji o przychodach i kosztach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, uwzględnia przychody i koszty ustalone dla celów podatku dochodowego rozliczane przez przedsiębiorcę będącego osobą fizyczną albo przez wspólników spółki niebędącej osobą prawną na podstawie art. 5 lub na podstawie art. 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych;

2) wykazuje przychody, koszty oraz dochód z przekształcenia, o których mowa w ust. 2, w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, składanym do końca trzeciego miesiąca pierwszego roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek;

3) ustala podatek należny od dochodu stanowiącego różnicę między przychodami a kosztami, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, oraz podatek należny od dochodu z przekształcenia, według stawki, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1;

4) dokonuje zapłaty podatku należnego od dochodu z przekształcenia, o którym mowa w pkt 3, w całości do końca trzeciego miesiąca pierwszego roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek albo w częściach w okresie nie dłuższym niż 2 lata, licząc od końca pierwszego roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, przy czym o sposobie przyjętego rozliczenia podatnik informuje w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, składanym w terminie określonym w pkt 2.

Z kolei zgodnie z art. 28n ust. 1 pkt 3 ww. ustawy:

Podstawę opodatkowania ryczałtem stanowi dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku osiągnięty w miesiącu, w którym nastąpiło łączenie, podział, przekształcenie podmiotów lub wniesienie wkładu niepieniężnego.

Z powyższych przepisów wynika, że podatnik na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzający pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, zobowiązany jest sporządzić informację o przychodach podatkowych oraz kosztach uzyskania przychodów wynikających z różnic ich ujmowania dla celów podatkowych i rachunkowych. Przychody i koszty przypisuje się odpowiednio do źródła przychodów, z których generowane są te przychody i koszty, tj. albo do zysków kapitałowych albo do dochodów osiągniętych z innych źródeł przychodów.

Efektem korekty wstępnej przychodów i kosztów jest wyeliminowanie:

-podwójnego opodatkowania tych samych przychodów,

-możliwości nieuwzględnienia w rozliczeniu podatkowym określonych przychodów,

-podwójnego odliczenia tych samych kosztów

-możliwości nieuwzględnienia w rozliczeniu podatkowym określonych kosztów.

Dzięki wskazanemu rozliczeniu przychodów i kosztów podatnik dokona ujednolicenia swoich rozliczeń podatkowych i rachunkowych, gdyż po wyborze ryczałtu od dochodów spółek przychody i koszty podatnika ustalane dla celów rachunkowych staną się również kategoriami podatkowymi.

Ponadto z przytoczonych przepisów wynika że na podatników powstałych w wyniku przekształcenia spółki, których pierwszy rok podatkowy po przekształceniu jest jednocześnie pierwszym rokiem podlegania pod ryczałt, nałożony został także obowiązek rozpoznania dochodu z przekształcenia, opodatkowanego stawką 19%.

Dochodem z przekształcenia, zgodnie z art. 7aa ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT jest kwota odpowiadająca sumie nadwyżek wartości poszczególnych składników majątku, ustalonych dla wyniku finansowego netto zgodnie z przepisami o rachunkowości, na dzień przekształcenia, ponad ich wartość podatkową ustaloną na ten dzień (określanymi na dzień przekształcenia).

Wartość podatkową składnika majątku dla celów określenia dochodu z przekształcenia stanowi wartość, która uprzednio nie została ujęta jako koszt podatkowy, ale która stanowiłaby taki koszt w przypadku zbycia przez podatnika tego składnika majątku.

Zgodnie z art. 7aa ust. 8 ustawy o CIT, zasady te stosuje się również do podatnika utworzonego z przekształcenia w spółkę przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą albo spółki niebędącej osobą prawną.

Odpowiednie stosowanie przepisu, o którym mowa w art. 7aa ust. 8 ustawy o CIT, może polegać na jego zastosowaniu wprost, z uzasadnionymi zmianami wynikającymi z odmienności stanu „podciąganego” pod dyspozycję stosowanego przepisu, bądź na jego niestosowaniu ze względu na bezprzedmiotowość lub całkowitą sprzeczność z przepisem, do którego miałby być stosowany odpowiednio.

Pamiętać także należy, że korekta powinna mieć zastosowanie do różnic przejściowych między wynikiem finansowym, a podatkowym podatnika.

Spółka niebędąca osobą prawną (lub przedsiębiorca będący osobą fizyczną wykonujący we własnym imieniu działalność gospodarczą), która nie prowadzi ksiąg rachunkowych - nie ustala przychodów, kosztów oraz wartości składników majątku, dla wyniku finansowego netto, zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości. W związku z powyższym, różnice przejściowe między wynikiem finansowym a podatkowym nie wystąpią.

Mając powyższe na względzie, w przypadku spółki, która powstała z przekształcenia spółki niebędącej osobą prawną (bądź przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą), która nie była obowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych, a prowadziła jedynie podatkową księgę przychodów i rozchodów, przepisy o korekcie wstępnej oraz dochodzie z przekształcenia, o których mowa w art. 7aa ustawy o CIT, nie znajdują zastosowania.

Odnosząc dokonaną powyżej wykładnię przepisów prawa podatkowego do opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że skoro do spółki cywilnej będącej w trakcie procesu przekształcenia w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, która nie jest obowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych, a prowadzi jedynie podatkową księgę przychodów i rozchodów nie mają zastosowania przepisy o korekcie wstępnej i dochodzie z przekształcenia, o których mowa w art. 7aa ustawy o CIT, tym samym spółka z ograniczoną odpowiedzialnością powstała w przekształcenia spółki cywilnej nie będzie zobowiązana do dokonania korekty wstępnej i uiszczenia podatku od dochodu z przekształcenia.

Wobec powyższego Pana stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-  Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

-  Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-  Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Pan (X) (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.