Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grójcu po rozpatrzeniu wniosku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa po... - Interpretacja - 1407/N-005/US/14-4/05/DD

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22.06.2005, sygn. 1407/N-005/US/14-4/05/DD, Urząd Skarbowy w Grójcu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grójcu po rozpatrzeniu wniosku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego,

p o s t a n a w i a:

zawarte we wniosku stanowisko podatnika uznać za nieprawidłowe

U z a s a d n i e n i e

W rozpatrywanym wniosku zapytujący przedstawił następujący stan faktyczny: prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu samochodami używanymi w ramach, której prowadzi księgi handlowe oraz wystawia faktury VAT marża.Żona wnioskodawcy posiada gospodarstwo rolne o powierzchni ok.8 ha, które otrzymała od rodziców. Jest ono prowadzone przez żonę wnioskodawcy oraz samego zapytującego. Zapytujący wraz z żoną w 2004r. zakupił nieruchomość zabudowaną o powierzchni kilku arów. Zapytujący chciałby wymienioną nieruchomość wykorzystać do prowadzenia działalności w zakresie agroturystyki.W tym celu zakupiony budynek poddaje modernizacji, aby parter wykorzystać do celów działalności turystycznej tj. wynajmu 1 pokoju na noclegi oraz sali na cele rekreacyjne.Zakupiona nieruchomość nie stanowi gospodarstwa rolnego; od otrzymanego przez żonę od rodziców gospodarstwa rolnego dzieli ją odległość około 5 km.Wnioskodawca zamierza rozszerzyć prowadzoną obecnie działalność gospodarczą o agroturystykę i w ramach jednej firmy rozliczać przychody, koszty ich uzyskania oraz VAT.Wnioskodawca zwraca się z zapytaniem: czy może stosować w prowadzonej działalności dwie pieczątki: jedną z nazwą dotychczasową "AUTO-ZBYTz podaniem nazwiska do faktur sprzedaży samochodów, drugą z nazwą np."AGROTURYSTYKA"z podatniem nazwiska do faktur za usługi agroturystyczne.Zdaniem podatnika może on używać przy wystawianiu faktur dwóch pieczątek, pieczątek zależności od rodzaju działalności.


Przy tak określonym stanie faktycznym Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, co następuje:


Zgodnie z art.14 ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz.1807 ze zm.) przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą po uzyskaniu wpisu do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym albo do Ewidencji Działalności Gospodarczej, przy czym wpisowi do ewidencji podlegają przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi.W myśl art.66 pkt 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004r. Przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz.1808) do dnia 31 grudnia 2006r. pozostają w mocy przepisy art.7 - 7i ustawy z dnia 19 listopada 1999r. Prawo działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 101, poz.1178 ze zm.). Wymienione przepisy regulują zasady uzyskania wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Stosownie do art.7b ust.2 wymienionej ustawy zgłoszenie o dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej powinno zawierać:

  1. oznaczenie przedsiębiorcy oraz jego numer ewidencyjny PESEL, o ile taki posiada,
  2. oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu przedsiębiorcy, a jeżeli stale wykonuje działalność poza miejscem zamieszkania - również wskazanie tego miejsca i adresu zakładu głównego, oddziału lub innego miejsca, o którym mowa w art. 11 ust. 1,
  3. określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD),
  4. wskazanie daty rozpoczęcia działalności gospodarczej.

Jak wynika z powołanych przepisów oznaczenie przedsiębiorcy dotyczy jego imienia i nazwiska (na co wskazuje konieczność podania numeru PESEL); brak jest natomiast obowiązku podania przez niego nazwy własnej pod którą zakładana firma będzie działała. Pomimo planowanego rozszerzenia przez wnioskodawcę przedmiotu działalności firma pozostaje ta sama - możliwa jest zakresie tym zakresie zmiana jej nazwy własnej.W zakresie obowiązku nakładającego na podatnika przystawiania pieczątek firmowych na fakturach stwierdzić należy, iż wszystkie niezbędne elementy, jaki powinny zostać umieszczone na fakturze VAT określone zostały w § 9 ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 90, poz.798).


Zgodnie z tym przepisem, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT"; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym;
  4. nazwę towaru lub usługi;
  5. jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług;
  6. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  7. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  8. stawki podatku;
  9. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
  10. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  11. wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu;
  12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną cyframi i słownie.


Oznacza to, iż podatnik dokonujący dostawy nie ma obowiązku umieszczania na fakturze ani podpisu, ani też pieczątki firmowej. W zakresie danych sprzedawcy i nabywcy, jakie muszą znaleźć się na fakturze istotne jest jedynie to, aby ich określenie umożliwiło identyfikację tych podmiotów.


Mając na uwadze wymienione Naczelnik Urzędu Skarbowego orzekł jak na wstępie.


Niniejsze postanowienie wydano na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez zapytującego oraz w oparciu o stan prawny obowiązujący na dzień jego wydania.

Urząd Skarbowy w Grójcu