Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r.... - Interpretacja - US.VI-/443-20/05

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 19.04.2005, sygn. US.VI-/443-20/05, Urząd Skarbowy w Mielcu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), art. 5, art. 15 ust. 1 i ust. 6 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Powiatu z dnia 09.02.2005 r. nr F/31/312/14/2005, który wpłynął do tut. Urzędu w dniu 10.02.2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie wyłączenia Powiatu jako podatnika podatku od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie realizowanych zadań tj. czynności przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności na rzecz osób fizycznych na podstawie decyzji administracyjnej postanawia uznać, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.

Powiat złożył w dniu 10.02.2005 r. do tut. organu podatkowego wniosek w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Z przedstawionego przez podatnika we wniosku stanu faktycznego wynika, że Powiat, stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie powiatowym (Dz. U. Nr 142 z 2001 r. poz. 1592 ze zm.), wykonuje określone ustawami zadania publiczne w zakresie gospodarki nieruchomościami. Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ) organem reprezentującym Skarb Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami jest Starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej. Starosta jest przewodniczącym Zarządu Powiatu, a Zarząd Powiatu jest organem wykonawczym Powiatu ( art. 26 ust. 1 i 2 ustawy o samorządzie powiatowym ). Na podstawie art. 23 ust. 1 cyt. ustawy o gospodarce nieruchomościami, Starosta Powiatu gospodaruje zasobem nieruchomości Skarbu Państwa. Gospodarka tymi nieruchomościami polega między innymi na oddawaniu tych nieruchomości w użytkowanie wieczyste, oddawaniu tych nieruchomości w trwały zarząd na rzecz państwowych jednostek organizacyjnych, wydzierżawianiu oraz wynajmowaniu tych nieruchomości, oddawaniu ich w użytkowanie. Powiat wykonuje zadanie z zakresu administracji rządowej - stosownie do art. 4 ust.4 w/w ustawy o samorządzie powiatowym w związku z przepisami ustawy z dnia 04.09.1997 r. o przekształcaniu prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności (Dz. U. z 2001 r. Nr 12, poz. 1299 ze zm.) w przedmiocie przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności. Przekształcenie to dokonywane było na podstawie decyzji administracyjnej. Zdaniem podatnika pomimo, że przekształcenie to odpowiada definicji dostawy towaru w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, a raty należne z tytułu w/w przekształcenia przypadające do zapłaty po 01.05.2004 r. podlegać powinny opodatkowaniu podatkiem VAT, należy przyjąć, że z tytułu wykonywania tych czynności Powiat nie jest podatnikiem na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu po zapoznaniu się z przedstawionym przez Powiat stanem faktycznym wyjaśnia:
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu tym podatkiem podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stosownie do zapisu art. 15 ust. 6 cyt. wyżej ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo - przedmiotowego i ma miejsce przy spełnieniu łącznie dwóch warunków:

  1. Podmiotem wyłączenia są jedynie organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy.
  2. Wyłączenie odnosi się jedynie do tych czynności, w których realizują one zadania nałożone na nie przepisami prawa i to zadania do realizacji których zostały powołane.

Mając na uwadze wyżej przedstawiony stan faktyczny i prawny, zdaniem tut. organu podatkowego, ponieważ nabycie prawa własności przedmiotowych nieruchomości przez osoby fizyczne, będące użytkownikami wieczystymi tych nieruchomości, odbywa się na mocy w/w ustawy z dnia 04.09.1997 r. o przekształcaniu prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności, na podstawie decyzji administracyjnej, należy uznać, iż Powiat w zakresie w/w czynności - nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania niniejszego postanowienia, nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwy dla wnioskodawcy organ podatkowy oraz organ kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie przez organ odwoławczy w drodze decyzji w trybie art. 14b § 5 Ordynacji podatkowej. Zgodnie z art. 14a § 4 oraz art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa na powyższe postanowienie służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Mielcu w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Urząd Skarbowy w Mielcu