- Interpretacja - US.III-443/29/1/1/05 [1025 POS 48 55 74:1]

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22.12.2005, sygn. US.III-443/29/1/1/05 [1025 POS 48 55 74:1], Urząd Skarbowy w Zduńskiej Woli

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zduńskiej Woli, działając na podstawie art. 14a § 1, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r., Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wnioskuz dnia 04.11.2005 r. dotyczącym opodatkowania podatkiem od towarów i usług przekształcenia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości przeznaczonych na cele mieszkaniowe lub zabudowanych garażami albo przeznaczonych pod tego rodzaju zabudowę oraz nieruchomości rolnych w prawo własności odbywającego się w formie decyzji administracyjnej.

W dniu 8 listopada 2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego wpłynął wniosek, o udzielenie informacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.).

Stan faktyczny sprawy:

Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości (Dz. U. Nr 175, poz. 1459) dała osobom fizycznym i spółdzielniom mieszkaniowym prawo do złożenia wniosków o przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności w/w nieruchomości. Przekształcenie to będzie odbywało się w formie decyzji administracyjnej Prezydenta Miasta, w wyniku której osoba, na rzecz której zostało przekształcone prawo użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości, jest zobowiązana do uiszczenia na rzecz dotychczasowego właścicielowi opłaty z tytułu tego przekształcenia. Opłata ta będzie stanowiła różnicę pomiędzy wartością prawa własności a wartością prawa użytkowania wieczystego.

Strona stwierdza, iż jeżeli przekształcenie będzie odbywało się w drodze decyzji administracyjnej i zostanie ustalona kwota należna gminie z tytułu tego przekształcenia to nie podlega ona opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego:

Pismem z 4 listopada 2005 r. Urząd Miasta zwrócił się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w swojej indywidualnej sprawie. Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Prezydent Miasta, jako organ reprezentujący Skarb Państwa, wydaje ? na podstawie ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości - decyzje o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów w prawo własności. Za tę czynność ustalana jest opłata w wysokości równej wartości gruntu pomniejszonej o wartość prawa użytkowania wieczystego. Zdaniem Jednostki, przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności w drodze decyzji administracyjnej, nie jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Po przeanalizowaniu stanu faktycznego, Naczelnik Urzędu Skarbowego zważył, co następuje:

Przede wszystkim należy zaznaczyć, iż co do zasady, przekształcenie prawa wieczystego użytkowania nieruchomości gruntowej w prawo własności jest dostawą towarów, gdyż stanowi ono przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Taka zmiana formy prawnej gruntu może jednak przybrać dwie postacie. W pierwszym przypadku następuje wygaśnięcie prawa wieczystego użytkowania i dostawa gruntu stanowi odrębną czynność cywilnoprawna. Ponieważ zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), towarami są również grunty ? odpłatne przeniesienie prawa własności gruntu stanowi dostawę towaru, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT. Czynność ta podlega zatem opodatkowaniu VAT według stawki 22% (za wyjątkiem terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę - art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy). Natomiast w przypadku opisanym przez Wnioskodawcę, a mianowicie gdy przekształcenie prawa wieczystego użytkowania gruntów w prawo własności następuje w drodze decyzji administracyjnej, wydanej na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości, która stanowi podstawę wpisu w księdze wieczystej, to - zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług -czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym, stanowisko Urzędu Miasta, że przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług należy uznać za prawidłowe.

Urząd Skarbowy w Zduńskiej Woli