
Temat interpretacji
Działając na podstawie przepisów 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie , po rozpatrzeniu wniosku z dnia 20.08.2005 r. (data wpływu do US 23.08.2005 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie, czy w prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca powinien wystawiać ?FAKTURY VAT marża? w przypadku dostawy samochodów używanych oraz ?FAKTURY VAT? w przypadku świadczenia usług pośrednictwa
- nie podziela poglądu Wnioskodawcy w sprawie.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą na handlu używanymi samochodami oraz na wszelkich formach pośrednictwa w sprzedaży samochodów. W tut. Urzędzie złożył oświadczenie o sposobie opodatkowania zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, co Pana zdaniem zobowiązuje do wystawiania ?FAKTUR VAT marża?, w których wykazuje się wyłącznie należną kwotę za towar bez określania jakichkolwiek informacji o podatku VAT.
W lipcu b.r. wystawił Pan ?FAKTURĘ VAT marża? za usługę pośrednictwa polegającą wyłącznie na skojarzeniu sprzedawcy i nabywcy. Nie uczestniczył Pan w nabyciu ani w dostawie samochodu. Kontrahent płacący prowizję za tę usługę domaga się ?FAKTURY VAT? z podaniem pełnej informacji o kwocie netto, podatku VAT i kwocie brutto.
Zapytanie Wnioskodawcy dotyczy kwestii, czy w prowadzonej działalności gospodarczej powinien wystawiać ?FAKTURY VAT marża? na dostawę samochodów oraz ?FAKTURY VAT? za czynności o charakterze usług pośrednictwa, czy rodzaj wystawianej faktury zależy od rodzaju sprzedaży.
Zdaniem Wnioskodawcy, skoro wybrał sposób opodatkowania marży, ma obowiązek wystawiania ?FAKTUR VAT marża? w każdym przypadku, niezależnie czy jest to tylko prowizja za usługę pośrednictwa, czy dostawa towaru.
Tut. Organ nie podziela poglądu Wnioskodawcy w sprawie.
Stosowanie procedury opodatkowania marży reguluje art. 120 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).
Stosownie do art. 120 ust. 4 powołanej wyżej ustawy, w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego
podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku.
W myśl art. 120 ust. 10 cyt. wyżej ustawy, przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:
- osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, którym mowa w art. 15, lub nie będącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
- podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
- podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;
- podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
- podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.
Zatem na podstawie cytowanych wyżej przepisów, procedura opodatkowania marży w przedmiotowym przypadku, ma zastosowanie do dostawy towarów używanych, w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4 w/w ustawy, nabytych od podmiotów wymienionych w ust. 10.
Procedura opodatkowania marży nie ma zastosowania zarówno do dostaw towarów używanych, nabytych od podmiotów, nie wymienionych w art. 120 ust. 10, jak i do usług; w tym również usług pośrednictwa.
Stosownie do § 9 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów
z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798) w fakturach dokumentujących świadczenie usług turystyki, o których mowa w art. 119 ustawy, oraz czynności, których podstawą opodatkowania jest marża, zgodnie z art. 120 ustawy, w miejsce oznaczenia ?FAKTURA VAT? stosuje się oznaczenie ?FAKTURA VAT marża? oraz zawiera się dane określone w ust. 1 pkt 1-5 i 12, czyli: imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy, numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy ( z zastrzeżeniem ust. 10 i 11), dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury, nazwę towaru lub usługi, jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonywanych usług, kwotę należności ogółem
wraz z należnym podatkiem, wyrażoną cyframi i słownie.
Zatem tylko w przypadku dostawy towarów używanych, do których ma zastosowanie art. 120 ust. 4 (procedura opodatkowania marży), sprzedawca wystawia ?FAKTURĘ VAT marża? zgodnie z cytowanym wyżej § 9 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów. Natomiast świadczenie usługi pośrednictwa, polegającej tylko na skojarzeniu sprzedawcy i nabywcy samochodu, winno być udokumentowane ?FAKTURA VAT?, spełniającą wymogi określone w rozdziale 4 cytowanego rozporządzenia, w tym zawierająca dane m.in., określone w § 9 ust. 9-11, tj.: sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu, kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku, wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem
na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej ? do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.
Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie, w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.
Stosownie do art. 222 Ordynacji podatkowej, zażalenie na postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie oraz powinno zawierać znaki opłaty skarbowej (o wartości 5 zł od pisma i o wartości 0,50 zł od każdego załącznika).
