POSTANOWIENIE - Interpretacja - US-PP.443/48/2005

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 05.10.2005, sygn. US-PP.443/48/2005, Urząd Skarbowy w Ostrowie Wielkopolskim

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa /tekst jednolity Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zmianami/ po rozpatrzeniu wniosku z dnia 27 lipca 2005 roku /data wpływu 29.07.2005r/ Powiatowego Centrum P. R. w O.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrowie Wielkopolskim udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie stawki na roboty budowlane związane z przebudową toalet i adaptacją pomieszczeń na potrzeby Placówki Wsparcia Dziecka i Rodziny przy Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie uznaje stanowisko podatnika

za prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 29 lipca 2005 roku podmiot złożył do tut. organu podatkowego wniosek o udzielenie interpretacji w zakresie podatku od towarów i usług. Wniosek uzupełniono w dniu 29.08.2005 roku. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Powiatowe Centrum P. R. w dniu 28 stycznia 2005 roku zawarło umowę z Firmą Budowlaną "P" sp. z o. o. na roboty budowlane, których przedmiotem była przebudowa toalet i adaptacja pomieszczeń na potrzeby Placówki Wsparcia Dziecka i Rodziny przy Powiatowym Centrum P. R. Roboty budowlane zostały odebrane w dniu 16 marca 2005 roku . W dniu 23 marca 2005 roku wykonawca wystawił fakturę VAT i zastosował stawkę 22%.

Placówka Wsparcia Dziecka i Rodziny przy Powiatowym Centrum P. R. jest placówką określoną w art. 80 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej tj. "domem dziecka". Placówka Wsparcia Dziecka i Rodziny jest przeznaczona na pobyt całodobowy dla 14 osób oraz dla 16 osób na pobyt dzienny. Co najmniej połowa powierzchni Placówki przeznaczona jest na cele mieszkaniowe.

W związku z tym powstała wątpliwość, czy w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usługi roboty budowlane związane z przebudową toalet i adaptacją pomieszczeń na potrzeby Placówki Wsparcia Dziecka i Rodziny należy zastosować stawkę podatku w wysokości 22% czy 7%.

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie Placówka wyraziła pogląd, iż usługi budowlano-remontowe wykonywane w Domu Dziecka powinny być opodatkowane stawką w wysokości 7%.

Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, że zgodnie z art.146 ust. 1 pkt. 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług / Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zmianami / w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

W myśl ust. 2 w/w artykułu 146 przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów budownictwa mieszkaniowego

Definicja obiektów budownictwa mieszkaniowego określona jest w art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług i zgodnie z nią są to: budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w PKOB: 111 - budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta RP.

Natomiast od 15 lutego 2005 roku wymienione także w poz. 20 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zmianami/ budynki zbiorowego zamieszkania, sklasyfikowane w PKOB pod symbolem ex 1130: domy opieki społecznej, budynki internatów i burs szkolnych, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych, budynki mieszkalne na terenie koszar, zakłady karne i poprawcze oraz areszty śledcze.

Dla prawidłowego określenia wysokości podatku VAT konieczna jest więc precyzyjna identyfikacja obiektu, zgodnie z zasadami klasyfikacji statystycznej, a także zdefiniowanie czynności, których przedmiotem jest ten obiekt.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w Placówce Wsparcia Dziecka i Rodziny określonej zgodnie z przepisami jako "dom dziecka" znajdują się pokoje przeznaczone na pobyt całodobowy dla 14 osób i pobyt dzienny dla 16 osób, dlatego przedmiotowy budynek zalicza się do obiektów zbiorowego zamieszkania sklasyfikowanych w PKOB pod symbolem ex 1130.

Roboty budowlane w obiekcie Placówki Wsparcia Dziecka i Rodziny zostały wykonane w dniu 16 marca 2005 roku, potwierdzone fakturą VAT w dniu 23 marca 2005 roku czyli w okresie obowiązywania załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 roku.

Wobec powyższego usługi budowlane związane z przebudową toalet i adaptacją pomieszczeń na potrzeby Placówki Wsparcia Dziecka i Rodziny czyli dom dziecka opodatkowane są od 15 lutego 2005 roku stawką w wysokości 7%.

W związku z tym przedstawione przez Placówkę Wsparcia Dziecka i Rodziny stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Wobec powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrowie Wielkopolskim postanowił jak w sentencji.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie sporządzenia interpretacji (...).

Urząd Skarbowy w Ostrowie Wielkopolskim