W związku z art. 17 ust. 1 pkt 4, art. 22 ust. 1 pkt 1, art. 27 ust.1 i art. 28 ust.5 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów... - Interpretacja - DPP-005-64/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 25.10.2005, sygn. DPP-005-64/05, Drugi Wielkopolski Urząd Skarbowy w Kaliszu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W związku z art. 17 ust. 1 pkt 4, art. 22 ust. 1 pkt 1, art. 27 ust.1 i art. 28 ust.5 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług / Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm./ oraz § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług / Dz.U. Nr 97, poz. 970 ze zm./ i po rozpatrzeniu wniosku o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, złożonego w sprawie opodatkowania otrzymanej prowizji,Naczelnik Drugiego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Kaliszu stwierdza, że stanowisko przedstawione przez Spółkę w w/w wniosku jest prawidłowe.

Do tut. Urzędu Skarbowego wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Niniejszym postanowieniem udziela się odpowiedzi na drugie pytania, gdyż na pierwsze zostało wydane odrębne postanowienie.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że pytająca Spółka od początku swego istnienia zakupuje maszyny rolnicze w Niemczech celem ich sprzedaży na polskim rynku. W dniu 31 maja 2005r. dostawca niemiecki wystawił dla Spółki - uznanie nr MAR-05-0289. Na tym dokumencie uznaniowym naliczył / między innymi / prowizję za pośrednictwo w sprzedaży kombajnów zbożowych CX880 oraz ładowarki JCB w kwocie ogólnej 12 000,00 euro. Cała należność wynikająca z powyższych rozliczeń ma zostać skompensowana ze zobowiązaniami pytającego wobec kontrahenta. Po głębszej analizie Spółka ma wątpliwość co do prawidłowości uznania MAR-05-00289. Dlatego przesyła pytanie: czy prowizja za pośrednictwo w sprzedaży maszyn w kwocie 12 000 euro powinna zostać udokumentowana fakturą VAT, ale jeżeli - jak pisze Spółka - posiada ona numer VAT-UE kontrahenta niemieckiego, prowizja ta będzie opodatkowana w Niemczech, a dla wnioskodawcy będzie to usługa poza VAT-em? Czy wnioskodawca powinien domagać się od niemieckiej firmy korekty wystawionego dokumentu uznaniowego o kwotę tej prowizji?

We własnym stanowisku wnioskodawca pisze, że należna Spółce prowizja powinna zostać naliczona firmie niemieckiej fakturą VAT ale poza VAT-em, gdyż kontrahent niemiecki podał swój NIP unijny i dlatego zgodnie z § 4 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług / Dz. U. z 2004r. Nr 97, poz. 970 ze zm./ miejscem świadczenia usługi będzie terytorium państwa członkowskiego, które wydało ten numer / Niemcy /. Wnioskodawca pisze dalej, ze jako podmiot zarejestrowany dla potrzeb wewnątrzwspólnotowych dostaw umieści swój NIP na fakturze za usługę prowizji i w takim przypadku usługa ta nie będzie podlegała opodatkowaniu w Polsce.

W odpowiedzi na przesłane zapytanie Naczelnik Drugiego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego stwierdza, że przedstawione własne stanowisko jest prawidłowe .

Rozstrzygając powyższy problem należy ustalić miejsce świadczenia dla usługi pośrednictwa. Z ogólnej zasady miejsca świadczenia przy świadczeniu usług, zapisanej w art. 27 ust. 1 w/w. ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2 - 6 i art. 28. Jak wynika z przesłanego zapytania świadczona przez Spółkę usługa ma związek z dostawą towarów. Dla tego typu usługi ustawodawca wskazał odmienny sposób określenia miejsca świadczenia usługi, zapisany w § 4 ust. 1 w/w. rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług obowiązującego do 01 czerwca 2005r. i w art. 28 ust. 5 pkt. 2 lit. c obowiązującej po 31 maja 2005r. ustawy o podatku od towarów i usług. Powyższe przepisy wskazują, że miejscem opodatkowania jest miejsce dokonania dostawy towarów, które w rozumieniu art. 22 ust. 1 pkt 1 w/w. ustawy jest miejscem, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy, w tym przypadku w Niemczech. A zatem w przedmiotowej sprawie, usługi pośrednictwa związane bezpośrednio z dostawą towarów nie podlegają opodatkowaniu na terytorium Polski. Opodatkowanie tej usługi nastąpi w Niemczech w/g. zasad określonych w tym kraju. Należy zaznaczyć, że jeśli w Niemczech obowiązują adekwatne zasady opodatkowania jak określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 w/w. ustawy o podatku od towarów i usług to polski podatnik świadcząc tego typu usługę będzie mógł " przerzucić " obowiązek rozliczenia podatku na usługobiorcę.

Jednocześnie odnosząc się do kwestii udokumentowania prowizji przez kontrahenta niemieckiego należy uznać, że z punktu widzenia ustawy o podatku od towarów i usług nie ma to istotnego znaczenia.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Drugi Wielkopolski Urząd Skarbowy w Kaliszu