- Interpretacja - US.III.44/406/4/2005

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.03.2005, sygn. US.III.44/406/4/2005, Urząd Skarbowy w Rawie Mazowieckiej

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 216 § 1 oraz art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r.Nr 8, poz. 60), po zapoznaniu się z treścią wniosku z dnia 4 lutego 2005 r. (doręczonego w dniu 7 lutego 2005 r.) uzupełnionego w dniu 21 lutego 2005 r. o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa w indywidualnej sprawie, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Rawie Mazowieckiej uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

W dniu 7 lutego 2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Rawie Mazowieckiej wpłynęło podanie Podatnika o interpretację przepisu dotyczącego możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy zakupie paliwa do samochodu dostawczego marki Polonez Truck 1,6, zarejestrowanego w Wydziale Komunikacji jako samochód ciężarowy. Zdaniem podatnika przedmiotowy samochód spełnia warunki do uznania go jako samochodu ciężarowego, jest wykorzystywany do działalności gospodarczej, zatem będzie miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy zakupie paliwa.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Rawie Mazowieckiej, po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego stwierdza, co następuje: zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika m.in. paliw silnikowych, oleju napędowego lub gazu wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5 ww. ustawy, tj. o dopuszczalnej ładownościmniejszej niż określona wg wzoru:

DŁ = 357 kg + n x 68 kg, gdzie:DŁ - oznacza dopuszczalną ładowność,n - oznacza ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy.

W myśl natomiast art. 86 ust. 5 ustawy dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc (siedzeń) określana jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Pojazdy, które w wyciągu ze świadectwa homologacji lub w odpisie decyzji nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc, uznaje się również za samochody osobowe, o których mowa w ust. 3 art. 86. Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, iż w prowadzonej działalności gospodarczej wykorzystuje pojazd o następujących parametrach (wg duplikatu świadectwa homologacji): - samochód ciężarowy o dopuszczalnej ładowności 610 kg i liczbie miejsc 5.

Po podstawieniu wskazanych wyżej danych do wzoru określonego w art. 86 ust. 3, dopuszczalna ładowność wynosi 697 kg, co oznacza, iż dopuszczalna ładowność wynikająca ze świadectwa homologacji jest mniejsza od określonej wzorem. Z tej przyczyny Podatnikowi nie będzie przysługiwać prawo do obniżania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu paliw silnikowych wykorzystywanych do napędu przedmiotowego pojazdu.

W podsumowaniu tut. organ informuje, iż odpowiedzi udzielono wg stanu prawnego, obowiązującego na dzień jej wydania i w oparciu o przedstawiony stan faktyczny.Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jest natomiast wiążąca dla organu podatkowego i organu kontroli skarbowej właściwych dla podatnika i może zostać zmieniona bądź uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5 art. 14b.

Urząd Skarbowy w Rawie Mazowieckiej