Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu w... - Interpretacja - 1471/NTR1/443-19a/05/JC

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28.02.2005, sygn. 1471/NTR1/443-19a/05/JC, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. czy do środków transportu, o których mowa w art. 27 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zaliczają się wagony oraz cysterny kolejowe, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny


postanawia:

uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e


Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, że otrzymuje Ona od kontrahentów z Niemiec i Słowacji faktury za wynajem wagonów i cystern kolejowych. Kontrahenci niemieccy naliczają 16 % niemiecki podatek od wartości dodanej (Merhwertsteuer), natomiast kontrahenci słowaccy wystawiają fakturę bez naliczania podatku, wykazując w rubryce "podatek" kwotę "0". Zarówno w jednym, jak i drugim przypadku faktury posiadają numery VAT UE.
Według Strony dzierżawione od kontrahentów zagranicznych wagony i cysterny kolejowe nie mieszczą się w definicji nowego środka transportu zawartej w art. 2 pkt 10 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), nie można ich zatem również zaliczyć do środków transportu na gruncie w/w ustawy.
Mając powyższe na uwadze Naczelnik Urzędu Skarbowego w Warszawie stwierdza, co następuje.

Przepisy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji środków transportu. W art. 2 ust. 10 ustawy zdefiniowane zostały "nowe środki transportu", do których zaliczają się m.in. przeznaczone do transportu osób lub towarów pojazdy lądowe wymienione w poz. 1-4, 9, 10 i 15-20 załącznika nr 1 do ustawy, napędzane silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 cm#179; lub o mocy większej niż 7,2 kilowatów, jeżeli przejechały nie więcej niż 6.000 kilometrów lub od momentu dopuszczenia ich do użytku upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy. W związku z tym za środki transportu w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług uznać należy w/w pojazdy lądowe, które nie spełniają kryteriów uznania ich za nowe zgodnie z art. 2 pkt 10 lit. a) ustawy.

Wagony i cysterny kolejowe, inne niż wymienione w poz. 10 załącznika nr 1 do ustawy, tj. wagony osobowe, towarowe i specjalne (z wyjątkiem wagonów warsztatowych i podobnych) kolejowe lub tramwajowe, z własnym napędem (PKWiU 35.20.2), nie są więc środkami transportu w w/w rozumieniu. Przy tym, jak z powyższego wynika, istotną rolę dla uznania (lub nieuznania) pojazdu za środek transportu w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług odgrywa zaklasyfikowanie go do właściwego grupowania PKWiU.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie. Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie