Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej działając na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. ... - Interpretacja - US.I.2/443/3/2005

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 15.02.2005, sygn. US.I.2/443/3/2005, Urząd Skarbowy w Kolbuszowej

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej działając na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ), art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz.535 ze zmianami), postanawia uznać, że stanowisko strony przedstawione we wniosku z dnia 25.01.2005 r. jest nieprawidłowe i podatnik nie może stosować zwolnienia od podatku od towarów i usług przy świadczeniu usług charakteryzacji osób występujących przed kamerami TVP 3 oraz usług polegających na obsłudze promptera tj. urządzenia z którego spikerzy czytają wiadomości, zaś właściwą stawką dla opodatkowania tego rodzaju usług jest stawka 22 %.

W dniu 25.01.2005 r. wpłynął do tut. organu podatkowego wniosek o interpretację przepisów prawa podatkowego. W przedmiotowym wniosku Pani Ewa Kędzior zwróciła się z następującym problemem:"Prowadzę działalność gospodarczą - fryzjerstwo i pozostałe usługi kosmetyczne, usługi swoje świadczę głównie dla TVP-3 Rzeszów (charakteryzacja osób występujących przez kamerami TVP 3 ponadto obsługuję prompter, urządzenie z którego spikerzy czytają wiadomości). Ponieważ nastąpiła reorganizacja, muszę wystawić faktury VAT za świadczone usługi. Proszę o odpowiedź na następujące pytanie: jaką stawką VAT są opodatkowane moje usługi wykonywane dla TVP. Moim zdaniem świadczenie ww. usług jest opodatkowane stawką zwolnioną. Ww. sytuacja dotyczy miesięcy od maja 2004 r. do chwili obecnej".Jednocześnie podatniczka przedstawiła opinię Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 03.01.2005 r. nr OK-5672/KU-40/2005 z której wynika, że wymienione wyżej usługi zostały przyporządkowane do następujących grupowań:

  • charakteryzacja osób występujących przed kamerami telewizji publicznejPKWiU 93.02 "Usługi fryzjerskie i kosmetyczne";
  • obsługa promptera - urządzenia, które pokazuje na monitorze tekst czytany przez spikera PKWiU 74.50.25-00.00 "Usługi udostępniania pracowników pozostałych".

Na podstawie § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia z dnia 6.07.2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89 poz. 844.) - dla celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18.03.1997 r. ( Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.) nie dłużej niż do dnia 31.12.2005r. W związku z powyższym Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych w Łodzi wyraził opinię, iż ww. usługi mieściły się w następujących grupowaniach:

  • charakteryzacja osób występujących przed kamerami telewizji publicznejPKWiU 93.02 "Usługi fryzjerskie i kosmetyczne";
  • obsługa promptera - urządzenia, które pokazuje na monitorze tekst czytany przez spikera PKWiU 74.50.25-00.20 "Usługi jednoosobowych podmiotów gospodarczych wynajmujących się do pracy w charakterze pozostałego personelu".

Biorąc pod uwagę powyższe, przy rozpatrywaniu zapytania tut. organ podatkowy wziął pod uwagę usługi sklasyfikowane pod symbolami: PKWiU 93.02 oraz PKWiU 74.50.25-00.20 i zważył co następuje:

Ustawą z dnia 11.03.2004 r. (Dz.U. Nr 54, poz.535 ze zmianami) zwolniono z opodatkowania podatkiem od towarów i usług pewne rodzaje wykonywanych usług. Zwolnienia te zawarte są w art.43 ust.1 cytowanej wyżej ustawy o podatku od towarów i usług. Wymienione w zapytaniu usługi polegające na charakteryzacji osób występujących przed kamerami TVP 3 oraz usług polegających na obsłudze promptera - urządzenia z którego spikerzy czytają wiadomości, sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny w Łodzi pod symbolami PKWiU 93.02 "Usługi fryzjerskie i kosmetyczne" i PKWiU 74.50.25-00.20 "Usługi jednoosobowych podmiotów gospodarczych wynajmujących się do pracy w charakterze pozostałego personelu" nie są wykazane w cytowanym wyżej przepisie oraz w załączniku nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.Cytowane wyżej usługi nie są również wymienione w § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz.U. Nr 97, poz. 970 z późniejszymi zmianami), które to przepisy zwalniają pewne rodzaje usług z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując należy uznać, że usługi te nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Usługi zawarte w zapytaniu nie są również wymienione w załączniku nr 3 do ustawy VAT w związku z czym nie mogą korzystać z opodatkowania stawką 7% na podstawie art. 41 ust. 2 cytowanej wyżej ustawy o podatku od towarów i usług, jak również nie są objęte preferencyjną 7 % stawką podatku na podstawie przepisów cytowanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.W związku z powyższym stawką właściwą dla opodatkowania ww. usług będzie zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy VAT stawka podstawowa czyli 22 %.

Nie poddawano ocenie załącznika do złożonego wniosku, a interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego.

Interpretacja obowiązuje do czasu zmiany stanu prawnego, który był przedmiotem interpretacji.

Interpretacja ta nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Urząd Skarbowy w Kolbuszowej