POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP-443/9/2005

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.01.2005, sygn. PP-443/9/2005, Urząd Skarbowy w Gorlicach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Gorlicach, dokonując interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 24 stycznia 2005 r. - pismo nr FK/BP/3091/2/2005

postanawia
potwierdzić prawidłowość stanowiska wnioskodawcy

UZASADNIENIE

Stan faktyczny wynikający z wniosku:

- zgodnie z art. 11 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami orga­nem reprezentującym Skarb Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami jest Starosta wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej.
Do zadań Starosty należy między innymi:
a. naliczanie, aktualizowanie oraz pobieranie opłat za prawo wieczystego użytkowania nabyte przez użytkownika w formie aktu notarialnego,
b. aktualizowanie oraz pobieranie opłat za prawo wieczystego użytkowania ustanowione w drodze decyzji administracyjnej Wojewody wydanej na podstawie art. 200 ust. 1, 2, 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Starostwo pobiera zatem:
1. opłatę roczną za wieczyste użytkowanie nieruchomości Skarbu Państwa ustanowioną w trybie decyzji administracyjnej Wojewody na podstawie art. 200 ust. 1, 2 i 3 ustawy z dniu 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.

Stanowisko pytającego: pobierana opłata nie podlega opodatkowaniu podatkiem od to­warów i usług zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

2. opłatę ustaloną w akcie notarialnym związanym ze zbyciem prawa użytkowania wie­czystego przez podmiot, który nabył to prawo w drodze decyzji, na rzecz nowego podmio­tu.

Stanowisko pytającego: podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stanowisko pytającego w zakresie prawidłowości ustalania kwoty podatku należnego od pobieranych opłat za użytkowanie wieczyste:

- opłaty ustalone przed 1 maja 2004 r. - podatek VAT wyliczany rachunkiem "w stu"

- opłaty ustalane po 1 maja 2004 r. - do kwoty opłaty doliczany jest podatek VAT.


Odnosząc się do zagadnień poruszanych w piśmie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Gor­licach wyjaśnia:

- zgodnie z zapisem art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych od­rębnymi przepisami prawa dla realizacji których zostały powołane z wyłączeniem czyn­ności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.
Organ władzy publicznej jest więc podatnikiem podatku od towarów i usług tylko w za­kresie czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Wszędzie zaś tam, gdzie w danej czynności uczestniczy on w charakterze organu władzy publicznej i dana czynność jest umocowana decyzją administracyjną bądź znormalizowa­na innym aktem o charakterze władczym - to w tym zakresie nie jest on podatnikiem po­datku VAT/czynność ta nie podlega opodatkowaniu.

Mając na względzie powyższe Naczelnik Urzędu Skarbowego w Gorlicach potwierdza stanowisko Jednostki w zakresie opodatkowania opłat rocznych za wieczyste użytkowa­nie nieruchomości Skarbu Państwa ustanowionych w trybie decyzji administracyjnych Wojewody na podstawie art. 200 ustawy o gospodarce nieruchomościami.
W przedmiocie opodatkowania opłat ustalonych w akcie notarialnym związanych ze zbyciem prawa wieczystego użytkowania wyjaśnia się, że zgodnie z zapisem § 8 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania nie­których przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntów rolnych korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, natomiast zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntów zabudowa­nych podlega opodatkowaniu wg stawki właściwej dla danego budynku zgodnie z zapi­sem § 5 ust. 7 i § 8 ust. 1 pkt 12 wyżej cytowanego rozporządzenia, a zbycie prawa wie­czystego użytkowania gruntów przeznaczonych pod zabudowę podlega opodatkowa­niu wg stawki VAT określonej w art. 41 ust. 1 w związku z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535).W kwestii prawidłowości ustalania podatku VAT od opłat za użytkowanie wieczyste ustalonych przed 1 maja 2004 r. wyjaśnia się, że zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT - podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, po­mniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia na­leżnego od nabywcy.Zgodnie z powyższym, jeśli Starostwo nie dokonywało zmian do umów zawartych przed 1 maja 2004 r. w zakresie wysokości opłaty w związku z opodatkowaniem opłat, ustaloną opłatę należy traktować jako kwotę należną od nabywcy i pomniejszyć o Kwotę należne­go podatku wyliczoną rachunkiem "w stu".
Jeśli natomiast z umów zawartych po dniu 1 maja 2004 r. wynika, że ustalona opłata jest kwotą netto to do tej kwoty należy doliczyć podatek VAT.

Jednocześnie informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego opisanego we wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji, któ­ry jest taki sam jak w dacie zaistnienia zdarzenia, a traci swoją ważność z dniem zmiany przepisów prawa, które były jej przedmiotem. Powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla niego organy podat­kowe oraz organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

POUCZENIE

Na niniejsze postanowienie przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Kra­kowie, które należy wnieść za pośrednictwem tut. organu w terminie 7 dni od daty dorę­czenia postanowienia.

Urząd Skarbowy w Gorlicach