Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że planowane inwestycje mają na celu poprawić jakość dostarczanej wody mieszkańcom gmi... - Interpretacja - 1405 UPP-443/4/2005/AJ

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 10.03.2005, sygn. 1405 UPP-443/4/2005/AJ, Urząd Skarbowy w Gostyninie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że planowane inwestycje mają na celu poprawić jakość dostarczanej wody mieszkańcom gminy, Urząd Gminy prowadzi usługi w zakresie sprzedaży wody z urządzeń zbiorowego zaopatrzenia z urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę i przyjmowania ścieków, a powyższe zadania związane są zarówno z obiektami budownictwa mieszkaniowego jak i innymi obiektami na terenie gminy.

Według wnioskodawcy w związku z tym, że powyższe inwestycje mają służyć w znacznym procencie obiektom budownictwa mieszkaniowego w związku z tym zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług korzystają z preferencyjnej 7% stawki podatku.

Po wnikliwej analizie przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego, dokumentów w sprawie oraz własnego stanowiska w sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Gostyninie uznaje stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe, ponieważ:

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), w okresie od 01.05.2004 r. do dnia 31.12.2007 r. stosuje się stawkę VAT 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. W art. 146 ust. 2 tej ustawy zdefiniowano, że przez ww. roboty budowlane, związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, rozumie się roboty budowlane, dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego. Natomiast jak wynika z art. 146 ust. 3 pkt 1 i 3 powyższej ustawy, przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu rozumie się, między innymi, sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych, oraz urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne - jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego. Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego zgodnie z art.2 pkt12 ustawy o podatku od towarów i usług należy rozumieć budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie i rezydencje biskupie.

Z wniosku Urzędu Gminy wynika, że inwestycje rozbudowy sieci wodociągowej, budowy wodociągu z przyłączami oraz rozbudowy stacji uzdatniania wody obejmują obok budynków mieszkalnych, także inne budynki (np. sklepy, szkoły, pawilony handlowe itp.).

Ponieważ przepisy ww. ustawy nie przewidują zastosowania stawki preferencyjnej dla robót budowlano-montażowych, dotyczących innej infrastruktury niż infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu, dlatego należy uznać, że stawka preferencyjna 7%, wynikająca z art. 146 ustawy, odnosi się jedynie do tej części wartości inwestycji, która odpowiada procentowemu udziałowi w jakim ta inwestycja będzie służyła obiektom budownictwa mieszkaniowego. Natomiast w pozostałym zakresie będzie opodatkowana stawką 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Urząd Skarbowy w Gostyninie