Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDSL1-2.4011.316.2025.2.JN

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 maja 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 21 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan pismami z 11 czerwca 2025 r. (wpływ 11 czerwca 2025 r.), z 27 czerwca 2025 r. (wpływ 27 czerwca 2025 r.), z 8 lipca 2025 r. (wpływ 8 lipca 2025 r.) oraz z 9 lipca 2025 r. (wpływ 9 lipca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzący działalność gospodarczą pod firmą (…) (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Przedsiębiorca”) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych i posiada w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy, o którymi mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.; dalej jako: Ustawa o PIT). Przedsiębiorca złożył stosowne oświadczenie, w związku, z którego treścią jest opodatkowany tzw. ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych (dalej także jako: Ryczałt).

Przedsiębiorca jest ekspertem w zakresie projektów informatycznych, a jego usługi obejmują w szczególności następujące czynności:

·zarządzanie projektami informatycznymi;

·koordynację działań zespołu projektowego takich projektów (m.in. deweloperzy, inżynierowie oprogramowania, architekci, testerzy, analitycy);

·wsparcie w realizacji projektów informatycznych zgodnie z założonymi celami, budżetem, harmonogramem, kryteriami jakości i akceptacji;

·komunikację projektową wewnętrzną i z zamawiającym; ocenę i analizy ryzyk;

·raportowanie rozbieżności, monitorowanie zakresu prac oraz ich postępów;

·nadzór nad dokumentacją projektową;

·utrzymanie kontaktów z osobami decyzyjnymi.

Świadczone usługi nie są usługami zarządzania projektami budowlanymi.

Wnioskodawca jest zawodowym Project Managerem, czyli kierownikiem projektów informatycznych. Posiada on szeroką wiedzę, którą zdobył dzięki zarządzaniu wykonaniem projektów informatycznych dla klientów z branży (…).

Potwierdzeniem jego kwalifikacji są certyfikaty: (…). Ukończył także pełen tryb szkoleniowy realizowania projektów informatycznych w alternatywnym standardzie (…).

W ramach współpracy z klientami Wnioskodawca w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, zajmuje się wykonywaniem usług stałego pośrednictwa i wsparcia klientów w ww. zakresie.

W umowach z klientami jest on wskazany imiennie jako koordynator realizacji projektu informatycznego. Uczestniczy w spotkaniach zespołu związanego z projektami.

Przedsiębiorca ponosi ryzyko gospodarcze w stosunku do osób trzecich z tytułu podejmowanych działań w związku z realizacją zadań. Wnioskodawca wykonuje usługi samodzielnie, ma swobodę wyboru sposobu i metody świadczenia usług. Może on świadczyć swoje usługi zdalnie.

Co istotne, Przedsiębiorca nie uzyskuje swoich przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head-office).

Wnioskodawca, (…) uzyskał od Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego pozytywną klasyfikację świadczonych przez siebie usług jako PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.

Wnioskodawca nie osiąga w roku poprzedzającym rok podatkowy przychodu większego niż dwa miliony euro, co stanowi zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a w związku z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 z późn. zm., dalej: Ustawa o ryczałcie) jedną z przesłanek z korzystania z opodatkowania ryczałtem.

Przedsiębiorca nie prowadzi apteki, kantoru wymiany walut, nie handluje częściami do pojazdów mechanicznych i nie jest producentem wyrobów akcyzowych.

Jednocześnie, Wnioskodawca prowadzi działalność, która jest opodatkowywana stawką 15% przychodu. Przy czym, ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

W piśmie z 11 czerwca 2025 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzielił Pan następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:

1)Czy prowadzona przez Pana działalność była/jest/będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.)?

Odpowiedź: Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU).

(…) Wnioskodawca uzyskał od Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego pozytywną klasyfikację świadczonych przeze niego usług jako PKWiU 70.22.20.0 – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.

Tym samym, przedmiot działalności Wnioskodawcy stanowią czynności zaliczone do usług zgodnie z PKWiU, a prowadzona przez Wnioskodawcę działalność była, jest i będzie działalnością usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy.

2)Czy świadczone przez Pana usługi będące przedmiotem wniosku były/są/będą wykonywane w ramach wolnego zawodu, w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Świadczone przez Wnioskodawcę usługi, będące przedmiotem wniosku, nie były, nie są i nie będą wykonywane w ramach wolnego zawodu, w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

3)Jakie konkretnie czynności wykonywał/wykonuje/będzie Pan wykonywał z tytułu świadczenia usług Project Managera, będących przedmiotem wniosku? We wniosku wskazał Pan:

Przedsiębiorca jest ekspertem w zakresie projektów informatycznych a jego usługi obejmują w szczególności następujące czynności:

·zarządzanie projektami informatycznymi;

·koordynację działań zespołu projektowego takich projektów (m.in. deweloperzy, inżynierowie oprogramowania, architekci, testerzy, analitycy);

·wsparcie w realizacji projektów informatycznych zgodnie z założonymi celami, budżetem, harmonogramem, kryteriami jakości i akceptacji;

·komunikację projektową wewnętrzną i z zamawiającym; ocenę i analizy ryzyk;

·raportowanie rozbieżności, monitorowanie zakresu prac oraz ich postępów;

·nadzór nad dokumentacją projektową;

·utrzymanie kontaktów z osobami decyzyjnymi.

Proszę – w odniesieniu do każdej z ww. czynności – szczegółowo opisać charakter tych czynności, tj. wskazać:

·na czym konkretnie polegały/polegają/będą polegały,

·czego dotyczyły/dotyczą/będą dotyczyły,

·jaki był/jest/będzie zakres,

·co było/jest/będzie efektem.

Proszę o oddzielną charakterystykę w odniesieniu do każdej z siedmiu wyżej wymienionych przez Pana czynności.

Odpowiedź: Poniżej Wnioskodawca przedstawia charakterystykę w odniesieniu do każdej z siedmiu czynności wymienionych we wniosku:

·„zarządzanie projektami informatycznymi”

Czynności zarządzania projektami polegają na zorganizowaniu katalogu projektu (tzw. teczki projektowej), w którym są umieszczane dokumenty projektowe, tj.: dokumenty przesłane przez klientów, dokumenty wiążące spółkę w zakresie opisu przedmiotu prac i kryteriów odbioru, dokumenty związane z odbiorami i rozliczeniami.

Zarządzanie dotyczy całego cyklu życia Projektu Informatycznego – od opisu wymagań przez proces powołania zespołu projektowego, następnie monitorowanie postępu realizacji prac, pilnowanie zgodności z przedmiotem prac i kryteriami odbioru, prowadzenie komunikacji projektowej wewnętrznej i zewnętrznej z klientem, prowadzenie procesu rozliczenia prac.

Zgodnie z metodykami zarządzania projektami informatycznymi Kierownik Projektu odpowiada za prawidłowy przebieg realizacji zakontraktowanego zakresu prac nie uczestnicząc samodzielnie w wytwarzaniu produktów projektu (Kierownik Projektu nie powinien i nie wykonuje np. prac programistycznych).

Efektem jest prawidłowo zrealizowany projekt potwierdzony zaakceptowanym Protokołem Odbioru upoważniającym do wystawienia faktury rozliczeniowej.

·„koordynację działań zespołu projektowego takich projektów (m.in. deweloperzy, inżynierowie oprogramowania, architekci, testerzy, analitycy)”

Koordynacja działań zespołu projektowego polega m.in. na następujących czynnościach:

1.Złożenie do działu HR i/lub do kierowników/dyrektorów zespołów specjalistycznych zapotrzebowania na osoby o niezbędnych kompetencjach.

2.Otrzymywanie od liderów technicznych i osób realizujących prace programistyczne raportów o postępach prac oraz przewidywanych terminach realizacji poszczególnych zadań wytwórczych produktów/usług.

3.Ustalenie składu zespołu zgodnie z potrzebami projektowymi, wg wskazań klientów.

4.Akceptacja comiesięcznych sprawozdań pracochłonności osób realizujących zadania projektowe w systemach rejestracji czasu pracy z rozbiciem na poszczególne projekty i zadania.

5.Zaplanowanie składu osobowego zgodnie z wymaganiami klienta.

6.Monitorowanie realizacji prac najczęściej w wymiarze miesięcznym, dwutygodniowym lub tygodniowym.

7.Eskalacja w przypadku napotkania trudności oraz składanie wniosków dotyczących zmiany harmonogramu, składu zespołu, budżetu lub zakresu prac.

Zakres czynności obejmuje m.in. analizę dokumentów – zleceń/kontraktów pod kątem wymagań niezbędnych do odbioru prac i następnie wystawienia faktury rozliczeniowej oraz monitorowanie i akceptacja rozliczeń godzinowych członków zespołu realizującego projekt informatyczny.

Efektem działań koordynacji są m.in. zaakceptowane arkusze ewidencji czasu pracy zespołu projektowego, zaktualizowany arkusz budżetu projektu, Informacja na Komitet sterujący projektu, Informacja do działu finansowego, Informacja dla klienta o wpływie postępu prac na procesy odbioru, fakturowania oraz ewentualnego wpływu na przyjęte budżety projektowe. W niektórych przypadkach jest to wniosek o zmianę składany do klienta. Wniosek o zmianę może dotyczyć zmiany wynagrodzenia za dany projekt lub zmiany terminu lub zmiany zakresu prac.

·„wsparcie w realizacji projektów informatycznych zgodnie z założonymi celami, budżetem, harmonogramem, kryteriami jakości i akceptacji”

Powyższa czynność polega na akceptacji arkuszy prac członków zespołu projektowego, monitorowaniu stopnia realizacji budżetu projektowego i jego aktualizacji, zbieraniu informacji o spełnieniu lub odstępstwach od kryteriów jakościowych i kryteriach akceptacji prac, eskalacji w przypadku odstępstw oraz na składaniu wniosków o zmiany.

Czynności wsparcia dotyczą całego cyklu życia projektu zarówno z perspektywy zobowiązań formalnych (zgodność prac z wymaganiami opisanymi w Zleceniu), spełnienia kryteriów technologicznych (kryteria odbioru) oraz procesów rozliczeń księgowych (fakturowanie na podstawie protokołów odbioru).

Zakres czynności obejmuje komunikację wewnętrzną w zespole projektowym oraz komunikację wewnętrzna w strukturach firmy (z działami takimi jak HR, rekrutacja, grupy kompetencyjne, księgowość i kontroling).

Efektem działań jest Projekt zrealizowany zgodnie z Umową/Zleceniem, mieszczący się w zaakceptowanym budżecie i harmonogramie, rozliczony od strony finansowej na podstawie prawidłowo wystawionej i zaakceptowanej przez klienta faktury VAT.

·„komunikację projektową wewnętrzną i z zamawiającym; ocenę i analizy ryzyk”

Powyższe działania polegają głównie na uczestnictwie w spotkaniach wewnętrznych i zewnętrznych, na których omawiane są stopnie realizacji zadań projektowych, organizowanie i prowadzenie komunikacji projektowej, w tym formalnej np. mailowej, w pełnym zakresie niezbędnym do prawidłowej realizacji Zamówienia/Umowy.

Działania dotyczą zobowiązań formalnych (np. zachowania poufności, itp.), spełnienia wymagań technologicznych i kryteriów odbioru oraz finansowych, realizacji działań mitygujących ryzyka projektowe. W przypadku wystąpienia/materializacji ryzyk, czynności obejmują eskalację i realizowanie działań naprawczych zlecanych najczęściej przez Komitet Sterujący (tj. wspólnie uzgodnionych wewnętrznie u Dostawcy w porozumieniu z Zamawiającym).

Zakres czynności obejmuje: komunikację telefoniczną/mailową, wideokonferencje oraz spotkania osobiste (wewnętrzne i z klientami zlecającymi prace w ramach podpisanych kontraktów).

Dzięki sprawnej komunikacji, efektem działań jest fakt, że Projekty spełniają założenia (biznesowe/funkcjonalne, techniczne pozafunkcjonalne, harmonogramowe i finansowe).

·„raportowanie rozbieżności, monitorowanie zakresu prac oraz ich postępów”

Czynności polegają na zbieraniu informacji i raportów od programistów, analityków oraz testerów w zakresie realizacji zaplanowanych zadań projektowych. Obejmują one również najczęściej comiesięczne akceptowanie przedstawianych zestawień godzinowych, weryfikację ich zgodności z założonym budżetem, a w przypadku przekroczeń czasu, zakresu lub budżetu – eskalację na poziom zarządczy projektu. Zarówno prawidłowy przebieg projektu informatycznego, jak i ewentualne rozbieżności, muszą być raportowane na poziomie komitetów sterujących i stanowią jeden z kluczowych obszarów zainteresowania decydentów, odbiorców oraz interesariuszy projektu.

Zakres obejmuje zagadnienia związane z weryfikacją zgodności realizowanych prac z formalnym zakresem zakontraktowanych prac i produktów, przyjętymi kryteriami odbioru oraz ustalonymi normami i mierzalnymi parametrami jakościowymi. Dotyczy również bieżącej kontroli nad wykorzystaniem budżetu projektu oraz zgodności z harmonogramem, w tym uwzględnieniem przyjętych buforów na ryzyka i ewentualne zmiany.

Efektem tych działań są cykliczne (tygodniowe, dwutygodniowe lub miesięczne) spotkania komitetów sterujących projektu informatycznego, podczas których przedstawiciele zamawiającego/klienta oraz wykonawcy omawiają status realizacji projektu. Spotkania te mają na celu potwierdzenie, że zaplanowane cele biznesowe zostaną osiągnięte zgodnie z założeniami projektu.

·„nadzór nad dokumentacją projektową”

Nadzór nad dokumentacją projektową polega na zbieraniu, uzupełnianiu, kompletowaniu i archiwizowaniu dokumentacji projektowej pozwalającej na prawidłowe rozliczenie prac zgodnie z formalnymi zobowiązaniami.

Czynności związane z nadzorem dotyczą upewnienia się, że firma realizująca projekt informatyczny posiada kompletną dokumentację – od zapytania ofertowego zawierającego wszystkie oczekiwania, przez formalną ofertę z załącznikami, kontrakt (umowę lub zlecenie z załącznikami), bieżące raporty z postępu prac, rozliczenia pracochłonności, notatki lub potwierdzenia ustaleń dotyczących zarządzania projektem i ewentualnych zmian zakresu. Dokumentacja powinna również zawierać arkusz budżetu z podziałem na miesiące i osoby, a także dodatkowe oświadczenia (np. RODO, poufność), raporty z testów itp. Elementami niezbędnymi są także: protokół przekazania (jeśli występuje), protokół odbioru oraz faktura wystawiona na jego podstawie.

Efektem jest kompletna dokumentacja projektu, najczęściej w postaci katalogów podzielona na poszczególne kategorie lub etapy projektu, pozwalająca na prawidłową realizację zakontraktowanego projektu oraz jego ewentualne audyty, czy rozstrzyganie potencjalnych sporów.

·„utrzymanie kontaktów z osobami decyzyjnymi”

Realizacja projektów informatycznych z punktu widzenia Kierownika Projektów polegała/polega/będzie polegać na prowadzeniu licznych rozmów telefonicznych, wideokonferencji, korespondencji mailowej, a w szczególnych przypadkach także na wymianie dokumentów w formie papierowej. W kontaktach tych uczestniczą zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne osoby decyzyjne, w tym dyrektorzy działów biznesowych, kontrolingu/finansów, technicznych oraz HR. Celem tych działań jest uzyskiwanie decyzji niezbędnych do realizacji projektu informatycznego oraz zaspokajanie potrzeb informacyjnych interesariuszy – zarówno zewnętrznych (klient, zleceniodawca), jak i wewnętrznych (kontroling, udziałowcy, dyrektorzy departamentów).

Kontakt z osobami decyzyjnymi w głównej mierze dotyczy zmian osobowych, terminowości zadań, stanu realizacji, ryzyk, zgodności z wymaganiami, procedur przekazywania efektów prac i procedur odbioru.

Zakres czynności obejmuje zapewnienie, aby osoby decyzyjne przez cały cykl życia projektu otrzymywały wyselekcjonowaną informację – w odpowiednim zakresie i z odpowiednią intensywnością – umożliwiającą podejmowanie decyzji niezbędnych do skutecznej realizacji projektu, tj. osiągnięcia uzasadnienia biznesowego, dla którego projekt informatyczny został powołany.

Efektem działań jest informacja na czas u każdego interesariusza projektu informatycznego pozwalająca na terminową realizację Kontraktu i prawidłowe rozliczenie wszystkich zakontraktowanych produktów/usług.

4)Czy uzyskiwał/uzyskuje/będzie uzyskiwał Pan przychody ze świadczenia usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów?

Odpowiedź: Jak wskazano we wniosku, Wnioskodawca uzyskuje przychody ze świadczenia usług, które zgodnie z klasyfikacją Głównego Urzędu Statystycznego zostały zaklasyfikowane do PKWiU 70.22.20.0 – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.

Przy czym, Wnioskodawca uzyskuje inne przychody, z działań (usług) innych niż opisane we wniosku, które nie są związane bezpośrednio z takimi działaniami. Potencjalnie można kwalifikować je jako związane z usługami doradztwa. Takie przychody są jednak wyodrębnione przez Wnioskodawcę i prowadzona jest ewidencja pozwalająca na jednoznaczne przyporządkowanie tych przychodów. Innymi słowy przychody Wnioskodawcy są wyodrębnione ze względu na zakres świadczonych usług, a także stanowią niejako osobne źródła przychodów Wnioskodawcy.

Natomiast w piśmie z 27 czerwca 2025 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, doprecyzował Pan odpowiedź na pytanie nr 4 wskazując, że zdaniem Wnioskodawcy, opierając się na klasyfikacji dokonanej przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego, dotyczącej usług świadczonych przez Wnioskodawcę, które zostały zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 70.22.20.0 – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, w odniesieniu do czynności opisanych we wniosku Wnioskodawca nie uzyskiwał, nie uzyskuje ani nie będzie uzyskiwał przychodów ze świadczenia usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Pytanie

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego uzyskiwane przez Wnioskodawcę przychody, z tytułu świadczenia usług Project Managera, mogą być opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przedstawionego stanu faktycznego uzyskiwane przez Wnioskodawcę przychody, z tytułu świadczenia usług Project Managera, mogą być opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu Ryczałtem podlegają osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W art. 4 ust. 1 pkt 12 Ustawy o ryczałcie została wprowadzona definicja legalna pozarolniczej działalności gospodarczej. Zgodnie z tym przepisem, pozarolniczą działalnością gospodarczą jest pozarolnicza działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy o PIT.

Zgodnie z Ustawą o PIT za pozarolniczą działalność gospodarczą rozumie się działalność zarobkową wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 Ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 6 ust. 4 w związku z art. 6 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, z korzystania z opodatkowania ryczałtem mogą korzystać podatnicy, których przychody w roku podatkowym nie przekroczyły dwóch milionów euro. Jednocześnie z opodatkowania ryczałtem wyłączeni są ci przedsiębiorcy, którzy prowadzą apteki, kantory wymiany walut, handlują częściami do pojazdów mechanicznych i są producentem wyrobów akcyzowych (Wnioskodawca nie prowadzi tego rodzaju działalności).

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, powyższe kryteria są spełnione przez Przedsiębiorcę i może on korzystać z opodatkowania Ryczałtem.

Możliwość opłacania ryczałtu oraz wysokość stawki od przychodów ewidencjonowanych zależy od faktycznego rodzaju świadczonych usług. Konieczne jest zatem przypisanie właściwego kodu PKWiU do rodzaju usług świadczonych przez podatnika.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest określona w art. 12 ust. 1 Ustawy o ryczałcie.

Na gruncie art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m Ustawy o ryczałcie stawką 15% ryczałtu są opodatkowane przychody z usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70). Jeśli w Ustawie o ryczałcie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres usług jest węższy niż określony w danym grupowaniu.

Natomiast na gruncie art. 12 ust. 1 pkt 5 Ustawy o ryczałcie, przychody z działalności usługowej, jeśli nie zostały wymienione w innych przepisach tejże Ustawy, będą podlegać stawce ryczałtu w wysokości 8,5%. Jak wskazano wyżej, dział 70 PKWiU nie został wymieniony w grupowaniu, więc nie jest wymieniony w innych przepisach Ustawy o ryczałcie.

Wnioskodawca (…) uzyskał od Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego pozytywną klasyfikację świadczonych przez siebie usług jako PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”. Przychody Wnioskodawcy zatem są przychodami z działalności usługowej, mieszczącej się w dziale 70 PKWiU, wyłączonym od opodatkowania stawką 15%.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przedstawionego stanu faktycznego uzyskiwane przez Wnioskodawcę przychody, z tytułu świadczenia usług Project Managera, mogą być opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym według art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych   (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Jak stanowi art. 6 ust. 4 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. przepisem:

1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)(uchylony)

2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika,    a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU)    (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie wolny zawód oznaczająca pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Według art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem.

Natomiast pozostałe usługi (inne niż doradztwo związane z zarządzaniem), klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70, które nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:

-klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,

-kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Stawką 8,5% opodatkowane będą natomiast pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)”, a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:

-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,

-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku, gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2 ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3 ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4 ryczałt wynosi 12,5%.

W sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Z informacji przedstawionych we wniosku oraz jego uzupełnieniu wynika, że posiada Pan w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy, o którymi mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Prowadzona przez Pana działalność była, jest i będzie działalnością usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Świadczone przez Pana usługi, będące przedmiotem wniosku, nie były, nie są i nie będą wykonywane w ramach wolnego zawodu, w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Złożył Pan stosowne oświadczenie, w związku, z którego treścią jest opodatkowany tzw. ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Nie osiąga Pan w roku poprzedzającym rok podatkowy przychodu większego niż dwa miliony euro, nie prowadzi Pan apteki, kantoru wymiany walut, nie handluje Pan częściami do pojazdów mechanicznych i nie jest producentem wyrobów akcyzowych. Jest Pan ekspertem w zakresie projektów informatycznych, a Pana usługi obejmują w szczególności następujące czynności:

·zarządzanie projektami informatycznymi;

·koordynację działań zespołu projektowego takich projektów (m.in. deweloperzy, inżynierowie oprogramowania, architekci, testerzy, analitycy);

·wsparcie w realizacji projektów informatycznych zgodnie z założonymi celami, budżetem, harmonogramem, kryteriami jakości i akceptacji;

·komunikację projektową wewnętrzną i z zamawiającym; ocenę i analizy ryzyk;

·raportowanie rozbieżności, monitorowanie zakresu prac oraz ich postępów;

·nadzór nad dokumentacją projektową;

·utrzymanie kontaktów z osobami decyzyjnymi.

Świadczone usługi nie są usługami zarządzania projektami budowlanymi. Jest Pan zawodowym Project Managerem, czyli kierownikiem projektów informatycznych. Posiada Pan szeroką wiedzę, którą zdobył dzięki zarządzaniu wykonaniem projektów informatycznych dla klientów z branży (…). Potwierdzeniem Pana kwalifikacji są certyfikaty: (…). Ukończył Pan także pełen tryb szkoleniowy realizowania projektów informatycznych w alternatywnym standardzie (…). W ramach współpracy z klientami w zakresie działalności Pana przedsiębiorstwa, zajmuje się Pan wykonywaniem usług stałego pośrednictwa i wsparcia klientów w ww. zakresie. W umowach z klientami jest Pan wskazany imiennie jako koordynator realizacji projektu informatycznego. Uczestniczy Pan w spotkaniach zespołu związanego z projektami. Uzyskuje Pan przychody ze świadczenia usług, które zgodnie z klasyfikacją Głównego Urzędu Statystycznego zostały zaklasyfikowane do PKWiU 70.22.20.0 – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”. Wskazał Pan, że w odniesieniu do czynności opisanych we wniosku nie uzyskiwał Pan, nie uzyskuje ani nie będzie uzyskiwał przychodów ze świadczenia usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów. Nie uzyskuje Pan także swoich przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head-office). Prowadzi Pan także działalność, która jest opodatkowywana stawką 15% przychodu. Przy czym, ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

W odniesieniu do świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 należy wskazać, że nie zostały one objęte dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0. – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” i – jak wynika z treści wniosku – niebędących usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, podlegały/podlegają/będą podlegały opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, według stawki 8,5% określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stawka ta ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione były/są/będą warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Organ nie jest uprawniony do przyporządkowania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usług do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.