Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. ? Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), art. 86 ust. 1, art. 88 ust. 4 usta... - Interpretacja - PO III 443-9/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.03.2005, sygn. PO III 443-9/05, Urząd Skarbowy w Dębicy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. ? Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), art. 86 ust. 1, art. 88 ust. 4 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z 2005 r. Nr 14, poz. 113) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Dębicy po rozpatrzeniu wniosku Gminy P. z dnia 27.01.2005 r. w sprawie udziele-nia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego postanawia uznać za prawidłowe stanowisko strony przedstawione w przedmiotowym wniosku.

Wnioskiem z dnia 27.01.2005 r. Gmina P. zwróciła się o wydanie wiążącej interpretacji dotyczących przepisów dotyczącej VAT w oparciu o ustawę z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług. Przedmiotem jej miała być odpowiedź na następujące zapytanie: czy i na jakich warunkach gmina będzie mogła odzyskać podatek naliczony od nakładów inwestycyjnych podatek VAT i czy konieczna będzie rejestracja gminy bądź urzędu dla celów VAT?

Gmina znajduje się w fazie przygotowania wniosku o dofinansowanie inwestycji komunalnej w sektorze gospodarki wodno ? ściekowej z Funduszu Spójności (Funduszu Unii Europejskiej). Podstawowym założeniem instytucjonalnym związanym z fazą wdrożenia przedsięwzięcia inwestycyjnego jest ustanowienie Gminy beneficjentem końcowym pomocy z Funduszu Spójności. Gmina stanie się także właścicielem nowo wybudowanego majątku. Eksploatatorem majątku wybudowanego w ramach realizacji projektu będzie zakład budżetowy, Miejski Zakład Wodociągów i Kanalizacji, który jest odrębnym podatnikiem podatku VAT z nadanym numerem NIP. Majątek wytworzony w ramach projektu będzie przez gminę przekazany na mocy umowy cywilnoprawnej, tj. umowy dzierżawy. Zakład budżetowy będzie wykorzystywał wytworzony majątek do prowadzenia działalności odpłatnej ze zbiorowym zaopatrzeniem w wodę i zbiorowym odprowadzaniem ścieków. Czynsz dzierżawny zostałby ustalony w wysokości umorzenia nowo wybudowanego majątku, który byłby własnością Gminy. Czynsz ten byłby podstawą wykorzystania wytworzonego majątku przez zakład budżetowy w okresie 10 lat od oddania go do eksploatacji.

Po analizie stanu faktycznego przedstawionego tut. organ uznał, iż podatnik jest uprawniony do złożenia przedmiotowego wniosku o wydanie interpretacji a w sprawie tej nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa lub kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W odpowiedzi na zapytanie podatnika należy stwierdzić, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, podatnikami tego podatku są m.in. osoby prawne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, jeżeli wykonują czynności stanowiące przedmiot opodatkowania tym podatkiem. Podmiotem takim nie są, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy jedynie organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy w zakresie realizowania których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Gmina posiada osobowość prawną, a ponadto nie może na podstawie powyższego przepisu zostać wyłączona z kręgu podatników, gdyż czynność polegająca na oddaniu rzeczy w dzierżawę jest wykonywana na podstawie umowy cywilnoprawnej.

Ponadto na podstawie § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku od towarów i usług usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakła-dami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej. Zwolnienie to również nie może być zastosowane gdyż zarówno krąg podmiotowy jak i czynności w nim wymienione nie dotyczą przedstawionej sytuacji i podmiotu. Nie jest też podstawą dla gminy do zwolnienia od VAT przepis § 8 ust. 1 pkt 13, który zwalnia jedynie czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Umowy te bowiem na podstawie tego przepisu zostały wyłączone. Dlatego też podatnik nie będzie mógł korzystać ze zwolnienia, zaś przy wydatkach poniesionych w związku z wykonywaniem tych czynności będzie mógł korzystać z prawa pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy. Obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni. Skorzystanie więc z tego uprawnienia jest uwarunkowane dokonaniem rejestracji, o której mowa w art. 96 ust. 1 ustawy. Obowiązek rejestracji dotyczy podmiotu, który świadczy daną usługę, więc w przedstawionym przypadku podatnika, czyli gminę. Ponadto tut. organ zauważa, iż Gmina P. jest w chwili obecnej zarejestrowana jako podatnik VAT czynny.

W przedstawionym własnym stanowisku pytający uznał. że ma możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z zakupami w celach służących czynnościom opodatkowanym (czynsz dzierżawny). Wobec powyższego tut. organ podziela stanowisko pytającego w tym zakresie.

Urząd Skarbowy w Dębicy