POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP2/443-47/05/TR/11393

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 21.02.2005, sygn. PP2/443-47/05/TR/11393, Małopolski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego, działając na podstawie art. 14a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) w odpowiedzi na wniosek Strony z dnia 27 stycznia 2005 roku doręczony w dniu 28 stycznia 2005 roku.

potwierdza stanowisko przedstawione w zapytaniu

UZASADNIENIE

Wnioskodawca będący częścią dużego międzynarodowego koncernu, w ramach prowadzonej działalności zajmuje się sprowadzaniem i sprzedażą towarów. Towary te sprzedawane są licznym podmiotom krajowym. Zgodnie z zawartymi umowami z kupującymi podatnik z tytułu obrotu zrealizowanego za dany rok wypłaca beneficjentowi premię. Fakt udzielenia premii i jej wysokość bezpośrednio związany jest z dokonaniem przez kupującego określonej wartości nabyć towarów i terminowością płatności za zrealizowane dostawy.

Przedmiot zapytania sprowadza się do, określenia czy opisana czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 8 ustawy i powinna być udokumentowana fakturą VAT i czy w związku z powyższym Spółka ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług wykazanego w fakturach dokumentujących rozliczenie przyznanej premii.

Tutejszy Urząd przedstawia następującą ocenę prawną przedmiotowego zagadnienia: Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp. W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.) zwanej dalej ustawą o podatku od towarów i usług, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W takim przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 19 ust. 1 i 2 - w związku z § 28 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971).

Jeżeli jednak (co występuje w omawianym przypadku) premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, w takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez beneficjenta premii, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Objęcie opodatkowaniem tej czynności uzasadnione jest dyspozycją art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z jego brzmieniem przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.Ponieważ w opisywanym przypadku przyznana premia nie spełnia funkcji rabatu, gdyż nie jest powiązana z żadną konkretną transakcją, należy ją ocenić w kategorii świadczenia realizowanego na rzecz Spółki. Usługa powyższa podlega opodatkowaniu wg stawki 22 % na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Podstawę opodatkowania należy ustalić zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy. Jest nią należność pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Kontrahent otrzymujący premię winien rozliczyć tę czynność fakturą VAT. Wykazany w niej podatek stanowi u przyznającego premię podstawę do obniżenia podatku należnego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług.

Nadmienia się, że ocena prawna przedstawiona w niniejszym postanowieniu pokrywa się z wykładnią dokonaną w tej sprawie przez Ministra Finansów - w trybie art. 14 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej w piśmie nr PP3-812-1222/2004/AP/4026 z dnia 30.12.2004 r. (pismo dostępne jest na stronie internetowej Ministerstwa Finansów).

W świetle powyższych ustaleń Naczelnik tutejszego Urzędu potwierdza stanowisko Podatnika orzekając jak w sentencji postanowienia.

Nadmienia się, że interpretacja niniejsza jest aktualna według stanu prawnego na dzień jej dokonania i do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez pytającego. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie Stronie służy zażalenie do organu wyższego stopnia - Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie, ul. Wadowicka 10, za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu - w terminie 7 dni, licząc od dnia doręczenia postanowienia - zgodnie z art. 14a § 4 w związku z art. 236, § 2 i 239 ustawy Ordynacja podatkowa.

Małopolski Urząd Skarbowy