Wnioskująca podnosi, iż prowadzi działalność w zakresie obrotu samochodami nowymi i używanymi. Samochody używane pochodzą z nabycia od osób fizycznych... - Interpretacja - ZP/443-718/04

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 04.02.2005, sygn. ZP/443-718/04, Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Wnioskująca podnosi, iż prowadzi działalność w zakresie obrotu samochodami nowymi i używanymi. Samochody używane pochodzą z nabycia od osób fizycznych w ramach zawieranych umów kupna - sprzedaży oraz umów komisu.

W związku z powyższym, Spółka zwróciła się z zapytaniem, czy w odniesieniu do sprzedaży na rzecz osób trzecich samochodów pochodzących z umowy komisu może zastosować przepisy art. 120 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, regulujące zasady opodatkowania sprzedaży towarów używanych czy też powinna zastosować przepisy art. 30 ust. 1 pkt 2 a przywoływanej ustawy.

Wnioskująca formułuje stanowisko, iż istnieje możliwość stosowania art. 120 ustawy o podatku od towarów i usług, w odniesieniu do opodatkowania obrotu samochodami używanymi dostarczanymi do Spółki w ramach umowy komisu przez osoby fizyczne niebędące podatnikami podatku VAT.

W opisanym stanie faktycznym zastosowanie znajdują następujące przepisy:

-art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm. ), stosownie do którego przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towaru przez komisanta osobie trzeciej,

-art. 30 ust. 1 pkt 2 a) przywoływanej ustawy, zgodnie z którym podstawę opodatkowania czynności maklerskich, czynności wynikających z zarządzania funduszami powierniczymi, czynności wynikających z umowy agencyjnej lub zlecenia, pośrednictwa, umowy komisu lub innych usług o podobnym charakterze stanowi dla komisanta kwota należna z tytułu dostawy towarów, pomniejszona o kwotę podatku - w przypadku dostawy towarów osobie trzeciej, na rachunek komitenta,

-art. 120 ust. 4 ustawy podatkowej, stosownie do którego w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odsprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku,

-art. 120 ust. 10 przywoływanej ustawy, zgodnie z którym przepis ust. 4 dotyczy dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:

1) osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15,

2) podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113,

3) podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem zgodnie z ust. 4.

Wypowiadając się w kwestii przedstawionej powyżej, stwierdza się co następuje;

Na mocy przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zmianie uległy zasady opodatkowania transakcji w ramach umowy komisu. Czynności wykonywane przez komisanta na podstawie umowy komisu nie są już traktowane jako usługa. Zgodnie bowiem z art. 7 ust. 1 pkt 3 przywoływanej ustawy, wydanie towarów na podstawie umowy komisu między komitentem a komisantem, jak również wydanie towaru przez komisanta osobie trzeciej jest traktowane jako dostawa towarów. Podstawę opodatkowania umowy komisu, w przypadku dostawy towarów osobie trzeciej, na rachunek komitenta, stanowi dla komisanta kwota należna z tytułu dostawy towarów, pomniejszona o kwotę podatku ( art. 30 ust 1 pkt 2 a ustawy podatkowej ).

Podkreślić tutaj należy, iż Wnioskująca dokonując dostawy samochodów używanych ( zarówno w klasycznym systemie kupna - sprzedaży jak również sprzedaży w systemie komisowym ), nabytych od osób fizycznych niebędących podatnikami podatku VAT, może skorzystać ze szczególnych procedur opodatkowania w zakresie dostawy towarów używanych, zawartych w art. 120 przywoływanej ustawy, gdzie podstawą opodatkowania jest marża. Stosownie bowiem do przepisu art. 120 ust. 4 przywoływanej ustawy, w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające m. in. na dostawie towarów używanych, nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odsprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku. Zgodnie z art. 120 ust. 10 pkt 1 ustawy podatkowej, przywołany powyżej przepis dotyczy dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15.

Reasumując, przy sprzedaży przez Wnioskującą samochodów używanych w systemie komisowym, przy zachowaniu warunków wynikających z art. 120 ust. 10 przywoływanej ustawy, możliwe jest zastosowanie procedury szczególnej, polegającej na opodatkowaniu marży, rozumianej jako różnica pomiędzy ceną nabycia a ceną sprzedaży.

Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu