Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

fot.Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP3-1.4011.194.2025.3.PT

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 lutego 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 18 lutego 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 marca 2025 r. (wpływ 7 kwietnia 2025 r.) oraz pismem z 6 maja (wpływ 13 maja 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie doradztwa dotyczącego prowadzenia działalności gospodarczej, prowadzenia szkoleń, wsparcia prowadzenia działalności gospodarczej, pośrednictwie w zakresie działalności wspomagającej wprowadzenie działalności gospodarczej oraz marginalnie - wsparcia w zakresie zarządzania działalnością gospodarczą, tzw. „coaching".

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym.

Rozpoczęcie działalności nastąpiło z dniem 1 kwietnia 2022 roku. Wnioskodawca korzysta z opodatkowania przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych od początku zarejestrowania działalności gospodarczej. Wnioskodawca złożył oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w terminie oraz zgodnie z wymaganiami prawnymi.

W 2025 roku Wnioskodawca dostosował wskazane kody PKD zgodnie z nową klasyfikacją kodów PKD 2025 i wskazał następujące kody PKD w CEIDG:

  • PKD 74.99.Z - Wszelka pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana,
  • PKD 85.59.B - Kursy i szkolenia związane ze zdobywaniem wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych,
  • PKD 82.40.Z Pośrednictwo w zakresie działalności wspomagającej prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane,
  • PKD 82.10.Z - Działalność związana z administracyjną obsługą biura, włączając działalność wspomagającą.

Wnioskodawca spełnia wszystkie warunki do opodatkowania w formie ryczałtu, roczne przychody nie przekraczają ustalonych limitów dla tego typu opodatkowania, a działalność usługowa, którą prowadzi, kwalifikuje się do tego sposobu opodatkowania zgodnie z przepisami.

Wnioskodawca spełnia wszystkie warunki określone w art. 6 ust. 4 u.z.p.d., prowadzi działalność jednoosobowo, usługi nie są świadczone na rzecz jednego zleceniodawcy wyłącznie. Wnioskodawca nie jest wspólnikiem, ani członkiem zarządu żadnego ze swoich kontrahentów.

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca stale współpracuje z innym przedsiębiorcami na podstawie umowy o świadczenie usług.

W ramach tej umowy świadczy następujące usługi:

Od dnia 1 stycznia 2025 roku Wnioskodawca świadczy usługi doradztwa sprzedażowego jako niezależny przedsiębiorca.

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie coachingu, świadcząc usługi doradcze i rozwojowe skierowane do przedsiębiorstw (kontrakty B2B). W ramach działalności coachingowej Wnioskodawca prowadzi sesje indywidualne oraz grupowe, które pomagają klientom w doskonaleniu kompetencji menedżerskich, rozwijaniu umiejętności interpersonalnych oraz zwiększaniu efektywności w obszarze sprzedaży i komunikacji w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Proces coachingowy opiera się na profesjonalnych technikach wspierających klientów w podejmowaniu świadomych decyzji, przełamywaniu barier oraz realizacji wyznaczonych celów.

Usługi marginalnie obejmują usługi doradztwa związane z zarządzaniem, jednak nie jest to główny, ani nawet przeważający zakres całościowej usługi jaką świadczy Wnioskodawca na rzecz swoich usługobiorców.

Działalność obejmuje głównie doradztwo w sprzedaży wysokobudżetowych usług na zasadach prowizyjnych oraz doradztwo w zakresie optymalizacji procesów sprzedażowych, marginalnie -doradztwo dotyczące zarządzania przedsiębiorstwem.

Usługi te przenikają się wzajemnie w ramach świadczonych czynności, tworzą całość i nie jest możliwe wyodrębnienie w ramach świadczonych usług kilku konkretnych (indywidualnych) usług.

W ramach działalności jako konsultant do spraw sprzedaży, Wnioskodawca świadczy usługi doradcze, których celem jest optymalizacja procesów sprzedażowych w przedsiębiorstwach.

Praca Wnioskodawcy obejmuje w szczególności:

1)analizę i usprawnianie istniejących mechanizmów sprzedaży,

2)opracowywanie strategii zwiększających efektywność zespołów sprzedażowych,

3)wdrażanie rozwiązań ukierunkowanych na maksymalizację przychodów,

4)doradztwo w zakresie budowy struktur sprzedażowych,

5)tworzenie spersonalizowanych modeli.

Wnioskodawca prowadzi szkolenia oraz coaching dla zespołów sprzedażowych i indywidualnych przedstawicieli handlowych, ucząc zaawansowanych technik sprzedażowych, metod radzenia sobie z obiekcjami klientów oraz strategii negocjacyjnych.

Wnioskodawca wspiera przedsiębiorstwa w opracowywaniu polityki cenowej, optymalizacji procesów generowania i kwalifikacji leadów, a także w implementacji systemów (…) i narzędzi automatyzujących sprzedaż.

W ramach działalności jako sprzedawca prowizyjny zajmuję się pozyskiwaniem oraz finalizowaniem transakcji dotyczących usług premium, takich jak coaching, doradztwo czy usługi agencji. Praca Wnioskodawcy polega na analizie potrzeb klientów, prowadzeniu ustrukturyzowanych rozmów sprzedażowych, prezentacji ofert oraz finalizacji umów.

Wnioskodawca świadczy usługi w pełni niezależnie, dostosowując zakres i metody pracy do indywidualnych potrzeb klientów.

W ewidencji Wnioskodawca wskazuje wyżej opisane usługi zbiorczo jako: "usługa doradcza" „usługa sprzedażowa", które polegają na wsparciu w prowadzeniu działalności gospodarczej oraz pośrednictwa przy sprzedaży.

Wnioskodawca otrzymuje z tytułu wykonywania usług miesięczne wynagrodzenie w stałej wysokości. Wysokość wynagrodzenia miesięcznego w kwocie netto została określona w umowie, przy czym zastrzeżono, że strony mogą ustalić wynagrodzenie w innej wysokości dla dowolnego miesiąca kalendarzowego współpracy, co wynika z prowizji za pośrednictwo. Ponadto, umowa dopuszcza możliwość wykonywania innych czynności, jeżeli zostanie to uzgodnione przez strony w odpowiedniej formie. Na fakturze nie jest zamieszczony kod PKD danej usługi.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego

Usługi są sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) pod symbolem: PKWiU 74.90.19.0.

Pytanie

Czy w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej w ramach PKWiU 74.90.19.0 przychody uzyskane ze świadczenia tych usług mogą zostać opodatkowane stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych 8,5 proc.?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy przychody ze wskazanych w stanie faktycznym usług świadczonych przez Wnioskodawcę (sklasyfikowane pod kodem przeważającej działalności gospodarczej PKD 74.99.Z), podlegają opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 u.z.p.d., ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy: użyte w ustawie określenia oznaczają: pozarolnicza działalność gospodarcza - pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d. od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Użyte w ustawie określenia oznaczają działalność usługowa - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Stosownie do art. 6 ust. 1 u.z.p.d. opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. le i lf, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych.

W myśl art. 6 ust. 4 ww. ustawy podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Podatnik mając na uwadze charakter wykonywanych czynności, musi ustalić do jakiej podkategorii PKWiU powinny zostać zaliczone jego usługi, następnie przyporządkowując do nich właściwa stawkę ryczałtu ewidencjonowanego w wysokości 15% lub 8,5%.

Od 1 stycznia 2025 r. obowiązuje nowa PKD 2025, co zmieniło zasady klasyfikowania działalności w zakresie klasyfikacji działalności gospodarczej.

Podklasa PKD 2025 82.40.Z "Pośrednictwo w zakresie działalności wspomagającej prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane" obejmuje przede wszystkim pośrednictwo w zakresie działalności wspomagającej prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane, polegające na kojarzeniu klientów i usługodawców za opłatą lub prowizją. Pośrednictwo może być wykonywane drogą elektroniczną (przez Internet, platformy cyfrowe, e-mail) lub w inny sposób (poprzez kontakt bezpośredni, obwoźnie, telefonicznie, drogą pocztową i tym podobne). Opłata lub prowizja może pochodzić od klienta lub dostawcy usług wspomagających prowadzenie działalności gospodarczej. Przychody z tytułu pośrednictwa mogą obejmować inne źródła przychodów (na przykład przychody z reklam). Podklasa ta nie obejmuje działalności szczegółowo wymienionym w opisie do tej podklasy.

Ponadto, podklasa PKD 2025 74.99.Z "Wszelka pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana" obejmuje w głównej mierze działalność polegającą na świadczeniu szerokiego zakresu usług na rzecz podmiotów gospodarczych. Obejmuje ona działania, dla których wymagany jest bardziej zaawansowany poziom umiejętności zawodowych, naukowych i technicznych, ale nie obejmuje bieżących, rutynowych funkcji biznesowych, które są zazwyczaj krótkotrwałe. Podklasa ta obejmuje m.in. pośrednictwo w interesach to jest organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla podmiotów gospodarczych, w tym praktyk zawodowych, z wyłączeniem pozostałego pośrednictwa wymienionego w poszczególnych podklasach klasyfikacji.

Zmiany wprowadzone w ramach PKD nie mają bezpośredniego przełożenia na stawkę ryczałtu ewidencjonowanego, dla którego punktem odniesienia jest klasyfikacja PKWiU.

Czynności przedsiębiorcy wyszczególnione w stanie faktycznym, nie mają charakteru usług doradztwa związanego z zarządzeniem.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d. działalność usługowa dla celów opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU).

Przedsiębiorcy wybierają właściwe dla profilu i zakresu swojej działalności kody PKD na poziomie podklasy.

Mając na uwadze powyżej opisany stan faktyczny, w 2025 roku Wnioskodawca dostosował wskazane kody PKD zgodnie z nową klasyfikacją kodów PKD 2025 i wskazał następujące kody PKD w CEIDG: PKD 74.99.Z - Wszelka pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana, PKD 85.59.B - Kursy i szkolenia związane ze zdobywaniem wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych, PKD 82.40.Z Pośrednictwo w zakresie działalności wspomagającej prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane, PKD 82.10.Z - Działalność związana z administracyjną obsługą biura, włączając działalność wspomagającą.

Ryczałt ewidencjonowany w przypadku usług 74.9 "Pozostałe usługi profesjonalne, naukowe i techniczne, gdzie indziej niesklasyfikowane" wynosi 8,5% przychodów z ich świadczenia (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit, a u.z.p.d.). Z tego względu, przychody osiągnięte ze świadczeń z tej klasy, opodatkowane będą 8,5% stawką ryczałtu ewidencjonowanego.

W klasie PKWiU 70.22 pogrupowano pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania. Przyjmuje się, że doradztwo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej to usługi objęte kategoriami PKWiU od 70.22.11 do 70.22.16. Usługi zarządzania sklasyfikowane są natomiast pod symbolem PKWiU 70.22.17 do 70.22.20.0. Tylko dla usług zarządzania podatnicy stosują 8,5% stawkę ryczałtu zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit, a) u.z.p.d. (por, interpretacja indywidulna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 3.12.2024 r., 0113-KDIPT2-1.4011.760.2024.1.KD).

Z powyższego można wywnioskować, że możliwe jest zastosowanie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%. Świadczone usługi nie wypełniają zakresu doradztwa w zakresie zarządzania, do których to przychodów z takich usług stosuje się stawkę ryczałtu ewidencjonowanego w wysokości 15%.

Odnosząc się do działalności w innym zakresie, niż zarządzanie określone w powyższych klasyfikacjach statystycznych, tzn. utrzymywanie relacji z partnerami zleceniodawcy, czy poszukiwanie nowych partnerów, można potraktować jako rodzaj działalności profesjonalnej objętej podklasą PKD 74.90.Z, która obejmuje m.in. pośrednictwo w interesach tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, z wyłączeniem pośrednictwa w handlu nieruchomościami, a także doradztwo inne niż doradztwo z zakresu architektury lub inżynierii oraz doradztwo w zakresie zarządzania. Takiej klasyfikacji PKD odpowiada grupowanie PKWiU 74.90 "Pozostałe usługi profesjonalne, naukowe i techniczne, gdzie indziej niesklasyfikowane". Dla usług z tego zakresu stawka ryczałtu ewidencjonowanego wynosi 8,5% (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit, a u.z.p.d.).

Przychody z wykonywania w ramach działalności gospodarczej usług doradczych w zakresie zarządzania i prowadzenia działalności gospodarczej (PKWiU 70.22), mogą zostać opodatkowane ryczałtem ewidencjonowanym. Właściwą dla tych usług stawką podatku będzie ryczałt w wysokości 15% (PKWiU 70.22.1- Usługi doradztwa związane z zarządzaniem) oraz 8,5% (PKWiU 70.22.3- Usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej). W sytuacji, gdy świadczenia podatnika zostaną szeregowane w kategorii PKWiU 70.22.3- Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, to przyjmą 8,5% stawką ryczałtu na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit, a) u.z.p.d. (por, interpretacja indywidulana Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22.11.2023 r., 0112-KDSL1-1.4011.335.2023.4.AG).

Podsumowując, Wnioskodawca świadczy usługi objęte następującymi kodami PKD:

  • 74.99.Z-Wszelka pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana,
  • PKD 85.59.B - Kursy i szkolenia związane ze zdobywaniem wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych,
  • PKD 82.40.Z Pośrednictwo w zakresie działalności wspomagającej prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane,
  • PKD 82.10.Z - Działalność związana z administracyjną obsługą biura, włączając działalność wspomagającą.

Przychody z tytułu pozostałych usług doradztwa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej (sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.30.0) podlegają co do zasady opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu, zgodnie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d. (takie stanowisko wyrażone m.in. w piśmie z dnia 28 kwietnia 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-2.4011.25.2022.2.IM). W ewidencji Wnioskodawca wskazuje wyżej opisane usługi zbiorczo jako: "usługa doradcza", które polegają na wsparciu w prowadzeniu działalności gospodarczej oraz pośrednictwa przy sprzedaży. Świadczone usługi są ściśle związane z działalnością pośrednictwa oraz doradztwa komercyjnego (w tym szkolenia i warsztaty), a ich charakter uzasadnia zastosowanie stawki 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Ryczałt ewidencjonowany w przypadku takich usług "Pozostałe usługi profesjonalne, naukowe i techniczne, gdzie indziej niesklasyfikowane" wynosi 8,5% przychodów z ich świadczenia (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.). Z tego względu, że ustawodawca nie przypisuje szczególnej stawki ryczałtu ewidencjonowanego dla usług zaszeregowanych w klasie PKWiU 74.90 (Pozostałe usługi profesjonalne, naukowe i techniczne, gdzie indziej niesklasyfikowane), przychody osiągnięte ze świadczeń z tej klasy, opodatkowane będą zawsze 8,5% stawką ryczałtu ewidencjonowanego. Przychody uzyskiwane ze świadczenia będących przedmiotem zapytania usług, które - jak wynika z opisu sprawy - nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przy założeniu, że Wnioskodawca spełnia ustawowe warunki przewidziane dla tej formy opodatkowania.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:

Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi: 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Regulację tę należy odczytywać jako zasadę, według której przychody z działalności usługowej są objęte stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, jeżeli brak jest możliwości przyporządkowania danego rodzaju usług do innych kategorii czynności precyzyjnie określonych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, do których stosowane są odmienne stawki.

W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazał Pan, że prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą (opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne). Wykonywane przez Pana czynności obejmują :

  • analizę i usprawnianie istniejących mechanizmów sprzedaży,
  • opracowywanie strategii zwiększających efektywność zespołów sprzedażowych,
  • wdrażanie rozwiązań ukierunkowanych na maksymalizację przychodów,
  • doradztwo w zakresie budowy struktur sprzedażowych,
  • tworzenie spersonalizowanych modeli.

-które jak Pan wskazał mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.19.0. -Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, że jeśli faktycznie uzyskał/uzyskuje Pan przychody z tytułu świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 74.90.19.0 0. - Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane to zastosowanie ma stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przy założeniu, że spełnia Pan warunki formalne przewidziane dla tej formy opodatkowania.

Stanowiska Pana uznano za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

W odniesieniu do powołanych interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.).

Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…).

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.