Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sieradzu, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z... - Interpretacja - US III/443/7/05/AO

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 29.03.2005, sygn. US III/443/7/05/AO, Urząd Skarbowy w Sieradzu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sieradzu, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, z dnia 18.01.2005 r. (wpływ do tutejszego organu podatkowego 24.01.2005 r.), uzupełnionego pismem w dniu 16.02.2005 r., uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w ww. wniosku.

W dniu 24 stycznia 2005 r. wpłynął do tutejszego organu podatkowego wniosek Spółki z prośbą o zastosowanie przepisów prawa podatkowego.
Spółka przedstawiła stan faktyczny z którego wynika, że na podstawie koncesji nr 151/93 z 12.07.1993 r. oraz decyzji Wojewody ... Nr 1/03 z 15.01.2003 r. prowadzi działalność polegającą na wydobywaniu kamienia granitowego i jest to działalność podstawowa Jednostki.

W chwili obecnej Spółka zamierza sprzedać wyrobisko, które nie jest ekploatowane z uwagi na nieodpowiednie parametry wydobywania kamienia. Podaje, że kamień ten zawiera dużo żelaza, co powoduje żółknięcie. Złoże to na chwilę obecną wymagałoby ogromnych nakładów inwestycyjnych i częściowego przeprofilowania produkcji na wytwarzanie kruszyw, a na to Spółka w chwili obecnej nie posiada środków. Utrzymanie zaś nieczynnego wyrobiska pochłania koszty, chociażby podatek od nieruchomości.

Spółka podaje, że na wyrobisku nie znajdują się żadne budowle, a jedynie część gruntów leśnych, rolnych i nieużytków. Wyrobisko to ma powierzchnię ponad 300 000 m kw. wykraczający niewiele poza granice udokumentowanego złoża. Ze względu na technologię wydobycia (użycie materiałów wybuchowych) oraz przepisy prawa górniczego zabrania sie na obszarze górniczym, który dla złoża przeznaczonego na sprzedaż wynosi 415 000 m kw., wznoszenia jakichkolwiek budynków i trwałych budowli, z wyjątkiem wprowadzenia na te tereny urządzeń technologicznych.

Złożony wniosek Jednostka uzupełniła o pismo Urzędu Miasta i Gminy w S., nr UMiG -AP-7730-Op.14/2005 z dnia 04.02.2005 r., dotyczące zagospodarowania terenów przeznaczonych na sprzedaż.Z powyższego wynika, że dla określonych działek nr 3/2 AM, dz nr 2 i 5 A13 oraz dz. Nr 1 AM 12 obręb S. położonych w S. plan zagospodarowania przestrzennego miasta S. obejmujący ww. działki, uchwalony uchwałą nr XXX/196/93 z 30.03.1993 r. Rady Gminy i Miasta w S. (opublikowany w Dzienniku Urzędowym Województwa W. nr 6 poz. 39 z 28.05.1993 r.) - nie obowiązuje od dnia 01.01.2004 r. oraz dla ww. działek nie wydano decyzji o warunkach zabudowy.

Spółka prosi o udzielenie odpowiedzi, czy sprzedając grunty w skład, których wchodzą:grunty rolne, leśne i nieużytki, z których wydobywany był granit, można skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535).

Precyzując własne stanowisko Jednostka uważa, że może skorzystać ze zwolnienia wynikającego z ww. przepisów, gdyż nie ma znaczenia w jaki sposób będą wykorzystywane grunty w ramach prowadzonej działalności, a powstałe wyrobisko po eksploatacji gruntu stanowić będzie dół od kilku do kilkudziesięciu metrów głebokości. Ponadto ze względu na swą specyfikę nie może być przeznaczone pod zabudowę.

Tutejszy organ podatkowy po przeanalizowaniu stanu faktycznego oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego przedstawia stanowisko w przedmiotowej sprawie.
Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów, zaś zgodnie z art. 2 pkt 6 tej ustawy, grunty są towarem.

Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, zwalnia sie od podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Opodatkowaniu podlegają zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane.
Jednakże w przypadku nieruchomości niezabudowanych opodatkowaniu podlegają jedynie te, których przedmiotem są tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę.

Sprzedaż pozostalych gruntów niezabudowanych będących np. gruntami rolnymi, leśnymi czy nieużytkami, nieprzeznaczonymi w planach zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę, podlega zwolnieniu w podatku VAT.
W związku z powyższym, stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia tego zdarzenia. Nie jest ona wiążąca dla podatnika, wąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia, zgodnie z art. 14b § 2 Ordynacji podatkowej.

Urząd Skarbowy w Sieradzu