POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1437/US37/ZI/8/DJW/05

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 21.01.2005, sygn. 1437/US37/ZI/8/DJW/05, Urząd Skarbowy Warszawa-Targówek

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE


Na podstawie art. 14a, art. 216 §. 1 i § 2 oraz art. 236 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa /Dz. U. 137 poz. 926 z późn. zm./ Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek


postanawia


uznać stanowisko w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego zawarte we wniosku z dnia 14 grudnia 2004 roku, uzupełnionym w dniu 16 grudnia 2004r. za nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie transportu /usługi spedycyjne/. Zlecenie na wykonanie transportu towarów otrzymuje od firmy amerykańskiej. W jednym przypadku towar przewożony jest ze składu celnego w Rydze /Łotwa/ do Lublina, a w drugim z Niemiec do Lublina. Na tle takich okoliczności stanowisko spółki jest następujące: zarówno w pierwszym jak i drugim przypadku stosuje stawkę VAT nie podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle art. 27 ust. 2 pkt. 2 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54 poz. 535/ w przypadku świadczenia usług transportowych - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości. Art. 28 z kolei określa szczególne zasady opodatkowania wewnątrzwspólnotowych usług transportu towarów, które mają miejsce wówczas, gdy rozpoczęcie i zakończenie transportu odbywa się na terytorium dwóch różnych państw członkowskich. Zgodnie z art. 28 ust. 1 miejscem świadczenia wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna. Powyższe zgodnie z art. 28 ust 5 dotyczy także usług spedycji. W sytuacji, gdy nabywca wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów poda usługodawcy numer , pod którym zidentyfikowany jest dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo inne niż kraj rozpoczęcia transportu , ma zastosowanie art. 28 ust. 3, zgodnie z którym miejscem świadczenia będzie państwo członkowskie, które wydało nabywcy ten numer . Powyższe oznacza, że wykonanie tej czynności nie podlega regulacjom polskiej ustawy o VAT a ciężar opodatkowania spoczywa na usługobiorcy. Jeżeli zatem odbiorca usługi transportowej nie posiada numeru NIP UE /lub go nie podał usługodawcy/ , stosuje się zasadę opodatkowania usługi w kraju rozpoczęcia transportu. Wiąże się z tym również obowiązek rejestracji w tym państwie.
W świetle powołanych przepisów należy stwierdzić, iż w opisanym przez spółkę przypadku, w którym kontrahentem spółki jest podmiot pozaunijny /amerykański/ nie posiadający numeru identyfikacji NIP - UE ma znaczenie miejsce świadczenia usług transportowych. W związku z powyższym podlegają one opodatkowaniu w krajach rozpoczęcia transportu tj. na Łotwie i w Niemczech.

Powyższa interpretacja w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Urząd Skarbowy Warszawa-Targówek