Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z przebudową infrastruktury na rynku miejskim. - Interpretacja - 0115-KDIT1-2.4012.179.2018.1.AW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 12.04.2018, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.179.2018.1.AW, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z przebudową infrastruktury na rynku miejskim.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 marca 2018 r. (data wpływu 21 marca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na przebudowie infrastruktury na rynku miejskim w miejscowości B. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na przebudowie infrastruktury na rynku miejskim w miejscowości B.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, rozliczającym się m.in. z tytułu zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina zamierza przystąpić do realizacji projektu z udziałem środków unijnych, gdzie istnieje możliwość kwalifikowalności podatku VAT. Zadanie zostanie współfinansowane ze środków w ramach działania: Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich na operacje typu: kształtowanie przestrzeni publicznej objętej PROW na lata 2014-2020. Projekt dotyczy przebudowy infrastruktury na rynku miejskim w miejscowości B.

Montaż finansowy zadania to: środki unijne i wkład własny Gminy do projektu.

W wyniku tej inwestycji zostaną wykonane:

  • rozbiórka i przebudowa infrastruktury budowlanej w zakresie sieci, instalacji oświetlenia ulicznego i przyłączy energetycznych (oświetlenie na słupie - 38 szt, oświetlenie gruntowe - 44 szt), murów oporowych, gazonów, elementów nawierzchni drogowych oraz powierzchni utwardzonych oraz innych elementów kolidujących z projektowanym zagospodarowaniem,
  • wykonanie niezbędnej infrastruktury budowlanej w zakresie sieci, instalacji i przyłączy wodociągowo-kanalizacyjno-deszczowej do projektowanego zagospodarowania terenu, dróg, dojazdów, parkingów i nawierzchni placów rekreacyjnych, dojść, chodników (ok. 2.800 m2 przebudowy dróg i placu),
  • wykonanie elementów zieleni urządzonej - klombów, nasadzeń drzew i krzewów ozdobnych, zabezpieczenie drzew,
  • montaż elementów małej infrastruktury - ławek, koszy, donic, klombów, elementów drewnianych trejaży, pergoli, stojaków rowerowych, poidełka-źródełka.

Powstała sieć energetyczna oraz wodociągowo-kanalizacyjno-deszczowa będzie stanowić majątek Gminy, znajdować się w ewidencji środków trwałych Gminy. W ramach sieci energetycznej zostanie zamontowane oświetlenie uliczne i gruntowe. Zarówno z tytułu sieci energetycznej, jak i wodociągowo-kanalizacyjno-deszczowej, nie powstaną czynności opodatkowane podatkiem VAT.

W wyniku powstałej sieci wodociągowo-kanalizacyjno-deszczowej zostanie podpisana umowa na dostarczanie wody, pomiędzy spółką komunalną, a odbiorcą - jednostką budżetową gminy, tj. Zakładem Usług Komunalnych i Oświatowych w B., nadzorującą funkcjonowanie powstałej infrastruktury. Gmina z tego tytułu nie będzie dokonywać żadnych czynności opodatkowanych. Sprzedaży wody dokonywać będzie spółka komunalna na podstawie zawartej umowy z odbiorcą - jednostką budżetową gminy. W wyniku realizacji przedmiotowej inwestycji powstanie infrastruktura, w związku z którą nie będą dokonywane czynności opodatkowane podatkiem VAT. Wniosek dotyczy tylko i wyłącznie okresu trwałości projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie, jako podmiotowi publicznemu, przysługuje możliwość odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących wydatki poniesione w ramach planowanej inwestycji?

Zdaniem Wnioskodawcy, jako podmiot publiczny nie będzie mógł odliczać podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących wydatki poniesione w ramach planowanej inwestycji, gdyż wydatki te nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z uregulowania zawartego w art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki: odliczenia dokonuje podatnik a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zatem, odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Ponadto z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Istotna jest intencja nabycia, jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług wymogów formalnych odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go przepisy ustawy (art. 88 cyt. ustawy) lub aktów wykonawczych.

Analiza przedstawionych we wniosku okoliczności oraz treść powołanych przepisów prowadzi do stwierdzenia, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z przebudową infrastruktury na rynku miejskim, ponieważ nie będzie ona wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, co jest warunkiem niezbędnym - zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - do realizacji tego prawa.

W konsekwencji stanowisko Gminy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo wskazać należy, że niniejsza interpretacja, zgodnie z wnioskiem Gminy, dotyczy oceny braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w okresie trwałości projektu.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej