
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) stwierdzam, że stanowisko Spółki - przedstawione we wniosku z dnia 01.02.2005r., który wpłynął do tut. Urzędu w dniu 02.02.2005r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 02.02.2005r. do Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Z opisanego w przedmiotowym piśmie stanu faktycznego wynika, że w 2004r. Spółka zawarła umowę z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD). W ramach tego programu Spółka zakupiła maszyny i urządzenia zaliczone przez Spółkę do środków trwałych. Zakup przedmiotowych maszyn i urządzeń ma być refundowany w 50% ze środków Unii Europejskiej jako koszt kwalifikowany związany z realizacją przedsięwzięć w ramach opisanego wyżej programu. W związku z faktem, iż w I kwartale 2005r. Spółka spodziewa się otrzymać dotację na zakup opisanych środków trwałych, powstało zapytanie: czy taka dotacja będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, na podstawie przepisu art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług.
Zdaniem Spółki dotacja na zakup środków trwałych otrzymana w ramach programu SAPARD nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W uzasadnieniu swojego stanowiska Spółka podaje, iż dotacja programu SAPARD ma charakter podmiotowy i nie spowoduje zmiany cen oferowanych przez Spółkę towarów i usług.
Zgodnie z brzmieniem art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. W obowiązującym od dnia 01.05.2004r. stanie prawnym dotacje i subwencje oraz inne dopłaty o podobnym charakterze podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Nie każda jednak dotacja lub subwencja oraz inna dopłata o podobnym charakterze podlega temu opodatkowaniu. Z regulacji tej wynika, że w sytuacji gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje dofinansowanie stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako np. pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny tzw. dotację przedmiotową - to tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usług. Do stwierdzenia, że dana dotacja zwiększa podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niezbędne jest ustalenie czy dane dofinansowanie wiąże się ściśle z ceną konkretnego świadczenia lub czy stanowi rekompensatę z tytułu wykonywania określonego świadczenia po cenach obniżonych. Dotacje, które taki związek wykazują uwzględnia się w podstawie opodatkowania danej transakcji, a tym samym w obrocie czynności opodatkowanych zgodnie z art. 29 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług. Poza opodatkowaniem podatkiem VAT pozostają zatem te dotacje i subwencje oraz inne dopłaty o podobnym charakterze, które nie mają bezpośredniego związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług. W przypadku, gdy kwota otrzymanego dofinansowania nie będzie miała wpływu na cenę świadczonej usługi i stanowić będzie jedynie dofinansowanie na pokrycie ogólnych kosztów działalności - nie podlega opodatkowaniu. Biorąc pod uwagę stan prawny oraz przedstawiony przez Spółkę stan faktyczny, opisana dotacja stanowić będzie refundację w wysokości 50% kosztów poniesionych na zakup środków trwałych (maszyn i urządzeń) stanowiących majątek Spółki, okoliczność otrzymania dotacji nie ma bezpośredniego związku z konkretną dostawą lub świadczeniem usług. Stąd też uznać należy, że dofinansowanie takie nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (adres do korespondencji: Izba Skarbowa w Katowicach Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku Białej, ul. Traugutta 2a), za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie, w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia.
Niniejsze postanowienie wydane zostało, na podstawie art. 143 w/w ustawy Ordynacja podatkowa, z upoważnienia Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu.
