P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - US40/VAT/I/467/2005/ADB

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 24.02.2005, sygn. US40/VAT/I/467/2005/ADB, Urząd Skarbowy Warszawa-Wola

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 1, 3, 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja podatkowa (jednolity tekst ustawy Dz. U. z 2005r Nr 8 poz. 60), art. 43 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r nr 54 poz. 535), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 15.02.2005r (wpłynęło 16.02.2005) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego /podatku od towarów i usług/, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola postanowił uznać stanowisko wnioskodawcy dotyczące zwolnienia od podatku od towarów i usług czynności, których dotyczy zapytanie - związanych z kompleksową obsługą płatności - obrotem bezgotówkowym - dokonywanym przy pomocy kart płatniczych - za prawidłowe.


U Z A S A D N I E N I E


W dniu 16.02.2005r Strona złożyła wniosek z dnia 15.02.2005r w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług.
Z przedmiotowego pisma wynika:
Stan faktyczny
Spółka świadczy na rzecz instytucji bankowych usługi związane z obsługą płatności - obrotem bezgotówkowym - dokonywanym przy pomocy kart płatniczych. Usługi te mają charakter kompleksowy - obejmują wszystkie czynności niezbędne do przeprowadzenia przez Bank transakcji płatniczych.
W związku z reorganizacją działalności - została ona podzielona pomiędzy dwa podmioty - Spółkę oraz firmę włoską specjalizującą się w obsłudze transakcji kartami płatniczymi.
Podział czynności pomiędzy te dwa podmioty jest dokonany w ten sposób, że firma włoska będzie dokonywała autoryzacji transakcji dokonanych za pomocą kart płatniczych a także będzie zarządzała procesem płatności za pomocą kart. Natomiast Spółka będzie wykonywała własne - szersze usługi, wykorzystując w dużej części usługi dostarczone przez firmę włoską. Ostateczne przekazanie rezultatów usług jest dokonywane w relacji Spółka - Bank. Odpowiedzialność za wykonanie kompleksowej usługi obsługi transakcji dokonanych za pomocą kart oraz za wszelkie inne czynności związane z tym rodzajem usług - ponosi Spółka. Usługi wykonywane przez Spółkę, jak i te wykonywane przez firmę włoską - na rzecz Spółki - w ostateczności świadczone są na rzecz Banku.
Spółka do zapytania dołączyła pismo Urzędu Statystycznego w Łodzi - Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych z dnia 22.12.2004r - z którego wynika, że usługi wykonywane przez firmę - kompleksowa usługa świadczona na rzecz banków (klientów banków) w związku z obrotem bezgotówkowym dokonywanym przy pomocy kart płatniczych w oparciu o uprawnienia dostępy do systemów bankowych różnych banków oraz usługi wykonywane na rzecz banku polegające na autoryzacji transakcji oraz zarządzanie kartami - mieszczą się w grupowaniu PKWiU 65.12.10.-00 "Usługi pośrednictwa pieniężnego, pozostałe".
Na czynności Spółki składają się:
- personalizacja kart,
- zarządzanie informacjami związanymi z posiadaczami kart, transakcjami oraz rozliczeniami z tytułu transakcji,
- monitoring przypadków oszustw związanych z płatnościami kartami,
- obsługa reklamacji transakcji,
- przekazywanie transakcji z bankomatów i terminali POS do autoryzacji,
- drukowanie numerów PIN, kopertowanie, wysyłanie
Czynności te są czynnościami kluczowymi dla prawidłowego wykonania całości świadczonej usługi kompleksowej.
Zapytanie
Czy usługi świadczone przez Spółkę na rzecz Banku oraz usługi świadczone przez firmę włoską na rzecz Spółki - są zwolnione od podatku od towarów i usług?
Stanowisko wnioskodawcy
Zdaniem Spółki, wynikającym z pisma - usługi te są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ustawy o VAT - zarówno usługi świadczone przez Spółkę jak i usługi świadczone przez firmę włoską.

Działając na podstawie przepisu art. 14a § 1, 3 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (jednolity tekst ustawy Dz.U. z 2005r Nr 8, poz.60) Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa - Wola rozpatrzył przedmiotowy wniosek i postanowił:
- uznać stanowisko podatnika dotyczące zwolnienia od podatku od towarów i usług czynności, których dotyczy zapytanie - związanych z obsługą płatności - obrotem bezgotówkowym - dokonywanym przy pomocy kart płatniczych - za prawidłowe.
Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy
Zgodnie z art. 43 ust.1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług - zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.
Pod poz.3 w załączniku nr 4 - figurują usługi pośrednictwa finansowego, z wyłączeniem (...) PKWiU ex 65-67.
Ponieważ z załączonego przez Stronę pisma Urzędu Statystycznego wynika, że przedmiotowe usługi, których dotyczy zapytanie mieszczą się w grupowaniu PKWiU 65.12.10-00, a zatem zawierają się w usługach wymienionych w ww. załączniku nr 4 do ustawy, a jednocześnie nie zostały wymienione w wyłączeniach ze zwolnienia, o których mowa w powyższym załączniku - należy uznać, że usługi te są zwolnione od podatku od towarów i usług.
Mając na uwadze powyższe, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola stoi na stanowisku, iż usługi świadczone przez Spółkę, a także usługi świadczone przez firmę włoską - dotyczące obsługi płatności - obrotem bezgotówkowym - dokonywanym przy pomocy kart płatniczych - wykonywane na rzecz instytucji bankowych - podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług, na podstawie wyżej cytowanego przepisu.
Należy przy tym zaznaczyć, iż powyższa interpretacja dotyczy wyłącznie czynności sklasyfikowanych przez Urząd Statystyczny w grupowaniu pośrednictwo pieniężne, pozostałe - czynności te zostały wyszczególnione przez Stronę w piśmie skierowanym do Urzędu Statystycznego.
Jednocześnie informuje się Stronę, że odpowiedź na złożone zapytanie w części dotyczącej uznania usług świadczonych przez firmę włoską za import usług zostanie przedstawiona w odrębnym postanowieniu.

P O U C Z E N I E

Powyższej informacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu oraz obowiązujące w dniu złożenia zapytania przepisy prawa podatkowego. Obowiązuje ona do zmiany stanu prawnego odnoszącego się do przedstawionej sytuacji faktycznej.
Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, zgodnie z art.14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla podatnika, do czasu jej zmiany lub uchylenia, zgodnie z art.14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa.
Zgodnie z art.14a § 4 na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem tutejszego urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia, zgodnie z art.236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Urząd Skarbowy Warszawa-Wola