Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 21.02.2005, sygn. IS.IX/3-0050/478/04, Izba Skarbowa w Rzeszowie Ośrodek Zamiejscowy w Krośnie
Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14b § 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie dokonuje zmiany udzielonej przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sanoku w piśmie z dnia 21.12.2004 r. (znak: US-PP/443/69/04) informacji o zakresie stosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług:
W piśmie skierowanym do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sanoku Jednostka zwróciła się z zapytaniem w podatku od towarów i usług: czy od opłat rocznych, pobieranych po dniu wejścia w życie ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług za użytkowanie wieczyste gruntu należy odprowadzać podatek VAT w wysokości 22 % w przypadku:
- kiedy użytkowanie wieczyste powstało na mocy umowy cywilnoprawnej czyli w formie aktu notarialnego,
- kiedy użytkowanie wieczyste gruntu powstało na mocy decyzji administracyjnej.
Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie odpowiada:
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
- odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
- eksport towarów,
- import towarów,
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Prawo użytkowania wieczystego jest prawem rzeczowym, którego treść i granice określone zostały zasadniczo w przepisach kodeksu cywilnego oraz ustawy z dnia 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543 ze zm.). Zgodnie z art. 232 kodeksu cywilnego, grunty stanowiące własność Skarbu Państwa, a położone w granicach administracyjnych miast oraz grunty Skarbu Państwa położone poza tymi granicami, lecz włączone do planu zagospodarowania przestrzennego miasta i przekazane do realizacji zadań jego gospodarki, a także grunty stanowiące własność gmin lub związków, mogą być oddawane w użytkowanie wieczyste osobom fizycznym i osobom prawnym.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, przez dostawę towarów rozumie się co do zasady przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste nie mieści się w zakresie definicji dostawy towarów zawartej w art. 7 ustawy o VAT, nie daje bowiem praw do rozporządzania gruntem jak właściciel, ani nie zostało wymienione pośród praw wskazanych w przepisie.
Według art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy w rozumieniu art. 7. Ponieważ oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste jest świadczeniem na rzecz innego podmiotu i nie jest dostawą, uznać należy, że jest ono świadczeniem usług w rozumieniu przepisu art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. Od 1.05.2004 r. prawo wieczystego użytkowania gruntu jest innym niż własność prawem rzeczowym oraz niewątpliwie wartością niematerialną i prawną, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem przedmiotowe opłaty, których termin płatności przypada po 1.05.2004 r. podlegają regulacjom ustawy o podatku VAT i zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. stosuje się stawkę VAT 22 %. Ustawodawca nie określił dla tej czynności obniżonej stawki VAT, ani też nie przewidział zwolnienia z opodatkowania tego typu usług.
Obowiązek podatkowy w przypadku oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych nie powstaje jednorazowo, ale z chwilą upływu terminu płatności poszczególnych rat pobieranych z tego tytułu, o czym stanowi § 3a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). Informuje się ponadto, iż zgodnie z § 1 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28.01.2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 17, poz. 150) z dniem 14.02.2005 r. ww. § 3a został uchylony. W związku z powyższym obowiązek podatkowy dotyczący opłat z tytułu prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych powstaje na zasadach określonych w art. 19 ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast zgodnie z § 1 ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11.10.2004 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku VAT zwalnia się od podatku oddawanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowe przeznaczone na cele rolnicze. Zatem z dniem wejścia w życie przedmiotowego rozporządzenia również i opłaty roczne w przypadku oddania w wieczyste użytkowanie gruntów przeznaczonych na cele rolnicze będą zwolnione.
Zgodnie z treścią art. 29 ust. 1 ww. ustawy o podatku VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 - 22, art. 30 - 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Ponadto, biorąc pod uwagę treść ww. art. 5 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku, gdy organ władzy publicznej realizujący swoje zadania przez powołana jednostkę budżetową wykonuje odpłatnie czynność polegającą na pobieraniu opłat rocznych za oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości Skarbu Państwa, dokonuje transakcji, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem stanowią czynności o charakterze cywilnoprawnym tzn. są realizowane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych i mieszczą się w pojęciu działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Jak więc wynika z powyższego, organy władzy publicznej oraz urzędy je obsługujące są podatnikami VAT jedynie w zakresie wszelkich czynności które mają charakter cywilnoprawny, będą to wszelkie realizowane przez te organy czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej. W tym tylko bowiem zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej.