
Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Prądnik działając na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) w odpowiedzi na wniosek z dnia 23.11.2004 r., uzupełniony w dniu 26.01.2005 r., informuje:
Usługi klasyfikowane do PKWiU 92.32.10-00.00 jako usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych w zakresie wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych podlegają opodatkowaniu przy zastosowaniu stawki podatku w wysokości 7%.
Według stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Centrum Kultury (...) w ramach swojej działalności wykonuje następujące usługi:
1) kursy języków obcych,
2) kursy origami,
3) naukę gry na instrumentach muzycznych,
4) warsztaty teatralne,
5) warsztaty fotograficzne,
6) pracownie plastyczne,
7) pracownie komputerowe,
8) prelekcje "programy edukacyjne",
9) spotkania z osobami kultury,
10) nagrania dźwiękowe realizowane przez Studio Nagrań Centrum dla zewnętrznych kontrahentów,
11) imprezy teatralne dla dzieci,
12) wynajem sali na imprezy kulturalne.
Usługi wymienione powyżej klasyfikowane są według PKWiU do grupy 92.32.10-00.00 "usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych", za wyjątkiem usług wymienionych w pkt 1, które klasyfikowane są do grupowania PKWiU 80.42.10-00.10 "usługi szkół języków
obcych".
W przypadku usług wymienionych w pkt 8, 9, 11 pobierane są opłaty za wstęp w formie biletów. W przypadku usług wymienionych w pkt 1-7 pobierane są opłaty za uczestnictwo. Zdaniem Centrum usługi te podlegają opodatkowaniu stawką 7%.
Centrum Kultury otrzymuje też dotacje na organizowanie imprez wpisanych w działalność Centrum. Organizowane imprezy są odpłatne lub nieodpłatne. Oprócz tego w ramach działalności realizowane są np. warsztaty pianistyczne. Uczestnicy tych warsztatów pokrywają część kosztów związanych z ich uczestnictwem. Centrum ma wątpliwości, czy od otrzymanych dotacji, jak też wpłat uczestników należy odprowadzić podatek od towarów i usług.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Z kolei art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług definiuje
świadczenie usług jako każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.
Zgodnie z postanowieniami art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do tej ustawy. W poz. 11 załącznika nr 4 pod symbolem PKWiU ex 92 wymienione zostały usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacja i sportem - z wyłączeniem:
- 1) usług związanych z taśmami wideo oraz wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
2) usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
3) usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
4) wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki i cyrki (PKWiU 92.33 i 92.34.11) oraz wstępu na imprezy sportowe,
5) wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),
6) działalności agencji informacyjnych,
7) usług wydawniczych,
8) usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.
Ponadto w poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy, jako zwolnione od podatku od towarów i usług, wymienione zostały usługi w zakresie edukacji, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 80.
Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że usługi wymienione w pkt 1-7, 10, 12 niniejszego pisma korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. W przypadku usług wymienionych w pkt 8, 9, 11 występuje "wstęp na spektakl, koncert, przedstawienie lub imprezę" w ramach funkcjonowania obiektu kultury, a co za tym idzie usługa ta nie mogąc korzystać ze zwolnienia opodatkowana jest stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z poz. 156 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.
Art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także
otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.
Z regulacji powyższej wynika, że w sytuacji, gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi - tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usług. Dotacje, które taki związek wykazują, uwzględnia się w ramach podstawy opodatkowania danej transakcji.
Otrzymanie przez Centrum dotacji na konkretną imprezę, na którą sprzedawane są bilety wstępu, a dotacja ta ma wpływ na cenę tego biletu, podlega opodatkowaniu według stawki właściwej dla danej usługi.
W świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług wskazane w nim czynności dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu jedynie w przypadku, gdy
są wykonywane odpłatnie. Dostawa towarów lub usług, które zostały wykonane nieodpłatnie, co do zasady, nie jest objęta podatkiem od towarów i usług. Jednakże ustawodawca w art. 8 ust. 2 ustawy uznał, że nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pacowników, w tym byłych pracowników, wspólników,udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług. Powyższe oznacza, że przesłanką do opodatkowania nieodpłatnie świadczonych usług, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy, jest więc brak ich związku z prowadzonym przez podatnika
przedsiębiorstwem oraz prawo do odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu nabycia towarów i usług związanych z tymi usługami.
Nie jest więc świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług zorganizowanie dla nieokreślonej liczby widzów, w ramach prowadzonej przez Centrum działalności - przedstawień, spektakli, koncertów lub innych imprez, na które wstęp jest bezpłatny.
W związku z faktem, iż dotacja, przeznaczona na określone zadania, jeżeli spełnia warunek "związana z dostawą lub świadczeniem usług" jest wliczana do podstawy opodatkowania, a więc jest opodatkowana stawką właściwą dla danej dostawy lub świadczenia usług, z którymi jest związana, tutejszy organ podatkowy stwierdza, iż dotacja związana z usługą niepodlegającą opodatkowaniu, również opodatkowaniu nie podlega.
W kwestii opodatkowania lub nie wpłat uczestników na poczet organizacji danego zadania realizowanego przez Centrum nie można udzielić jednoznacznej
odpowiedzi, gdyż Centrum nie przedstawiło konkretnie w tym punkcie stanu faktycznego. Jeżeli przedmiotem danego zadania jest usługa klasyfikowana według PKWiU 92.32.10-00.00 "Usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych" to wpłaty uczestników tych przedsięwzięć na pokrycie kosztów związanych z uczestnictwem w tych przedsięwzięciach są de facto opłatą za uczestnictwo w tych przedsięwzięciach, a nie świadczeniem danego rodzaju usługi, którego koszt dotyczy. W tym wypadku (jeżeli dane zadanie jest klasyfikowane w PKWiU 92.32.10-00.00 - "Usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych") opłaty te podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na postawie przepisów przytoczonych na początku interpretacji.
Odpowiedzi niniejszej udzielono zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym w piśmie oraz w oparciu o obowiązujące w dniu wydania interpretacji przepisy prawa podatkowego.
