Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kedzierzynie-Koźlu działając na podstawie art. 216 i art. 14a-14c ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkow... - Interpretacja - PP/406-59/SG/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.09.2005, sygn. PP/406-59/SG/05, Urząd Skarbowy w Kędzierzynie-Koźlu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kedzierzynie-Koźlu działając na podstawie art. 216 i art. 14a-14c ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (teks jednolity Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku ze złożonym przez Panią dnia 21.07.2005 r. podaniem w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji dotyczącej możliwości zastosowania szczególnej procedury opodatkowania na podstawie art. 120 ust. 4 ustawy o VAT i wystawienia faktury VAT-marża na okoliczność sprzedaży osobie trzeciej z komisu

postanawia

uznać za prawidłowe stanowisko podatnika, iż przy sprzedaży samochodu osobowego jako towaru używanego przez auto-komis można zastosować zasadę opodatkowania obrotu od marży.

Dnia 21.07.2005 r. Pani "X" złożyła wniosek do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kędzierzynie-Koźlu w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie i sposobie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu samochodami używanymi tj. auto-komis. W ramach prowadzonej działalności został zakupiony samochód osobowy (jako towar używany) od podatnika będącego podatnikiem podatku VAT. Na tę okoliczność sprzedający wystawił fakturę Vat, w której zastosowano zwolnienie z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem wnioskodawcy przy sprzedaży w/w samochodu osobowego można zastosować zasadę opodatkowania obrotu od marży i wystawić na tę okoliczność fakturę VAT-marża.

Odpowiadając na pismo Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kędzierzynie-Koźlu informuje, iż zasady opodatkowania dostaw towarów używanych unormowane są w art. 120 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) i znajdują zastosowanie m.in. przy handlu samochodami używanymi tzw. auto-handel.

Towarami używanymi - w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4 (dla celów stosowania szczególnej procedury opodatkowania marży) - są bowiem ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, nie będące dziełami sztuki, przedmiotami kolekcjonerskimi i antykami, a także metalami szlachetnymi lub kamieniami szlachetnymi.

Niewątpliwie samochody używane nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie są zatem towarami używanymi w rozumieniu ww. przepisu.

Jeżeli więc podatnik (auto-komis) wykonuje czynności polegające na:

  • dostawie (sprzedaży) towarów używanych, którymi są samochody
  • nabytych przez niego uprzednio dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odsprzedaży

- podstawą opodatkowania podatkiem jego dostawy (sprzedaży) jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą , którą ma zapłacić nabywca samochodu, a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku - przy spełnieniu poniższych warunków.

Aby miały zastosowanie te zasady opodatkowania używane samochody muszą być nabyte od:

  • osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15
  • podatnika prowadzącego działalność gospodarczą, jeżeli jednak dostawa tych samochodów (nabycie przez auto-komis) jest zwolniona od podatku przedmiotowo (art. 43) lub podmiotowo (art. 113)
  • podatnika - pośrednika w handlu takimi samochodami, który przy swojej dostawie (sprzedaży) dokonał opodatkowania marży.

Taki rodzaj opodatkowania ma głównie miejsce, gdy źródło nabycia samochodów używanych przez pośrednika w ich handlu - jest nieopodatkowane, z uwagi na to, że zbywający nie jest podatnikiem, a gdy nim jest, to jego czynność objęta jest zwolnieniem od podatku lub źródło to jest wprawdzie opodatkowane, lecz na takich samych, szczególnych zasadach opodatkowania marży.

Odsprzedając towary używane (samochody), przy zastosowaniu szczególnej procedury wynikającej z art. 120 ustawy, podatnik wystawia "fakturę VAT-marża", zgodnie z § 12 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Z powyższego wynika, że stanowisko podatnika odnośnie możliwości zastosowania w komisie samochodowym prowadzącym odsprzedaż samochodów używanych (w przypadku zachowania warunków wynikających z art. 120 ust. 10) procedury szczególnej, polegającej na opodatkowaniu marży i wystawieniu "faktury VAT-marża" jest prawidłowe.

Należy podkreślić, iż obecnie zasady wystawiania faktur VAT marża regulowane są w § 9 ust. 8 Rozporządzenia Ministra Finansów dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798), zgodnie z którym:
"w fakturach dokumentujących świadczenie usług turystyki, o których mowa w art. 119 ustawy, oraz czynności, których podstawą opodatkowania jest marża zgodnie z art. 120 ustawy:

  1. w miejsce oznaczenia "FAKTURA VAT" stosuje się oznaczenie "FAKTURA VAT marża",
  2. zawiera się dane określone w § 9 ust. 1 pkt 1-5 i 12".

Rozporządzenie z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku do towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971) z dniem 1 czerwca 2005r. utraciło moc.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji

Powyższa interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika. Interpretacja jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika tut. urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Urząd Skarbowy w Kędzierzynie-Koźlu