
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 216, art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa /jednolity tekst z 2005 r. Dz. U. nr 8, poz. 60/ po rozpatrzeniu wniosku z dnia 15.06.2005 r. (data wpływu do Urzędu 17.06.2005 r.) w sprawie wydania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w części dotyczącej dokumentowania fakturą VAT pobranych od właścicieli lokali użytkowych opłat związanych z utrzymaniem lokali, tj. opłat za dostawę wody, ścieków, wywóz nieczystości stałych, Naczelnik Urzędu
Skarbowego Warszawa Praga
- stwierdza, że wyrażone we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.
U z a s a d n i e n i e
Wnioskiem z dnia 15.06.2005 r., Strona wystąpiła o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie prawidłowości dokonywanych rozliczeń ze współwłaścicielami lokali użytkowych w formie "obciążania refakturą częściową każdego współwłaściciela lokali użytkowych".
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wspólnota Mieszkaniowa będąca podatnikiem VAT dokumentuje fakturami VAT opłaty pobrane od współwłaścicieli lokali użytkowych z tytułu kosztów związanych z utrzymaniem tych lokali, tj. opłat za dostawę wody, odprowadzanie ścieków, wywóz nieczystości stałych.
W tej sprawie Strona przedstawia stanowisko, iż jest uprawniona do dokumentowania powyższych czynności fakturami VAT.
W związku z przedstawionym stanem faktycznym Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Praga stwierdza, że stanowisko podatnika w tej sprawie jest nieprawidłowe i jednocześnie wyjaśnia:Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług /Dz.U. Nr 54, poz.535 ze zm./ podatnicy, o których mowa w art. 1, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.
Zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali /Dz. U. z 2000 r. nr 80, poz. 903 ze zm./ ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową, która może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwaną. Jednostka powstała na podstawie powyższego przepisu posiada określoną strukturę organizacyjną, w
skład której wchodzą (tworzą ją) właściciele lokali, zobowiązani do określonych zachowań i czynności wynikających z ustawy. W celu należytego utrzymania lokali, ich właściciele zobowiązani są do ponoszenia wydatków na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością. Koszty te można podzielić na koszty zarządu częściami wspólnymi nieruchomości i koszty związane z utrzymaniem poszczególnych wyodrębnionych lokali. Z powyższych tytułów na rzecz wspólnoty właściciele zobowiązani są do uiszczania zaliczek w celu pokrycia kosztów utrzymania poszczególnych lokali i części wspólnych.
Zaliczki te stanowią jedynie partycypację w kosztach wspólnoty mieszkaniowej przez jej członków, nie stanowią natomiast obrotu w rozumieniu art. 29 powołanej ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż wspólnota, a więc jej członkowie, nie dokonują sprzedaży, w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług na rzecz samych siebie poprzez zapłatę zaliczek (kwot) z tytułu kosztów związanych z utrzymaniem własnych lokali,
np. z tytułu opłat za dostawę wody, odprowadzanie ścieków czy wywóz nieczystości stałych. Stroną umowy dotyczącej ww. czynności, co do zasady jest wspólnota mieszkaniowa reprezentowana przez zarząd, wpłacane zaś przez członków wspólnoty zaliczki nie mieszczą się w ramach regulacji ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym brak jest uzasadnienia do fakturowania wewnętrznych rozliczeń między wspólnotą a jej członkami.
Biorąc pod uwagę powyższe Naczelnik Urzędu postanowił jak w rozstrzygnięciu.
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego na dzień zaistnienia zdarzenia i nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia - zgodnie z art. 14b § 1 i 2 ww. ustawy Ordynacja podatkowa.
