Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle działając na podstawie art. 14a § 1 § 3 § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r., Nr ... - Interpretacja - PP/443/36/05

www.shutterstock.com
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.07.2005, sygn. PP/443/36/05, Urząd Skarbowy w Jaśle

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle działając na podstawie art. 14a § 1 § 3 § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r., Nr 8, poz.60 ze zm.) oraz art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca o podatku od towarów i usług z 2004 r. (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 17.06.2005 r., data wpływu do tut. Urzędu 21.06.2005 r., w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku własne stanowisko w sprawie jest prawidłowe.

W dniu 21.06.2005 r. wystąpiono do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej zgodnie z art. 14a Ordynacji podatkowej.Z opisanego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, że w ramach programu SAPARD Podatnik realizuje inwestycję w zakresie remontu budynku mieszkalnego i obejścia w gospodarstwie, uzupełnienie wyposażenia, na podstawie umowy z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zawartej w dniu 01.06.2004.r. Ponadto wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie dokonuje sprzedaży produktów rolnych dla podatników VAT i nie świadczy usług rolniczych. Nabywane towary i usługi za środki Wspólnoty Europejskiej nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.Przedmiotem Pana zapytania jest ocena, czy w opisanym stanie faktycznym istnieje możliwość odzyskania podatku VAT od poniesionych wydatków. Wyrażono stanowisko, że nie ma Pan takiej możliwości

W oparciu o wyżej opisany, przyjęty stan faktyczny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle ocenia powyższe stanowisko jako prawidłowe na podstawie następujących przepisów prawa:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.Zgodnie natomiast z § 27a ust. 1, 2, 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970, ze zm.), zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług przysługuje podmiotom, które przed dniem 1.05.2004 r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (Sapard) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu.W przypadkach, o których mowa powyżej w ust. 1, podatek wykazany na fakturze lub dokumencie celnym podlega zwrotowi w części w jakiej przypada on na wartość netto (bez podatku) towarów lub usług objętych refundacją ze środków Unii Europejskiej w rozliczeniu końcowym umowy, z tym że zwrotowi nie podlega podatek zaliczony do kosztów kwalifikowanych objętych refundacją ze środków Unii Europejskiej.Zwrot podatku przysługuje podmiotom, o których mowa w ust. 1, spełniającym następujące warunki:

  1. w całości zapłaciły należność obejmującą podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów lub usług oraz posiadają oryginał faktury lub faktury korygującej, a w przypadku importu towarów - dokument stwierdzający zapłatę cła i podatków pobieranych przez organy celne;
  2. posiadają dokumenty bankowe potwierdzające przekazanie środków refundowanych w wykonaniu umowy, o której mowa w ust. 1;
  3. posiadają zaświadczenie wydane przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa:
  1. o podpisaniu umowy, o której mowa w ust. 1, przed dniem 1 maja 2004 r.,
  2. zawierające określenie kwoty podatku, przypadającej na wartość netto (bez podatku) towarów i usług objętych dokonaną refundacją ze środków Unii Europejskiej, wyliczonej na podstawie faktur i dokumentów celnych, przyjętych do rozliczenia umowy, oraz wysokości udziału, w jakim ta kwota podatku i wartość towarów i usług zostały objęte refundacją ze środków Unii Europejskiej,
  3. potwierdzające wysokość kwoty podatku objętego refundacją ze środków Unii Europejskiej w związku z zaliczeniem go do kosztów kwalifikowanych,
  4. zawierające wyszczególnienie numerów, dat i nazw wystawców faktur lub dokumentów celnych, które były wystawione na rzecz podmiotów wymienionych w ust. 1 i stanowiły podstawę refundowania ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych.

Z treści złożonego pisma wynika, iż w ramach programu SAPARD Podatnik realizuje inwestycję w zakresie jak wyżej na podstawie dołączonej do wniosku umowy zawartej 1.06.2004r. Ponadto nie jest Pan podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie dokonuje sprzedaży produktów rolnych dla podatników VAT i nie świadczy usług rolniczych. Nabywane towary i usługi za środki Wspólnoty Europejskiej nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.Zgodnie z powyższym wskazany powyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy określający warunki prawne "odzyskania" podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i służących realizacji przedsięwzięcia w ramach Programu SAPARD na ogólnych zasadach podatkowych, w stosunku do Pana nie może mieć w ogóle zastosowania.Nie mają tu również zastosowania przepisy zawarte w § 27 a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 i Nr 145, poz. 1541), które przewidują możliwość uzyskania zwrotu podatku naliczonego przy realizacji takich inwestycji w trybie szczególnym, tzn. na wniosek złożony do Naczelnika Urzędu Skarbowego, gdyż ww. umowa zawarta została po dniu 1.05.2004 r.

W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia , traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących, nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej , do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i § 2 ustawy- Ordynacja podatkowa) .

Urząd Skarbowy w Jaśle