Działając na podstawie art. 14a § 1, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja Podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz. 926 z późn. zm.) w związku z wni... - Interpretacja - P-1/443/60/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 05.07.2005, sygn. P-1/443/60/05, Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja Podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz. 926 z późn. zm.) w związku z wnioskiem Strony z dnia 8 lutego 2005 roku (data wpływu 21.02.2005 roku) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego postanawiam uznać przedstawione we wskazanym wniosku stanowisko Strony dotyczące stosowania stawek podatkowych świadczonych usług w świetle § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970) za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Ze skierowanego do Tut. Organu pisma wynika, że hotel będący spółką z o.o, prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług hotelowych i gastronomicznych. W dniu 19.02.2005 r. Strona zawarła z Firmą (...). umowę na wynajem sal szkoleniowych oraz umowę o świadczenie usług gastronomicznych. Usługi te są finansowane w 90,9 % ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej w ramach programu Phare 2002. Obydwie umowy zostały zarejestrowane w dniu 03.03.2005 r. w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej. Strona zapytuje czy zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970) w prawidłowy sposób wystawiła faktury, stosując dla 90,9 % wykonywanych usług stawkę w wysokości 0 % a do pozostałej części zastosowano stawki wynikające z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Zdaniem Podatnika posiada on prawo stosowania stawek podatku VAT w wyżej opisany sposób.

Zgodnie z § 6 ust. 1 w/w rozporządzenia stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 i 2 oraz w art. 146 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy obniża się do wysokości 0 % przy świadczeniu usług przez zarejestrowanych podatników oraz imporcie usług, nabywanych za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w ust. 3 i 4, jeżeli zawarta została pisemna umowa o świadczenie tych usług, zarejestrowana przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej.

W świetle ust. 2 tego przepisu w przypadku świadczenia i importu usług, których nabycie finansowane jest w części ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w ust. 3 i 4, i w części z innych środków finansowych, przepis ust. 1 stosuje się wyłącznie do tej części wartości usługi, która została sfinansowana ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Na podstawie § 6 ust. 3 w/w rozporządzenia za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

  1. Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;
  2. kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).

Natomiast w myśl § 6 ust. 4 za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

  1. umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,
  2. jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy - z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zgodnie z § 6 ust. 5 w/w rozporządzenia do usług, o których mowa w ust. 2, stosuje się obniżoną do wysokości 0 % stawkę podatku pod warunkiem, że w wystawionej fakturze określona została odrębnie część wartości usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz z innych środków. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, zgodnie z § 6 ust. 6, zarejestrowana umowa powinna zawierać określenie procentowego udziału środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Przedłożone przez Stronę umowy nie przewidują możliwości sfinansowania podatku ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz nie dotyczą sytuacji gdy kwota podatku została zaliczona do objęcia kosztami kwalifikowanymi w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 6 ust. 8 w/w rozporządzenia).

Po spełnieniu ściśle określonych warunków w świetle powołanych wyżej przepisów, Hotelowi przysługuje stawka 0 % w na 90,9 % wartości wykonywanych usług, finansowanych z środków bezzwrotnej pomocy a w pozostałej części usługi opodatkowane są według stawek krajowych wynikających z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Informacji udzielono na podstawie przedstawionego przez podatnika stanu faktycznego oraz w oparciu o stan prawny obowiązujący na dzień 06.04.2005 roku.

Jednocześnie informuję, że zgodnie z art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1 nie jest wiążąca dla podatnika (...). Jeżeli jednak podatnik (...) zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenie postanowienia, o których mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja (...) jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, przez organ odwoławczy (o ile zostaną spełnione przesłanki do jej uchylenia). W myśl art. 14c ustawy - Ordynacja podatkowa, zastosowanie się podatnika (...) do interpretacji (...) nie może mu szkodzić. W zakresie wynikającym z zastosowania się do interpretacji podatnikowi (...) nie określa się albo nie ustala zobowiązania podatkowego za okres do wywarcia skutku, o którym mowa w art. 14b § 5 zdanie drugie, a także nie ustala się dodatkowego zobowiązania w rozumieniu przepisów o podatku VAT, nie wszczyna się postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe, a postępowanie wszczęte w tych sprawach umarza się; nie stosuje się innych sankcji wynikających z przepisów prawa podatkowego i przepisów karnych skarbowych. Na postanowienie służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie złożone za moim pośrednictwem w terminie 7 dni od doręczenia niniejszego postanowienia (art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 w związku z art. 14a § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie