POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-17/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 25.07.2005, sygn. PP/443-17/05, Urząd Skarbowy w Kwidzynie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Pani z dnia 22 czerwca 2005r. (data wpływu do tut. Urzędu: 22 czerwca 2005r.) uzupełnionego pismem z dnia 11 lipca 2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie odliczenia podatku naliczonego od zakupu paliwa do samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę: Podatnik wykorzystuje w działalności gospodarczej pojazdy:

  • MERCEDES SPRINTER BENZ 313 CDI o dopuszczalnej masie całkowitej 3 500 kg,
  • FSC LUBLIN ŻUK o dopuszczalnej masie całkowitej 2 450 kg

  • zakupione przed dniem 01 maja 2004r. i od których przysługiwało odliczenie podatku VAT w pełnej wysokości. Dotychczas Podatnik korzystał z możliwości odliczenia podatku VAT od zakupu paliwa do tych samochodów.

Pytanie Wnioskodawcy: Czy po zmianie ustawy o podatku od towarów i usług nadal przysługuje odliczenie podatku VAT od zakupu paliwa do samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, w przypadku których obowiązywało odliczenie VAT z tytułu zakupu samochodu w 100%?

Stanowisko Wnioskodawcy: Wspierając się na argumencie odliczenia VAT od zakupu samochodów w 100% sądzimy, iż mimo iż te auta mają ładowność niższą niż 3,5 tony (dopuszczalną masę całkowitą nieprzekraczającą 3,5 tony) to nadal przysługuje prawo do odliczenia VAT od zakupu paliwa.

Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego tutejszy organ podatkowy stwierdza:

Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz.535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a, stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W art. 1 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw opublikowaną w dniu 23 maja 2005r. w Dzienniku Ustaw Nr 90 pod poz. 756 ustawodawca dokonał zmian m. in. w zakresie zasad odliczania podatku naliczonego przy nabyciu paliw do pojazdów samochodowych. Przy czym, na mocy art. 9 ustawy zmieniającej, zmiany w tym zakresie wejdą w życie z dniem 22 sierpnia 2005r.

Po zmianie wprowadzonej art. 1 pkt 22 w/w ustawy zmieniającej, art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług otrzymał brzmienie: "Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3".

Zgodnie z nowymi zasadami, obowiązującymi od dnia 22 sierpnia 2005r., cytowany przepis dotyczy samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. Z powyższego wynika, iż podatek naliczony od nabytego paliwa wykorzystywanego do napędu pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony podlega odliczeniu na ogólnych zasadach określonych w przepisach o podatku od towarów i usług.

Jak już wskazano, w art. 86 ust. 3 są wymienione samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. Przepis ten nie dotyczy jednak wszystkich pojazdów o takiej właśnie dopuszczalnej masie całkowitej. Bowiem zakres przedmiotowy samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych, które objęte są regulacją art. 86 ust. 3, jest określony również przez ust. 4 tego artykułu. Przepis art. 86 ust. 4 jednoznacznie i w sposób nie budzący wątpliwości wskazuje, że przepis art. 86 ust. 3 nie obejmuje pewnych kategorii pojazdów. Tym samym zakaz odliczania podatku od paliwa nie odnosi się do paliwa wykorzystywanego do napędu pojazdów, których ten przepis nie dotyczy. Oznacza to, że podatnikowi będzie przysługiwało odliczenie podatku od paliwa wykorzystywanego do napędu pojazdów wymienionych w art. 86 ust. 4 według ogólnych zasad.

W art. 86 ust. 4 wymieniono:

  1. pojazdy samochodowe mające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowane na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;
  2. pojazdy samochodowe mające więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50 % długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;
  3. pojazdy samochodowe, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;
  4. pojazdy samochodowe, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;
  5. pojazdy samochodowe będące pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy, tj.:

  6. Poz. Przeznaczenia pojazdów specjalnych
    1. Agregat elektryczny/spawalniczy
    2. Bankowóz
    3. Do prac wiertniczych
    4. Koparka, koparko-spycharka
    5. Ładowarka
    6. Oczyszczanie dróg
    7. Podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych
    8. Pomoc drogowa
    9. Zimowego utrzymania dróg
    10. Żuraw samochodowy
    Przy czym, według objaśnień w załączniku, powyższy wykaz dotyczy pojazdów specjalnych, które spełniają warunki i wymagania techniczne określone dla przeznaczeń tych pojazdów, zawarte w odrębnych przepisach;
  7. pojazdy samochodowe konstrukcyjne przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie.

        Spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych, o których mowa w pkt 1- 4, stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów. Dokumentami potwierdzającymi spełnienie tych wymagań są:

        • zaświadczenie wydane przez okręgową stację kontroli pojazdów oraz
        • dowód rejestracyjny pojazdu zawierający właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań.

        Powyższe wynika z treści zmienionego art. 86 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

        Zaświadczenia wydawane przez okręgowe stacje kontroli pojazdów stwierdzają czy pojazd samochodowy spełnia ustawowe wymagania, na podstawie których jest on zaliczany do grupy pojazdów wymienionych w zmienionym art. 86 ust. 4 pkt 1- 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Spełnienie zaś przez pojazd określonych w ustawie wymagań decyduje o odliczeniu paliwa wykorzystywanego do napędu tych pojazdów. Zatem zaświadczenie to musi być przez podatnika przechowywane.

        Do art. 86 po ust. 5 dodano m. in. ust. 5a, który stanowi: "Kopię zaświadczenia, o którym mowa w ust. 5, podatnik jest obowiązany dostarczyć, w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania, do naczelnika urzędu skarbowego", oraz ust. 5b stanowiący: "W przypadku gdy w pojeździe, dla którego wydano zaświadczenie, o którym mowa w ust. 5, zostały wprowadzone zmiany, w wyniku których pojazd nie spełnia wymagań, o których mowa w ust. 4 pkt 1 - 4 podatnik obowiązany jest do pisemnego zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o tych okolicznościach, w terminie 7 dni od ich zaistnienia".

        Z powyższego wynika, iż do dnia 21 sierpnia 2005r. w przypadku nabycia paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu do napędu samochodów wykorzystywanych do wykonania czynności opodatkowanych podatek naliczony podlega odliczeniu według ogólnych zasad, gdy spełnione są warunki określone w art. 86 ust. 3 i 5 ustawy od podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym przed wprowadzeniem omawianych zmian.

        Natomiast od dnia 22 sierpnia 2005r. prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu paliwa przysługuje, jeżeli jest to paliwo wykorzystywane do napędu pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony lub pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, jeżeli pojazdy spełniają wymagania określone w art. 86 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług - przy czym bez znaczenia jest data nabycia pojazdu i tym samym nie ma znaczenia fakt odliczenia pełnej wysokości podatku naliczonego przy nabyciu pojazdu samochodowego przed dniem 01 maja 2004r., bowiem od dnia 22 sierpnia 2005r. obowiązują zupełnie nowe kryteria określające pojazdy samochodowe, do których zakup paliwa nie uprawnia do odliczenia podatku naliczonego związanego z tym zakupem.

        Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego, wynika, iż Podatnik do działalności gospodarczej wykorzystuje pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, które zostały zakupione przed dniem 01 maja 2004r. Zatem prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie paliwa do tych pojazdów od dnia 22 sierpnia 2005r. przysługiwać będzie, na ogólnych zasadach określonych w przepisach o podatku od towarów i usług, jedynie w przypadku, gdy pojazdy te spełniają wymagania wynikające z art. 86 ust. 4 ustawy w brzmieniu obowiązującym od tego dnia. Spełnienie tych wymagań w stosunku do pojazdów wymienionych w pkt 1 - 4 stwierdza zaświadczenie wydane przez okręgową stację kontroli pojazdów oraz dowód rejestracyjny.

        W art. 5 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw prawodawca określił termin przeprowadzenia dodatkowego badania technicznego, o którym mowa w art. 86 ust. 5 dla samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 4 pkt 1 - 4 zmienionej ustawy o podatku od towarów i usług nabytych przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 21 kwietnia 2005r. (tj. przed dniem 01 czerwca 2005r.).

        I tak w art. 5 ust. 1 tej ustawy postanowiono, iż na potrzeby rozliczeń w podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu paliw wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 4 pkt 1 - 4 zmienionej ustawy o podatku od towarów i usług nabytych przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 21 kwietnia 2005r. (tj. przed dniem 01 czerwca 2005r.) dodatkowe badanie techniczne powinno być przeprowadzone w terminie najbliższego obowiązkowego okresowego badania technicznego, nie później jednak niż przed upływem 12 miesięcy od dnia wejścia w życie znowelizowanej ustawy.

        Jeżeli natomiast przed terminem badania technicznego lub przed upływem 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy z dnia 21 kwietnia 2005r., pojazd jest przedmiotem dostawy, badanie takie powinno być przeprowadzone nie później niż przed dniem dokonania dostawy. Wymóg taki zawarto w art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005r. zmieniającej ustawę o podatku od towarów i usług.

        Oznacza to tym samym, że ostatnim dniem dla dokonania tej czynności jest dzień 31 maja 2006r., pod warunkiem, że wcześniej pojazd nie będzie sprzedany, bowiem wówczas badanie powinno być przeprowadzone przed dokonaniem sprzedaży.

        Jednocześnie tut. organ podatkowy wskazuje, że wydłużony termin do przeprowadzenia określonych badań jest prawem podatnika. Jeżeli podatnik ma jakiekolwiek wątpliwości co do tego, czy posiadany przez niego pojazd spełnia określone w ustawie wymagania, może on dokonać stosownych badań wcześniej.

        W świetle powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kwidzynie stwierdził, iż stanowisko Wnioskodawcy w sprawie odliczenia podatku naliczonego od zakupu paliwa do samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony jest nieprawidłowe.

        Urząd Skarbowy w Kwidzynie