POSTANOWIENIE - Interpretacja - PZ/415-65/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.07.2005, sygn. PZ/415-65/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz.U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Nr WS-III-7228/25/05 z dnia 30 maja 2005 r. (data wpływu 02 czerwca 2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem VAT odpłatnego przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności na podstawie decyzji administracyjnej

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Stan faktyczny: Prezydent Miasta wyraża wątpliwość czy wydanie przez niego decyzji administracyjnej o odpłatnym przekształceniu prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności na podstawie ustawy z dnia 4 września 1997 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności (tekst jednolity z 2001 r. Dz.U. Nr 120, poz. 1299) - podlega obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku VAT.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że odpłatne przekształcenie prawa użytkowania wieczystego gruntu na podstawie decyzji administracyjnej należy uznać za czynność zwolnioną z podatku VAT, zgodnie bowiem z § 8 ust 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ocena prawna stanu faktycznego:

Artykuł 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z art. 15 ust. 6 cytowanej ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Szczególne rozwiązanie ustawodawca przewidział dla jednostek samorządu terytorialnego w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 tego rozporządzenia czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami prawa (w rozpatrywanym przypadku przepisami przywołanej już ustawy z dnia 4 września 1997 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności), wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego są zwolnione od podatku od towarów i usług, z wyłączeniem jednak czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do zapisów ustawy z dnia 4 września 1997 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności (tekst jednolity z 2001 r. Dz. U. Nr 120, poz. 1299 z późn zm.) przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności następuje w drodze decyzji administracyjnej wydanej przez wójta (burmistrza, prezydenta) na wniosek użytkownika wieczystego, jeżeli użytkowanie wieczyste jest ustanowione na nieruchomości stanowiącej własność jednostki samorządu terytorialnego. Decyzja ta stanowi podstawę do wpisu w księdze wieczystej (art. 2 ust. 1 i 2 cyt. ustawy). Zgodnie z art. 4 tej ustawy osoba, która nabyła własność nieruchomości zobowiązana jest do uiszczenia dotychczasowemu właścicielowi opłaty za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, z zastrzeżeniami znajdującymi zastosowanie w przypadkach gdy przekształcenie to następuje nieodpłatnie.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz stan faktyczny tutejszy organ stoi na stanowisku, iż odpłatne czynności przekształcenia prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności mające formę decyzji administracyjnych wydawanych przez jednostkę samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych - są zwolnione od podatku VAT.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdańsku