POSTANOWIENIENa podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu S... - Interpretacja - PP-443/1/13,1/05/TP

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 08.07.2005, sygn. PP-443/1/13,1/05/TP, Urząd Skarbowy w Jaworze

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaworze stwierdza, że stanowisko Urzędu Miejskiego przedstawione we wniosku numer GK/WK/0017/05/2005 z dnia 23.05.2005 r. który wpłynął w dniu 25.05.2005 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej wystawiania dwóch faktur prognozujących jednocześnie z różnymi terminami sprzedaży a zarazem płatności(np. w miesiącu maju klient otrzyma dwie faktury prognozowane, tj. jedna z miesiącem sprzedaży maj i terminem płatności w miesiącu czerwcu; druga z miesiącem sprzedaży czerwiec i terminem płatności w lipcu i ewidencjonowane byłyby w rejestrze sprzedaży według określonego miesiąca sprzedaży jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 25.05.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Jaworze wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Urząd Miejski zwrócił się z zapytaniem czy możliwe jest wystawianie dwóch faktur VAT prognozujących jednocześnie z różnymi terminami sprzedaży a zarazem płatności (np. w miesiącu maju klient otrzyma dwie faktury prognozowane, tj. jedna z miesiącem sprzedaży maj i terminem płatności w miesiącu czerwcu, druga z miesiącem sprzedaży czerwiec i terminem płatności w miesiącu lipcu. Faktury zostaną zaewidencjonowane w rejestrze sprzedaży według miesiąca sprzedaży i prowadzony byłby według ewidencji klienta.
Na podstawie § 18 ust. 1 rozporządzenia ministra finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971, ze zm.) w przypadkach określonych w art. 19 ust. 10 i ust. 13 pkt 1 - 5... ustawy fakturę wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego. § 18 ust. 3 cyt. rozporządzenia brzmi: przepis ust. 2 (faktury,..., nie mogą być wystawione wcześniej niż 30 dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego) nie dotyczy wystawiania faktur w zakresie dostaw energii elektrycznej,..., oraz usług wymienionych w poz. 138 i poz. 153 załącznika Nr 3 do ustawy, jeżeli faktura zawiera informację, jakiego okresu rozliczeniowego dotyczy.
Zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.) obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu świadczenia usług wymienionych w poz. 138 i poz. 153 załącznika Nr 3 do ustawy.
Jak z powyższych przepisów wynika obowiązek podatkowy powstaje w miesiącu, w którym określono termin płatności. W związku z powyższym faktura powinna być zaewidencjonowana w ewidencji dostaw za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy.
W związku z powyższą analizą przepisów, stanowisko Urzędu zawarte w zapytaniu jest nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, tj. dzień złożenia wniosku: 25.05.2005 r..
Jednocześnie informuje się, że od dnia 01.06.2005 r. obowiązuje nowe rozporządzenie ministra finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798) - odpowiednio § 15.
Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu Ośrodek Zamiejscowy w Legnicy w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

Urząd Skarbowy w Jaworze