POSTANOWIENIE - Interpretacja - PV/443-261/IV/2005/DP

shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.09.2005, sygn. PV/443-261/IV/2005/DP, Pomorski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie wystawiania wewnętrznych faktur korygujących na podstawie not uznaniowych otrzymanych z tytułu uznanych reklamacji dla celów podatku od towarów i usług

stwierdza, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym Podatnik dokonuje wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów. W praktyce obrotu z kontrahentami unijnymi faktura sprzedaży wystawiana jest wcześniej niż powstaje obowiązek podatkowy, zgodnie z przepisami art. 20 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) ? dalej zwanej ustawą o VAT. Fakturę wewnętrzną, dokumentującą transakcję, Podatnik wystawia w dacie wystawienia faktury przez sprzedawcę (kontrahenta unijnego).

Od powyższych nabyć zdarzają się reklamacje jakościowe. Ich pozytywne rozpatrzenia polega na:

  1. udzieleniu przez dostawcę rabatu wartościowego,
  2. zwrocie wadliwego towaru do dostawcy.

Na powyższe czynności Podatnik otrzymuje od kontrahenta notę uznaniową. W ślad za notą Wnioskodawca wystawia fakturę wewnętrzną korygującą.

W związku z powyższym Wnioskodawca zwraca się z pytaniem czy wystawienie wewnętrznej faktury korygującej w dacie wystawienia noty jest zgodne z przepisami ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy data wystawienia wewnętrznej faktury korygującej, dokumentującej wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (dalej WNT), powinna być zgodna z datą wystawienia noty uznaniowej za uznaną reklamację przez kontrahenta unijnego. W ocenie Podatnika wynika to z przepisów art. 20 ust. 5 i 6 ustawy o VAT, a nie z przepisów § 19 i § 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971).

Po przeanalizowaniu zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego oraz stanowiska Podatnika, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa, tut. Organ stwierdza, co następuje:

Na podstawie przepisów art. 20 ust. 5 ustawy o VAT obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 6?9. Zgodnie z ust. 6 art. 20 ustawy o VAT w przypadku gdy przed terminem, o którym mowa w ust. 5, podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury. Oznacza to, iż wystawienie przez podatnika podatku od wartości dodanej faktury, przed 15. dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy, rodzi obowiązek podatkowy, z tytułu WNT, w momencie wystawienia faktury.

Stosownie do zapisów art. 106 ust. 7 ustawy o VAT w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów wystawiane są faktury wewnętrzne. Za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie.

Elementy, jakie powinna zawierać faktura, w tym również faktura wewnętrzna, określają przepisy art. 106 ustawy o VAT oraz przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798). Rozporządzenie, na które powołał się w swoim wniosku Podatnik, straciło moc z dniem 01.06.2005 r. - stosownie do § 29 rozporządzenia powołanego w zdaniu poprzednim.

Na podstawie art. 31 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić. Zgodnie z ust. 3 art. 31 ustawy o VAT przy ustalaniu podstawy opodatkowania przepis art. 29 ust. 4 stosuje się odpowiednio. Oznacza to, że podstawę opodatkowania w WNT zmniejsza się m.in. o: kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (uznanych reklamacji) i o wartość zwróconych towarów, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Zatem, Podatnik obniży podstawę opodatkowania WNT poprzez wystawienie wewnętrznej faktury korygującej (do faktury dokumentującej uprzednio WNT) zarówno w przypadku rabatów, jak i zwrotów towarów, wynikających z pozytywnego rozpatrzenia reklamacji. Z uwagi na wystąpienie okoliczności skutkujących zmniejszeniem podstawy opodatkowania, po powstaniu obowiązku podatkowego z tytułu WNT, wewnętrzną fakturę korygującą należy uwzględnić w deklaracji VAT-7 mając na uwadze przepisy art. 20 ust. 6 ustawy o VAT.

Jednocześnie tut. Organ zauważa, iż przepisy dotyczące korekt faktur określone w § 16 i § 17 w/w rozporządzenia stosuje się odpowiednio, na podstawie przepisów § 25 w/w rozporządzenia, do faktur wewnętrznych.

W przepisach podatkowych, regulujących sposoby wystawiania faktur, brak jest zapisów, które wskazywałyby, iż data wystawienia wewnętrznej faktury korygującej powinna być zgodna z datą dokumentu wystawionego przez dostawcę wewnątrzwspólnotowego, będącego podstawą do korekty faktury pierwotnej. Faktura wewnętrzna służy jedynie udokumentowaniu czynności takich jak m.in. WNT i na jej podstawie rozliczeniu podatku od towarów i usług z tego tytułu. Natomiast obowiązek podatkowy w WNT powstaje, na podstawie przepisów art. 20 ust. 5 i ust. 6 ustawy o VAT, niezależnie od momentu wystawienia korygującej faktury wewnętrznej. Wystawienie wewnętrznej faktury korygującej w dacie wystawienia przez kontrahenta noty uznaniowej nie jest sprzeczne z przepisami ustawy o VAT.

Reasumując, tut. Organ stwierdza, że brak jest podstaw prawnych do twierdzenia, iż data wystawienia wewnętrznej faktury korygującej powinna być zgodna z datą wystawienia noty uznaniowej z tytułu uznanej przez kontrahenta reklamacji, natomiast czynność taka nie stoi w sprzeczności z prawem.

Pomorski Urząd Skarbowy