P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - USI/443-101/69/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 05.08.2005, sygn. USI/443-101/69/05, Urząd Skarbowy w Grudziądzu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grudziądzu działając na podstawie: art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm. - tekst jednolity) po rozpatrzeniu pisma Spółki z dnia 20.06.2005r. (data wpływu do Naczelnika Urzędu 22.06.2005r.) w sprawie odpowiedzi na postawione pytanie prawne, czy spółka ma prawo odliczyć podatek naliczony od faktur zakupu, jeżeli zgłoszenie rejestracyjne VAT-R nastąpiło 17.06.2005r., a zakupy na faktury VAT dokonano w dniu 31.05.2005r. oraz 10.06.2005r.

p o s t a n a w i a

uznać stanowisko wnioskodawcy za niezgodne z obowiązującymi przepisami.

UZASADNIENIE

W dniu 22.06.2005r. wpłynęło do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Grudziądzu pismo Spółki z prośbą o udzielenie odpowiedzi na wyżej wskazane pytanie prawne.

Z treści pisma wynika, iż Spółka dokonała zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R w dniu 17.06.2005r., natomiast zakupów na faktury VAT dokonała w dniu 31.05.2005r. oraz 10.06.2005r. Spółka podkreśliła w przedmiotowym piśmie, iż jako podmiot działający w organizacji uczestniczyła w przetargu na zakup od syndyka masy upadłości części przedsiębiorstwa ... i aktem notarialnym z dnia 10.06.2005r. repertorium A. Nr 3583/2005 nabyła nieruchomości przy ul. ... oraz środki trwałe. Łączna wartość transakcji wyniosła netto 351.199,27 zł. Spółka nadmieniła również, iż całość należności wraz z podatkiem VAT za nabyte środki trwałe, wyposażenia i materiały została zapłacona.

Zdaniem Spółki na podstawie art. 93 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach zakupu wystawionych przed rejestracją Spółki. Spółka na poparcie swojej tezy wskazała, iż do tej pory nie dokonywała żadnej sprzedaży, a ponadto podkreśliła, że cała transakcja będzie wykorzystywana do prowadzenia działalności i sprzedaży opodatkowanej.

Spółka powołała się również na art. 17 VI Dyrektywy, twierdząc, że nie można uzależniać prawa do odliczenia podatku VAT zapłaconego przed rozpoczęciem regularnej działalności od spełnienia pewnych kryteriów jak np. rejestracja przed powstaniem obowiązku podatkowego.

Mając na uwadze powyższe okoliczności Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grudziądzu nie podzielił stanowiska Spółki w sprawie.

W myśl art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności, określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne.

Natomiast zgodnie z przepisem art. 88 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Biorąc zatem przedstawiony przez Spółkę stan faktyczny oraz przytoczone powyżej przepisy, z uwagi na fakt, iż Spółka zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku VAT (VAT-R) złożyła w dniu 17.06.2005r. skutkuje to brakiem uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT wystawionych w dniu 31.05.2005r. i 10.06.2005r. tj. przed rejestracją Spółki.

Jednocześnie Naczelnik US w Grudziądzu informuje, iż powołany przez Spółkę art. 93 cyt. ustawy o VAT w przedstawionym przez Spółkę stanie faktycznym nie znajdzie zastosowania, gdyż nie zostanie spełniona jedna z przesłanek z art. 93 ust. 2 pkt 1.

Zgodnie z art. 93 ust. 1 i 2 w przypadku nabycia towarów i usług, o których mowa w art. 87 ust. 3, przed dokonaniem sprzedaży opodatkowanej lub czynności wymienionych w art. 86 ust. 8 pkt 1, podmiotom dokonującym nabycia przysługuje prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego w formie zaliczki. Zwrot kwoty podatku naliczonego przysługuje na wniosek podmiotu uprawnionego, jeżeli spełnione zostały jednocześnie następujące warunki:

  1. podmiot został zarejestrowany jako podatnik VAT czynny i nie wykonał czynności opodatkowanych z wyjątkiem:
    a) importu towarów,
    b) wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,
    c) importu usług,
    d) nabycia towarów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 5;
  2. wartość nabytych towarów bez podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 3, w okresie po dniu złożenia zgłoszenia rejestracyjnego wynosi nie mniej niż 250.000 zł;
  3. podmiot uprawniony uregulował w całości należność za nabyte towary i usługi objęte zwrotem kwoty podatku naliczonego, a w przypadku importu towarów zapłacił podatek należny od tego importu;
  4. podmiot złożył oświadczenie, że:
    a) nabyte towary i usługi służyć będą do czynności opodatkowanych lub do czynności wymienionych w art. 86 ust. 8 pkt 1, które zostaną wykonane nie później niż w ciągu sześciu miesięcy od dnia otrzymania ostatniej faktury stwierdzającej nabycie tych towarów lub usług albo w przypadku importu towarów - od dnia otrzymania ostatniego dokumentu celnego,
    b) w okresie od dnia rozpoczęcia wykonywania czynności, o których mowa w lit. a, do końca następnego roku, nie będzie korzystał ze zwolnienia od podatku określonego w art. 113 ust. 1 lub 8.

    Z powyższego wynika, iż Spółka nie spełnia przesłanki z art. 93 ust. 2 pkt 1 in principio ustawy o VAT, gdyż nie została zarejestrowana jako podatnik VAT czynny.

    Natomiast przepis art. 17 VI Dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977r. sprawie harmonizacji ustawodawstwa Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (publikacja - L 145 1 13.6.1977) wprawdzie w katalogu wydatków niedających prawa do odliczenia podatku naliczonego nie wymienia przesłanki zakazu odliczenia podatku naliczonego przez podmiot, który nie uzyskał formalnie statusu podatnika (rejestracja jako podatnik VAT czynny), to jednak podatnik jest obowiązany na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej stosować w pierwszej kolejności prawo krajowe, a mianowicie ustawę z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Dyrektywa bowiem jest rodzajem aktu prawnego stanowionego w UE, która wiąże państwa członkowskie odnośnie celów jakie w ich regulacjach wewnętrznych powinny zostać osiągnięte, pozostawiając jednak państwom członkowskim swobodę wyboru form i środków przy pomocy których cele te należy uzyskać (art. 249 Traktatu Rzymskiego). Ponadto dyrektywa nie wywiera bezpośredniego skutku, jedynie w wyjątkowych przypadkach istnieje bezpośrednia skuteczność dyrektywy, a mianowicie osoba fizyczna lub prawna może dla ochrony swego interesu powołać się wobec państwa bezpośrednio na postanowienia dyrektywy, jeżeli spełnione zostaną następujące warunki:

    dyrektywa w obligatoryjnym terminie nie została wcale lub jedynie w stopniu niewystarczającym przetransformowana do prawa krajowego,

    odnośnie postanowienia dyrektywy są bezwarunkowe i wystarczająco dokładne co do treści.

    VI Dyrektywa Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977r. sprawie harmonizacji... pozostawia państwom członkowskim szeroki zakres uznania w odniesieniu do implementacji jej poszczególnych przepisów. Ponadto zgodnie z art. 17 (6) cyt. powyżej VI Dyrektywy z uwagi na fakt , iż nie doszło do ujednolicenia systemów legislacyjnych poszczególnych państw członkowskich w zakresie określenia wydatków, które należy wyłączyć z systemu odliczeń, każde państwo mogło samodzielnie określić sytuacje, które nie dają prawa do odliczenia podatku, w zakresie wyłączeń, które obowiązywały w momencie wejścia w życie VI Dyrektywy. Polski ustawodawca uznał, że przepis art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, który w swej treści odpowiada przepisowi w poprzednim stanie prawnym tj. do 01.05.2004r. (art. 25 ust. 3 ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym) powinien w dalszym ciągu obowiązywać i stanowić jedną z przesłanek braku możliwości odliczenia podatku naliczonego.

    Niniejszej odpowiedzi udzielono w oparciu o aktualny stan prawny oraz stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu.

    Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 - tekst jednolity) interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

    Na niniejsze postanowienie przysługuje stronie na podstawie art. 14a § 4 i 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa prawo do złożenia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Grudziądzu w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.

    Urząd Skarbowy w Grudziądzu