Podatek od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu tego podatku w związku... - Interpretacja - 0112-KDIL4.4012.502.2017.2.JKU

www.shutterstock.com

Interpretacja indywidualna z dnia 22.11.2017, sygn. 0112-KDIL4.4012.502.2017.2.JKU, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu tego podatku w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2017 r. (data wpływu 6 października 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 listopada 2017 r. (data wpływu 6 listopada 2017 r. i 7 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu tego podatku w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu tego podatku w związku z realizacją projektu. Wniosek został uzupełniony w dniach 6 listopada 2017 r. i 7 listopada 2017 r. o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego, dokument, z którego wynika prawo osoby podpisanej na wniosku do reprezentowania Wnioskodawcy oraz adres elektroniczny do doręczeń.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r., poz. 814, ze zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W oparciu o art. 4 ust. 1 pkt 9 i pkt 14 tej ustawy, powiat wykonuje również określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, w tym zadania z zakresu administracji rządowej: w zakresie geodezji, kartografii i katastru, rolnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego.

Zgodnie z art. 7d pkt 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2016 r., poz. 1629, ze zm.), do zadań starosty należy w szczególności: prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym prowadzenie dla obszaru powiatu ewidencji gruntów i budynków, geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu, gleboznawczej klasyfikacji gruntów, a także tworzenie, prowadzenie i udostępnianie baz danych szczegółowych osnów geodezyjnych i obiektów topograficznych o odpowiedniej szczegółowości. Stosownie do art. 6a ust. 1 pkt 2 lit. b i ust. 3 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, starosta jako organ administracji geodezyjnej i kartograficznej, wykonuje zadania z zakresu administracji rządowej. Zgodnie z art. 40 ust. 1, państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny służy gospodarce narodowej, obronności państwa, ochronie bezpieczeństwa i porządku publicznego, nauce, kulturze, ochronie przyrody i potrzebom obywateli. Art. 40 ust. 3 wyżej wymienionej ustawy stanowi, że prowadzenie tego zasobu oraz weryfikacja opracowań przyjmowanych do zasobu należy do starostów w zakresie powiatowych zasobów geodezyjnych i kartograficznych. Stosownie do art. 40a ust. 1 Prawa geodezyjnego i kartograficznego, organy prowadzące państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny udostępniają materiały zasobu odpłatnie, jednakże w świetle przepisów tej ustawy nie stanowi to działalności gospodarczej, a ustawowe wypełnianie obowiązków wynikających z ustaw regulujących powyższe kwestie.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, ze zm.), nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnych.

Mając powyższe na uwadze oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że czynności wykonywane przez Powiat polegające na udostępnianiu danych z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz czynności związane z udostępnianiem tych informacji mieszczą się w zadaniach z zakresu administracji rządowej.

W celu zwiększenia możliwości finansowych i organizacyjnych dostosowania prowadzonych rejestrów i baz danych państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego do obowiązujących wymogów prawnych Powiat wraz z innymi powiatami województwa w roku 2015 utworzył Związek Powiatów Województwa, który w ramach realizacji swoich zadań statutowych przygotował wniosek o przyznanie pomocy finansowej z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 na opracowanie i realizację projektu pt. Udostępnianie zasobów publicznych rejestrów geodezyjnych.

Głównym celem projektu jest utworzenie wysokiej jakości, aktualnych, wiarygodnych i kompletnych referencyjnych baz danych rejestrów publicznych prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego, w tym przez Powiat, w ramach państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego (PZGiK), w szczególności ewidencji gruntów i budynków (EGIB, kataster nieruchomości), bazy danych obiektów topograficznych (BDOT500) oraz geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu (GESUT), co przyczyni się do zwiększenia zdolności instytucjonalnej i skuteczności administracji publicznej w województwie.

Usługi opracowane na podstawie zaktualizowanych i zdigitalizowanych zasobów publicznych umożliwią ich udostępnianie przez Powiat innym podmiotom publicznym, w tym gminom, ale przede wszystkim klientom administracji, czyli przedsiębiorcom i mieszkańcom powiatu i województwa. Zasoby cyfrowe powstałe w ramach realizacji projektu będą udostępniane, w zakresie, w jakim to możliwe ze względu na ich specyfikę (udostępnianie danych geodezyjnych i kartograficznych regulowane jest powszechnie obowiązującymi przepisami prawa), w sposób otwarty i zapewniający możliwość ich ponownego wykorzystania.

Zatem realizacja projektu w Powiecie przyczyni się m.in. do:

  • zwiększenia poziomu korzystania z usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną oraz ich jakości i dostępności,
  • zwiększenia stopnia wykorzystania cyfrowych danych przestrzennych przez obywateli, przedsiębiorców, administrację publiczną, uprawnione organy i instytucje,
  • poprawy obsługi klienta zewnętrznego,
  • zapewnienia powszechnego dostępu do cyfrowych zdigitalizowanych zasobów będących w posiadaniu Powiatu oraz wytworzenia na ich podstawie nowych usług cyfrowych przez podmioty spoza sektora publicznego,
  • usprawnienia funkcjonowania ewidencji gruntów i budynków na terenie Powiatu,
  • ujednolicenia, poprawy jakości danych o gruntach, budynkach i lokalach, dostosowania dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej do wymogów norm prawnych, przekształcenia istniejących zbiorów do postaci cyfrowej, budowy baz danych obiektów topograficznych (BDOT500), geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu (GESUT) oraz wdrażania zintegrowanego systemu informacji o nieruchomościach (ZSIN),
  • zapewnienia interoperacyjności danych przestrzennych krajowej, regionalnej i lokalnej infrastruktury informacji przestrzennej, bezpieczeństwa danych i systemów teleinformatycznych,
  • rozbudowy narzędzi informatycznych do przeglądania i udostępniania rejestrów publicznych EGiB, BDOT500, GESUT i ZSIN,
  • weryfikacji i usystematyzowania istniejących zasobów ewidencji gruntów i budynków umożliwiającego dostęp do danych drogą elektroniczną,
  • wymiany danych pomiędzy jednostkami administracji publicznej i innymi systemami (np. Zintegrowany System Informacji o Nieruchomościach).

Osiągnięcie ww. celów przyczyni się pośrednio do:

  • usprawnienia działalności administracji publicznej, m.in. w zakresie: gospodarki nieruchomościami, planowania przestrzennego, planowania gospodarczego, nadzoru budowlanego, poboru podatków od nieruchomości oraz statystyki publicznej,
  • ułatwienia procesu budowlanego,
  • ułatwienia obrotu nieruchomościami,
  • ochrony środowiska,
  • wsparcia rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.

Podczas opracowywania wniosku o przyznanie pomocy finansowej na wyżej opisany projekt podatek VAT został przez beneficjenta Związek Powiatów Województwa, którego członkiem jest Powiat zaliczony jako wydatek kwalifikowalny. Planowany koszt operacji brutto (łącznie z podatkiem VAT) wynosi 70 336 470,22 zł. Poziom pomocy wynosi 85% kosztów kwalifikowalnych. Wnioskowana kwota pomocy: 59 785 999,69 zł.

W przypadku uzyskania przez beneficjenta dofinansowania i realizacji operacji efekty zrealizowanego zadania inwestycyjnego nie będą wykorzystywane przez Powiat do czynności opodatkowanych.

W dniu 7 listopada 2017 r. wniosek uzupełniono pismem o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego wskazując, co następuje:

  1. Faktury dotyczące opisanego we wniosku projektu będą wystawiane na Związek Powiatów Województwa.
  2. Objęte projektem zadania wykonywane są jako zadania z zakresu administracji rządowej podstawa prawna:
    • art. 4 ust. 1 pkt 9 i pkt 14 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1868);
    • art. 6a ust. 1 pkt 2 lit. b i ust. 3 oraz art. 7d ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2016 r., poz. 1629, z późn. zm.).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Powiatowi będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu tego podatku w związku z realizacją projektu pn. Udostępnianie zasobów publicznych rejestrów geodezyjnych , realizowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 2020, Osi Priorytetowej VIII Infrastruktura dla usług użyteczności publicznej, Działanie 8.1 Rozwój usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną?

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiatowi nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu tego podatku w związku z realizacją projektu pn. Udostępnianie zasobów publicznych rejestrów geodezyjnych, realizowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 2020, Osi Priorytetowej VIII Infrastruktura dla usług użyteczności publicznej, Działanie 8.1 Rozwój usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, ze zm.), nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Czynności wykonywane przez Powiat, polegające na udostępnianiu danych z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz czynności związane z udostępnianiem tych informacji, mieszczą się w zadaniach z zakresu administracji rządowej. Powiat zaś jako organ władzy publicznej, w zakresie, w jakim realizuje zadania administracji publicznej nałożone odrębnymi przepisami prawa, jest objęty regulacją art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem wyżej wymienione czynności nie podlegają przepisom tej ustawy. Stosownie do art. 40a ust. 1 Prawa geodezyjnego i kartograficznego, organy prowadzące państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny udostępniają materiały zasobu odpłatnie, jednakże w świetle przepisów tej ustawy nie stanowi to działalności gospodarczej, a ustawowe wypełnianie obowiązków wynikających z ustaw regulujących powyższe kwestie.

W związku z powyższym i w związku z tym, że nabywane towary i usługi, wynikające z realizacji ww. projektu, nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej, Powiatowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT z faktur związanych z projektem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1868), powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie geodezji, kartografii i katastru (art. 4 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie powiatowym).

Z opisu sprawy wynika, że Powiat jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W oparciu o art. 4 ust. 1 pkt 9 i pkt 14 tej ustawy, powiat wykonuje również określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, w tym zadania z zakresu administracji rządowej: w zakresie geodezji, kartografii i katastru, rolnictwa, leśnictwa, rybactwa śródlądowego. Zgodnie z art. 7d pkt 1 ustawy, prawo geodezyjne i kartograficzne do zadań starosty należy w szczególności: prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym prowadzenie dla obszaru powiatu ewidencji gruntów i budynków, geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu, gleboznawczej klasyfikacji gruntów, a także tworzenie, prowadzenie i udostępnianie baz danych szczegółowych osnów geodezyjnych i obiektów topograficznych o odpowiedniej szczegółowości. Stosownie do art. 6a ust. 1 pkt 2 lit. b i ust. 3 ustawy prawo geodezyjne i kartograficzne, starosta jako organ administracji geodezyjnej i kartograficznej, wykonuje zadania z zakresu administracji rządowej. Zgodnie z art. 40 ust. 1, państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny służy gospodarce narodowej, obronności państwa, ochronie bezpieczeństwa i porządku publicznego, nauce, kulturze, ochronie przyrody i potrzebom obywateli. Art. 40 ust. 3 wyżej wymienionej ustawy stanowi, że prowadzenie tego zasobu oraz weryfikacja opracowań przyjmowanych do zasobu należy do starostów w zakresie powiatowych zasobów geodezyjnych i kartograficznych. Stosownie do art. 40a ust. 1 prawa geodezyjnego i kartograficznego, organy prowadzące państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny udostępniają materiały zasobu odpłatnie, jednakże w świetle przepisów tej ustawy nie stanowi to działalności gospodarczej, a ustawowe wypełnianie obowiązków wynikających z ustaw regulujących powyższe kwestie.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnych.

Mając powyższe na uwadze oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że czynności wykonywane przez Powiat polegające na udostępnianiu danych z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz czynności związane z udostępnianiem tych informacji mieszczą się w zadaniach z zakresu administracji rządowej.

W celu zwiększenia możliwości finansowych i organizacyjnych dostosowania prowadzonych rejestrów i baz danych państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego do obowiązujących wymogów prawnych Powiat wraz z innymi powiatami województwa w roku 2015 utworzył Związek Powiatów Województwa, który w ramach realizacji swoich zadań statutowych przygotował wniosek o przyznanie pomocy finansowej z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 na opracowanie i realizację projektu pt. Udostępnianie zasobów publicznych rejestrów geodezyjnych.

Głównym celem projektu jest utworzenie wysokiej jakości, aktualnych, wiarygodnych i kompletnych referencyjnych baz danych rejestrów publicznych prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego, w tym przez Powiat, w ramach państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego (PZGiK), w szczególności ewidencji gruntów i budynków (EGIB, kataster nieruchomości), bazy danych obiektów topograficznych (BDOT500) oraz geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu (GESUT), co przyczyni się do zwiększenia zdolności instytucjonalnej i skuteczności administracji publicznej w województwie.

Usługi opracowane na podstawie zaktualizowanych i zdigitalizowanych zasobów publicznych umożliwią ich udostępnianie przez Powiat innym podmiotom publicznym, w tym gminom, ale przede wszystkim klientom administracji, czyli przedsiębiorcom i mieszkańcom powiatu i województwa. Zasoby cyfrowe powstałe w ramach realizacji projektu będą udostępniane, w zakresie, w jakim to możliwe ze względu na ich specyfikę (udostępnianie danych geodezyjnych i kartograficznych regulowane jest powszechnie obowiązującymi przepisami prawa), w sposób otwarty i zapewniający możliwość ich ponownego wykorzystania.

Zatem realizacja projektu w Powiecie przyczyni się m.in. do:

  • zwiększenia poziomu korzystania z usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną oraz ich jakości i dostępności,
  • zwiększenia stopnia wykorzystania cyfrowych danych przestrzennych przez obywateli, przedsiębiorców, administrację publiczną, uprawnione organy i instytucje,
  • poprawy obsługi klienta zewnętrznego,
  • zapewnienia powszechnego dostępu do cyfrowych zdigitalizowanych zasobów będących w posiadaniu Powiatu oraz wytworzenia na ich podstawie nowych usług cyfrowych przez podmioty spoza sektora publicznego,
  • usprawnienia funkcjonowania ewidencji gruntów i budynków na terenie Powiatu,
  • ujednolicenia, poprawy jakości danych o gruntach, budynkach i lokalach, dostosowania dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej do wymogów norm prawnych, przekształcenia istniejących zbiorów do postaci cyfrowej, budowy baz danych obiektów topograficznych (BDOT500), geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu (GESUT) oraz wdrażania zintegrowanego systemu informacji o nieruchomościach (ZSIN),
  • zapewnienia interoperacyjności danych przestrzennych krajowej, regionalnej i lokalnej infrastruktury informacji przestrzennej, bezpieczeństwa danych i systemów teleinformatycznych,
  • rozbudowy narzędzi informatycznych do przeglądania i udostępniania rejestrów publicznych EGiB, BDOT500, GESUT i ZSIN,
  • weryfikacji i usystematyzowania istniejących zasobów ewidencji gruntów i budynków umożliwiającego dostęp do danych drogą elektroniczną,
  • wymiany danych pomiędzy jednostkami administracji publicznej i innymi systemami (np. Zintegrowany System Informacji o Nieruchomościach).

Osiągnięcie ww. celów przyczyni się pośrednio do:

  • usprawnienia działalności administracji publicznej, m.in. w zakresie: gospodarki nieruchomościami, planowania przestrzennego, planowania gospodarczego, nadzoru budowlanego, poboru podatków od nieruchomości oraz statystyki publicznej,
  • ułatwienia procesu budowlanego,
  • ułatwienia obrotu nieruchomościami,
  • ochrony środowiska,
  • wsparcia rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.

Podczas opracowywania wniosku o przyznanie pomocy finansowej na wyżej opisany projekt podatek VAT został przez beneficjenta Związek Powiatów Województwa, którego członkiem jest Powiat zaliczony jako wydatek kwalifikowalny. Planowany koszt operacji brutto (łącznie z podatkiem VAT) wynosi 70 336 470,22 zł. Poziom pomocy wynosi 85 % kosztów kwalifikowalnych. Wnioskowana kwota pomocy: 59 785 999,69 zł.

W przypadku uzyskania przez beneficjenta dofinansowania i realizacji operacji efekty zrealizowanego zadania inwestycyjnego nie będą wykorzystywane przez Powiat do czynności opodatkowanych.

Faktury dotyczące opisanego we wniosku projektu będą wystawiane na Związek Powiatów Województwa.

Objęte projektem zadania wykonywane są jako zadania z zakresu administracji.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy Powiatowi będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu tego podatku w związku z realizacją projektu pn. Udostępnianie zasobów publicznych rejestrów geodezyjnych, realizowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 2020, Osi Priorytetowej VIII Infrastruktura dla usług użyteczności publicznej, Działanie 8.1 Rozwój usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z treścią art. 106e ust. 1 pkt 3, pkt 4, pkt 5 ustawy faktura powinna zawierać:

  • imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy (pkt 3);
  • numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a) (pkt 4);
  • numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b) (pkt 5).

Zatem, zgodnie z brzmieniem powołanych przepisów, konieczne jest, aby faktury, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały nazwy określające strony transakcji, imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy oraz numer identyfikacji podatkowej.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że faktura jest dokumentem potwierdzającym wykonanie pewnej usługi lub dostawy towaru, uprawniającym (po spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów prawa) podmiot, dla którego jest wystawiona (nabywcę) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W przedmiotowej sprawie faktycznym nabywcą towarów i usług w związku z realizacją projektu jak wynika z opisu sprawy będzie Związek Powiatów Województwa.

Jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Skoro ustawodawca przyznał podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców.

W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie dokona nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu, udokumentowanych fakturami, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z tych faktur.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. Udostępnianie zasobów publicznych rejestrów geodezyjnych, albowiem to nie Wnioskodawca będzie nabywcą towarów i usług związanych z projektem. Faktury dokumentujące ww. nabycia będą wystawione na inny podmiot, tj. Związek Powiatów Województwa, a ponadto efekty realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W zakresie realizowanego zadania, Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie będzie spełniał tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu tego podatku w związku z realizacją projektu pn. Udostępnianie zasobów publicznych rejestrów geodezyjnych, realizowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 2020, Osi Priorytetowej VIII Infrastruktura dla usług użyteczności publicznej, Działanie 8.1 Rozwój usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe, jednak w oparciu o inne uzasadnienie niż wskazane przez Zainteresowanego.

Tut. organ nadmienia, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

W tym miejscu należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług) nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2017 r., poz. 1376, z późn. zm.), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.

Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o informację, że faktury dotyczące opisanego we wniosku projektu będą wystawiane na Związek Powiatów Województwa. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej