Czy Gminie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ? - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.516.2017.2.MWJ

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 03.10.2017, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.516.2017.2.MWJ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Czy Gminie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ?

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2017 r. (data wpływu), uzupełnionym pismem z dnia 29 września 2017 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. .

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 29 września 2017 r. (data wpływu) w zakresie doprecyzowania opisu sprawy, przeformułowania pytania oraz własnego stanowiska.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe

(ostatecznie doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Gmina ... jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług - podatku VAT, składającym miesięczne deklaracje VAT-7. Na podstawie umowy wstępnej (Pre-umowy) dotyczącej przygotowania projektu pozakonkursowego pn. ... współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 6.2 Promowanie strategii niskoemisyjnych oraz zrównoważona mobilność miejska - ZIT KOF Osi 6. Rozwój miast Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... na lata 2014-2020 Gmina ... do 29.12.2017 r. jest zobowiązania złożyć kompletny wniosek o dofinansowanie. Przedmiotem projektu jest modernizacja oświetlenia ulicznego, drogowego, placów, parków, parkingów znajdujących się na terenie gminy ....

Gmina ... przystępując do projektu wypełni swoje ustawowe zadania, wynikające z art. 18 ust. 1 pkt 2-3 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (tj. Dz. U. 2017.220 z późn. zm.), który stanowi, że do zadań własnych gminy należy planowanie oraz finansowanie oświetlenia znajdującego się na terenie gminy.

Celem inwestycji jest zmniejszenie zużycia energii na potrzebnej oświetlenia ulicznego oraz spełnienie normy oświetleniowej dotyczącej strumienia światła dla danej kategorii drogi.

Przedsięwzięcie będzie polegało na:

  • wymianie i dowieszeniu wysięgników oraz opraw oświetlenia ulicznego na źródła i oprawy energooszczędne typu LED (ok. 2200 szt.) przy wykorzystaniu istniejących słupów energetycznych niskiego napięcia oraz wydzielonych słupów stanowiących latarnie oświetleniowe,
  • wymianie i dowieszeniu na istniejących słupach energetycznych niskiego napięcia izolowanych przewodów AsXSn 2x25 mm2 zasilających oprawy oświetleniowe o łącznej długości ok. 54.000 mb.,
  • wymianie i montażu skrzyń wraz z urządzeniami pomiarowymi, sterowniczymi i zabezpieczającymi (ok. 90 kompletów) dla poszczególnych obwodów elektrycznych oświetlenia drogowego.

W wyniku modernizacji oświetlenia drogowego zgodnie z audytem energetycznym i projektem obniżona zostanie sumaryczna moc opraw oświetleniowych z 308,67 kW do 99,75 kW co znacząco obniży zużycie energii elektrycznej wykorzystywanej na potrzeby oświetlenia drogowego.

Modernizowane urządzenia oświetlenia drogowego będą montowane na istniejącej infrastrukturze oświetleniowej należącej do Gminy ... oraz na infrastrukturze elektroenergetycznej należącej do Operatora Systemu Dystrybucyjnego (OSD) - ... S.A. Możliwość korzystania z urządzeń elektroenergetycznych OSD będzie regulowała umowa dzierżawy infrastruktury oświetleniowej, zgodnie z którą Gmina ... będzie wnosiła opłatę dzierżawną na rzecz ... S.A. za wykorzystanie jej infrastruktury na cele oświetlenia drogowego. Umowa dzierżawy zostanie podpisana przed złożeniem wniosku o dofinansowanie.

Zamontowane urządzenia oświetleniowe po realizacji przedsięwzięcia będą stanowiły własność Gminy .... Gmina ... przy wykorzystaniu zamontowanych urządzeń oświetlenia drogowego będzie świadczyła nieodpłatną usługę publiczną na rzecz swoich mieszkańców.

Aktualnie Gmina jest w trakcie przygotowania wniosku i studium wykonalności inwestycji. Gmina ... do chwili obecnej poniosła wydatki z tytułu opracowania audytu energetycznego, dokumentacji projektowej, wyceny wartości istniejącej infrastruktury oświetleniowej. Z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu Gmina ... nie dokonała odliczenia podatku VAT, gdyż uważa, że nie przysługuje jej do tego prawo.

Gmina w czasie realizacji projektu będzie czynnym podatnikiem podatku VAT. Jednocześnie VAT będzie kosztem kwalifikowanym w projekcie, gdyż Gmina nie będzie mogła odliczyć podatku VAT. Zgodnie z zasadami udzielania dofinansowania VAT może być wydatkiem kwalifikowanym tylko wtedy, gdy nie podlega zwrotowi tzn. nie jest możliwe jego odzyskanie przez beneficjenta i chodzi tu o samą możliwość prawną odliczenia tego podatku, a nie faktyczną. Jeśli beneficjent na gruncie ustawy o VAT ma prawo do odliczenia podatku naliczonego - VAT w ramach projektu jest niekwalifikowany, nawet wtedy, gdy beneficjent nie skorzysta z przysługującego odliczenia.

Wnioskodawca w piśmie z dnia 29 września 2017 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, wskazał, że:

  1. Faktury dokumentujące poniesione wydatki związane z realizacją projektu pn. będą wystawiane na Gminę .
  2. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn. będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - będą służyły nieodpłatnej realizacji zadania własnego gminy zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 2-4 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (tj. Dz.U.2017.220 ze zmianami), tj. planowania, finansowania oświetlenia znajdującego się na terenie gminy oraz racjonalizacji i zmniejszenia zużycia energii na obszarze gminy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie

(ostatecznie doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Czy Gminie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Wydatki, które zostaną poniesione w związku z realizacją przedmiotowego projektu związane będą z czynnościami, w stosunku do których Wnioskodawca, tj. Gminie ... nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przy pomocy zmodernizowanej infrastruktury oświetleniowej Wnioskodawca będzie realizował zadanie własne gminy.

Zdaniem Wnioskodawcy koszt podatku VAT kwalifikuje się do współfinansowania ze środków pomocowych Unii Europejskiej, gdyż zostanie faktycznie i ostatecznie poniesiony przez beneficjenta i nie będzie mógł być odzyskany, tzn. beneficjent nie ma możliwości do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT.

Wykonanie prac modernizacyjnych Gmina zleci wykonawcy, który zostanie wyłoniony w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych. Po zakończeniu realizacji inwestycji prawo własności infrastruktury oświetleniowej nie przejdzie na żaden inny podmiot. Infrastruktura oświetleniowa będzie własnością beneficjenta. Gmina ... będzie ponosiła koszty związane z bieżącą konserwacją urządzeń, naprawami i dzierżawą infrastruktury elektroenergetycznej należącej do Operatora Systemu Dystrybucyjnego niezbędnej do umieszczenia infrastruktury oświetleniowej.

Nabyte towary i usługi w ramach realizacji projektu pn. , tj. zakup i montaż urządzeń oświetlenia ulicznego będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Gmina przy użyciu nabytego towaru i usług będzie świadczyła nieodpłatną usługę związaną z oświetlaniem ulic, dróg, placów, parkingów znajdujących się na terenie gminy , co wynika z zadania własnego gminy zapisanego w art. 18 ust. 1 pkt 2-4 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (tj. Dz.U.2017.220 ze zmianami).

W związku z powyższym zdaniem Wnioskodawcy Gminie realizującej projekt pn. nie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - realizowana czynność w swym zakresie nie obejmuje skutków prawnopodatkowych wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz.U.2017.1221 ze zmianami).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy czynności te muszą być wykonywane przez podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego; wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony. Wnioskodawca wskazał w opisie sprawy, iż zakupione usługi w ramach realizacji zadania będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji zadania. Tym samym Zainteresowanemu nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. , ponieważ efekty powstałe w związku z realizacją ww. projektu będą wykorzystywane przez Gminę do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy niniejsza interpretacja traci swą aktualność.

Pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej