Nieuznanie Gminy za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku VAT w związku z realizowanym projektem. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.135.2017.2.IR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 06.06.2017, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.135.2017.2.IR, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Nieuznanie Gminy za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku VAT w związku z realizowanym projektem.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2017 r. (data wpływu 12 kwietnia 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 maja 2017 r. (data wpływu 31 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieuznania Gminy za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku VAT w związku z realizowanym projektem pn. (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • nieuznania Gminy za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku VAT w związku z realizowanym projektem pn. ,
  • obowiązku wykazania w ewidencji i deklaracji VAT-7 świadczonych usług szkolenia oraz czynności przekazania toreb, określenia stawki podatku dla ww. czynności jak również prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizowanym projektem.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 maja 2017 r. poprzez doprecyzowanie przedmiotu wniosku oraz opisu sprawy jak również wpłatę brakującej opłaty.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (Wnioskodawca) jest osobą prawną będącą czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina zamierza realizować projekt . W celu realizacji przedmiotowego projektu Gmina ubiega się o udzielenie dotacji w ramach konkursu pn. w kwocie 22.750 zł. Łączny koszt zadania Gmina ustaliła na kwotę 26.250 zł, z czego 3.500 zł to wkład własny. Otrzymane środki zostaną przekazane na zakup pomocy dydaktycznych, wycieczki ekologiczne/warsztaty lub zajęcia terenowe, akcje ekologiczne, imprezy plenerowe, warsztaty.

Do udziału w projekcie zaproszone zostaną do współpracy wszystkie organizacje działające na terenie gminy a także sołtysi, radni. Głównymi adresatami projektu będą mieszkańcy Gminy . Planuje się, że na sesjach Rady Gminy i spotkaniach z sołtysami zostaną przedstawione informacje o projekcie. Ponadto plakaty z informacją o imprezie plenerowej będą wywieszone na tablicach ogłoszeniowych w sołectwach jak również na stronie www. urzędu.

Całość projektu będzie składała się z czterech elementów.

  1. Pierwszym elementem, w którym uczestnicy wezmą udział to szkolenie na temat zanieczyszczenia powietrza oraz szkodliwego oddziaływania na zdrowie ludzi. Przewidziane są 3 szkolenia w Domu Kultury w by jak największa liczba mieszkańców mogła skorzystać ze szkolenia. Szkolenie będzie się składało z bloków tematycznych. Każdy blok związany jest z zagadnieniem zanieczyszczenia powietrza, na którym omawiane będą kwestie związane z:
    1. Kwaśnymi deszczami,
    2. Dziurą ozonową,
    3. Efektem cieplarnianym,
    4. OZE,
    5. Smogiem.
  2. Blok zajęć poprowadzi nauczyciel z kwalifikacjami z dziedziny ochrony środowiska.
  1. Drugim elementem będzie 5 wyjazdów na warsztaty pomiaru zanieczyszczeń powietrza do Lasu Łagiewnickiego po 50 osób.
  2. Trzecim elementem będzie zakup urządzenia do pomiaru powietrza gleby i wody - rozbudowanego zestawu do badania jakości gleby, wody i powietrza przeznaczonego do prowadzenia zajęć. Zestaw pozwala na przeprowadzenia wielu doświadczeń. W trakcie imprezy plenerowej będzie wyodrębnione stoisko gdzie pod okiem nauczyciela każdy będzie mógł się zapoznać z możliwością zrobienia badania jakości powietrza. Takie doświadczenie z pewnością pobudzi wyobraźnie nie tylko dzieci, ale również dorosłych. Będzie to okazja do sprawdzenia jak wyglądają takie pomiary, a także pokazanie w jak łatwy sposób można zbadać czystość terenu. Sprzęt po projekcie będzie służył uczniom szkół Wnioskodawcy.
  1. Czwartym elementem będzie impreza plenerowa w . Plan imprezy będzie się przedstawiał następująco:
    1. Otwarcie imprezy plenerowej.
    2. Występ na scenie dzieci ze Szkoły Podstawowej i Gimnazjum z programem ekologicznym .
    3. Występ zespołu dziecięcego ze .
    4. Warsztaty połączone z prelekcją na temat zanieczyszczenia powietrza - .
    5. Prelekcja na temat OZE.
    6. Prezentacja stoisk wystawienniczych instytucji i firm zajmujących się ochroną środowiska.

W trakcie imprezy Gmina zamierza również zorganizować dodatkową akcje promującą. .

Celem projektu poprzez szkolenia, wyjazd i imprezę plenerową będzie uświadomienie mieszkańcom, że można ograniczyć w wielu aspektach codziennego życia degradacje środowiska oraz ochronić swoje zdrowie. Szkolenia w ramach tego projektu powinny być bodźcem do szukania kompromisów i szukania rozwiązań podnoszących standard życia. Najbardziej pożądanym efektem będzie podniesienie świadomości mieszkańców z zakresu ekologii i dlatego takie szkolenie jest potrzebnym elementem tego projektu W obecnej sytuacji nie ma środków w budżecie na realizację edukacji w takim zakresie i dzięki dotacji Gmina mogłaby podnieść świadomość ekologiczną jej mieszkańców.

W piśmie z dnia 25 maja 2017 r. stanowiącym uzupełnienie przedmiotowego wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

  • Jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
  • Czynności objęte opisem sprawy, które będą wykonywane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu należą do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2016 r., poz. 446), tj. zadanie z zakresu ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej oraz art. 7 ust. 1 pkt 5 z zakresu ochrony zdrowia.
  • Szkolenia w ramach projektu dla mieszkańców Gminy będą odbywać się nieodpłatnie, wstęp będzie wolny dla każdego chętnego. Nie będzie żadnych umów cywilnoprawnych z uczestnikami szkoleń.
  • Realizowanie szkoleń w ramach projektu dla mieszkańców Gminy należy do zadań własnych gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 i 5 ustawy o samorządzie gminnym.
  • Torby bawełniane będą rozdawane mieszkańcom w trakcie trwania projektu. Torby bawełniane będą rozdawane bezpłatnie jako promocja projektu.
  • Klasyfikacją statystyczną usług szkolenia zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji wyrobów i Usług jest 85.59.19 - usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji gdzie indziej nie sklasyfikowane, natomiast dla towaru w postaci toreb bawełnianych jest 13.92.21- Worki i torby używane do pakowania towarów z bawełny.
  • Warsztaty pomiaru zanieczyszczeń będą prowadzone w ramach projektu bezpłatnie dla mieszkańców.
  • Dodatkowa akcja promocyjna będzie polegać na rozdawaniu toreb bezpłatnie mieszkańcom w ramach projektu. Stanowić to będzie sposób zachęcania ludzi do dbania o środowisko i nie używania toreb jednorazowych. Taka akcja przyczynić ma się do podniesienia świadomości ekologicznej mieszkańców.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy Gmina przy realizacji tego projektu będzie podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług?

  • W przypadku odpowiedzi twierdzącej na pierwsze pytanie czy Gmina będzie musiała wykazać organizowane nieodpłatne szkolenia i przekazywanie torby bawełniane na zakupy w ewidencji VAT i w deklaracjach VAT-7 i według jakiej stawki opodatkować te czynności, oraz czy będzie jej przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od dokonanych zakupów związanych z realizowanym projektem w szczególności od zakupu rozbudowanego zestawu do badania jakości gleby, wody i powietrza przeznaczonego do prowadzenia zajęć?

  • Zdaniem Wnioskodawcy:

    Ad. 1)

    W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

    Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

    W ocenie Wnioskodawcy, należy zauważyć, że art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

    Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

    Z całości unormowań zawartych w ustawie o samorządzie gminnym, w tym zwłaszcza art. 2 ust. 1 (Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność), art. 6 ust. 1 (Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów) oraz art. 9 ust. 2 (Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie) zdaniem Wnioskodawcy, trzeba wyprowadzić wniosek, że w działalności gminy należy wyróżnić wykonywanie działań publicznych i wykraczającą poza te działania działalność gospodarczą.

    Realizacja projektu prowadzona będzie na podstawie ustawy o samorządzie gminnym i będzie to w 100% zadanie własne w rozumieniu art. 7 ust. 1 pkt 1, 5 i 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j Dz.U z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.), który stanowi, że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy w szczególności ochrony środowiska, zdrowia i edukacji publicznej.

    Zdaniem Wnioskodawcy, podejmowane działania nie spełniają definicji działalności gospodarczej. Aby czynność dokonywana przez dany podmiot była opodatkowana podatkiem powinna być wykonana przez ten podmiot w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Wykonanie natomiast określonych czynności poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w odniesieniu do tych czynności.

    Mając zatem na uwadze uregulowania zawarte w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy należy stwierdzić, że Gmina podejmując czynności w opisanym stanie faktycznym nie prowadzi działalności, gospodarczej, tym samym nie działa w charakterze podatnika podatku VAT. Zdaniem Wnioskodawcy, należy podkreślić, że fakt rejestracji jako podatnika VAT nie powoduje automatycznie rozciągnięcia skutków dodatkowych na całą sferę aktywności danego podmiotu.

    Wobec powyższego, Gmina realizując projekt będzie dokonywała czynności w ramach zadań własnych a nie jako podatnik VAT, tym samym czynności wykonywane w tym zakresie przez Wnioskodawcę stanowić będą czynności poza ustawą o podatku od towarów i usług.

    Ad. 2)

    Zdaniem Gminy w przedmiotowym projekcie Wnioskodawca nie działa jako podatnik VAT a zatem nie będzie zobligowany do ewidencjonowania zdarzeń w rejestrach dla potrzeb VAT w ramach tego projektu a tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo od obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów dokonanych w ramach tego projektu w rozumieniu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów, usług. Gmina wnioskuje o kwotę brutto. Wnioskodawca realizuje zadania własne, a więc nie wykonuje działalności gospodarczej.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie pytania oznaczonego we wniosku jako nr 1 jest prawidłowe.

    Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    Towarami natomiast, w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

    Z kolei na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy pod pojęciem sprzedaży rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

    Przepisy art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy definiują pojęcie dostawy towarów i świadczenia usług za wynagrodzeniem.

    W świetle art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

    W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

    1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
    2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
    3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

    Ustawodawca w cytowanych wyżej przepisach poza wskazaniem, że przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, wskazał ponadto, że za świadczenie usług uznawana jest każda transakcja, która nie stanowi dostawy towarów.

    Przyjęcie podziału na dostawę towaru oraz świadczenie usług oznacza w praktyce, że wolą ustawodawcy było określenie maksymalnie szeroko przedmiotu opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Głównym celem wprowadzenia takiej konstrukcji jest zagwarantowanie, aby każda transakcja, która nie mogłaby zostać uznana za dostawę towarów była opodatkowana jako świadczenie usług.

    Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, czy też świadczenie usług w rozumieniu art. 8 tej ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

    Pojęcie podatnika i działalności gospodarczej zostały na potrzeby podatku od towarów i usług zdefiniowane w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy.

    I tak zgodnie z art. 15 ust. 1 podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

    Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

    Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

    Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

    Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

    Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

    Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

    Zatem jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

    Jak wynika z opisu sprawy Gmina zamierza realizować projekt . W celu realizacji przedmiotowego projektu Gmina ubiega się o udzielenie dotacji w ramach konkursu pn. . Otrzymane środki zostaną przekazane na zakup pomocy dydaktycznych, wycieczki ekologiczne/warsztaty lub zajęcia terenowe, akcje ekologiczne, imprezy plenerowe, warsztaty. Głównymi adresatami projektu będą mieszkańcy Gminy. Celem projektu poprzez szkolenia, wyjazd i imprezę plenerową będzie uświadomienie mieszkańcom, że można ograniczyć w wielu aspektach codziennego życia degradacje środowiska oraz ochronić swoje zdrowie. Najbardziej pożądanym efektem będzie podniesienie świadomości mieszkańców z zakresu ekologii i dlatego takie szkolenie jest potrzebnym elementem tego projektu W obecnej sytuacji nie ma środków w budżecie na realizację edukacji w takim zakresie i dzięki dotacji Gmina mogłaby podnieść świadomość ekologiczną jej mieszkańców. Czynności, które będą wykonywane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu należą do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2016 r., poz. 446). Szkolenia w ramach projektu dla mieszkańców Gminy będą odbywać się nieodpłatnie, wstęp będzie wolny dla każdego chętnego. Nie będzie żadnych umów cywilnoprawnych z uczestnikami szkoleń. Realizowanie szkoleń w ramach projektu dla mieszkańców Gminy należy do zadań własnych gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 i 5 ustawy o samorządzie gminnym. Warsztaty pomiaru zanieczyszczeń również będą prowadzone w ramach projektu bezpłatnie dla mieszkańców. Torby bawełniane będą rozdawane mieszkańcom w trakcie trwania projektu bezpłatnie jako promocja projektu. Stanowić to będzie sposób zachęcania ludzi do dbania o środowisko i nie używania toreb jednorazowych. Taka akcja przyczynić ma się do podniesienia świadomości ekologicznej mieszkańców.

    Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy objętych zakresem postawionego we wniosku pytania oznaczonego jako nr 1 dotyczącego kwestii nieuznania Gminy za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku VAT w związku z realizowanym projektem, wskazać należy, że zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

    Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W szczególności na podstawie art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Uszczegółowienie w art. 7 ust. 1 omawianej ustawy wskazuje na szereg obszarów, w jakich gmina realizuje swoje zadania, w szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej jak również ochrony zdrowia (art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 5 ustawy o samorządzie gminnym).

    Jednocześnie zaznaczyć należy, iż realizacja ww. zadań następować może także w drodze dostawy towarów i świadczenia usług w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy (w zakresie dostaw i usług co do zasady odpłatnych). Dodać jednocześnie należy, że wykonywanie wskazanych wyżej zadań może odbywać się w dwojakim charakterze, tj. wykonywanej władzy publicznej lub w warunkach działalności gospodarczej.

    W tym miejscu należy podkreślić, że z uwagi na swą specyfikę jednostki samorządu terytorialnego nie są podmiotami zrównanymi z komercyjnymi przedsiębiorcami. Powyższe wynika chociażby z racji uprzywilejowania tych jednostek poprzez treść art. 15 ust. 6 ustawy i nieuznawania ich za podatnika w określonych okolicznościach, tj. w przypadku działania w charakterze organu władzy publicznej, którego przymiotu komercyjny przedsiębiorca nie posiada i którego działalność, co do zasady, jest opodatkowana w całości. Z tego też względu rozpatrując w zakresie podatku VAT kwestie uprawnień i obowiązków podmiotów, takich jak jednostki samorządu terytorialnego, należy mieć na względzie okoliczność, że podmioty te co do zasady w odniesieniu do niektórych czynności występują jako organ władzy publicznej, dotyczy to wszelkich działań gminy w zakresie realizacji zadań własnych wynikających z przepisów ustawy o samorządzie gminnym i wówczas nie są uznawane za podatników stosownie do ww. art. 15 ust. 6 ustawy.

    Analizując zatem przedstawiony we wniosku opis sprawy w kontekście powołanych wyżej przepisów wskazać należy, że w okolicznościach niniejszej sprawy jak wskazał Wnioskodawca - czynności wykonywane w związku z realizacją projektu należą do zadań własnych gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 i 5 ustawy o samorządzie gminnym. Realizowane w ramach projektu szkolenia i warsztaty pomiaru zanieczyszczeń będą odbywać się nieodpłatnie, wstęp będzie wolny dla każdego chętnego. Nie będzie żadnych umów cywilnoprawnych z uczestnikami. Z kolei torby bawełniane będą rozdawane mieszkańcom w trakcie trwania projektu bezpłatnie jako promocja projektu. Stanowić to będzie sposób zachęcania ludzi do dbania o środowisko i nie używania toreb jednorazowych. Celem projektu poprzez szkolenia, wyjazd i imprezę plenerową będzie uświadomienie mieszkańcom, że można ograniczyć w wielu aspektach codziennego życia degradacje środowiska oraz ochronić swoje zdrowie. Taka akcja przyczynić ma się do podniesienia świadomości ekologicznej mieszkańców.

    W związku z powyższym należy przyjąć, że opisane przez Wnioskodawcę nieodpłatne czynności wykonywane w ramach zadań własnych gminy w związku z realizacją projektu pn. nie noszą znamion działalności gospodarczej.

    Mając zatem na uwadze powyższe stwierdzić należy, że w okolicznościach niniejszej sprawy czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie są czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a Wnioskodawca nie działa w tym zakresie w charakterze podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

    Tym samym oceniając stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego jako nr 1, z którego wynika, iż Gmina podejmując czynności w związku z realizacją projektu nie prowadzi działalności gospodarczej, tym samym nie działa w charakterze podatnika podatku VAT, należało uznać za prawidłowe.

    Jednocześnie wskazać należy, że w związku z udzieloną odpowiedzią na pytanie nr 1 i nieuznaniem Wnioskodawcy za podatnika podatku VAT przy realizacji projektu, odpowiedź na pytanie nr 2, które zostało postawione pod warunkiem twierdzącej odpowiedzi na pytanie nr 1, stała się bezprzedmiotowa.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

    Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

    Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność

    Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

    Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

    Stanowisko

    prawidłowe

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej