Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług modernizacyjnych w pomieszczeniu dźwiękoszczelnym w budynku Ambasady. - Interpretacja - 3063-ILPP1-3.4512.101.2016.1.IL

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 09.11.2016, sygn. 3063-ILPP1-3.4512.101.2016.1.IL, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług modernizacyjnych w pomieszczeniu dźwiękoszczelnym w budynku Ambasady.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2016 r. (data wpływu 30 września 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług modernizacyjnych w pomieszczeniu dźwiękoszczelnym w budynku Ambasady jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług modernizacyjnych w pomieszczeniu dźwiękoszczelnym w budynku Ambasady.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca A, reprezentowana przez komplementariusza Spółkę B zamierza zawrzeć Umowę z C Ambasadą w () z siedzibą w (...), na:

  1. wykonanie prac modernizacyjnych w pomieszczeniu dźwiękoszczelnym w siedzibie Zamawiającego (Ambasada), zgodnie z dokumentacją projektową oraz specyfikacją techniczną wykonania i odbioru robót oraz innych prac takich jak: wstawienie podwójnych drzwi dźwiękoizolacyjnych z dwustronną kontrolą dostępu, zamontowanie wewnątrz pokoju ciszy kabiny dźwiękoizolacyjnej, zamontowanie w kabinie oświetlenia i gniazdka sieciowego na napięcie 230V, zamontowanie transformatora separującego dane obwody elektryczne, instalację w kabinie czujki PIR, instalację w hallu zamków elektronicznych/elektrozaczepu z 2-stronną kontrolą dostępu, zamurowanie lewego otworu przed strefą bezpieczeństwa i wstawienie drzwi specjalnych klasy C RC4 w prawy otwór;
  2. uruchomienie wszystkich dotkniętych w ramach prac objętych niniejszą umową instalacji oraz przeprowadzenie na koszt Wykonawcy wszelkich niezbędnych prób, testów i pomiarów tych instalacji;
  3. przeszkolenie pracowników Zamawiającego w siedzibie Zamawiającego z obsługi nowej kabiny dźwiękoizolacyjnej wraz ze sporządzeniem protokołów szkoleń;
  4. sporządzenie kompletnej dokumentacji powykonawczej w języku polskim, będącej kontynuacją formalną dokumentacji otrzymanej od Zamawiającego;
  5. przeszkolenie w niezbędnym zakresie personelu technicznego;
  6. przeniesienie na Zamawiającego, na zasadach określonych w umowie, majątkowych praw autorskich do dokumentacji mających charakter utworu w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych;
  7. udzielenie gwarancji;
  8. zapewnienie serwisu pogwarancyjnego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy wskazane w zdarzeniu przyszłym usługi modernizacyjne w pomieszczeniu dźwiękoszczelnym w budynku Ambasady, będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce?

Zdaniem Wnioskodawcy, wystawiając fakturę za wykonanie prac modernizacyjnych w pomieszczeniu dźwiękoszczelnym w siedzibie Zamawiającego (Ambasada), zgodnie z dokumentacją projektową oraz specyfikacją techniczną wykonania i odbioru robót oraz innych prac ze względu na to, iż budynek w którym wykonywana będzie dana usługa znajduje się poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, powinna potraktować ją jako niepodlegającą VAT i wystawić fakturę ze stawką NP.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie świadczył usługi polegające na pracach modernizacyjnych w pomieszczeniu dźwiękoszczelnym w siedzibie Zamawiającego (Ambasada), zgodnie z dokumentacją projektową oraz specyfikacją techniczną wykonania i odbioru robót oraz innych prac takich jak wstawienie podwójnych drzwi dźwiękoizolacyjnych z dwustronną kontrolą dostępu, zamontowanie wewnątrz pokoju ciszy kabiny dźwiękoizolacyjnej, zamontowanie w kabinie oświetlenia i gniazdka sieciowego na napięcie 230V, zamontowanie transformatora separującego dane obwody elektryczne, instalację w kabinie czujki PIR, instalację w hallu zamków elektronicznych/elektrozaczepu z 2-stronną kontrolą dostępu, zamurowanie lewego otworu przed strefą bezpieczeństwa i wstawienie drzwi specjalnych klasy C RC4 w prawy otwór, uruchomienie wszystkich dotkniętych w ramach prac objętych niniejszą umową instalacji oraz przeprowadzenie na koszt Wykonawcy wszelkich niezbędnych prób, testów i pomiarów tych instalacji, przeszkolenie pracowników Zamawiającego w siedzibie Zamawiającego z obsługi nowej kabiny dźwiękoizolacyjnej wraz ze sporządzeniem protokołów szkoleń, sporządzenie kompletnej dokumentacji powykonawczej w języku polskim, będącej kontynuacją formalną dokumentacji otrzymanej od Zamawiającego, przeszkolenie w niezbędnym zakresie personelu technicznego, przeniesienie na Zamawiającego, na zasadach określonych w umowie, majątkowych praw autorskich do dokumentacji mających charakter utworu w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, udzielenie gwarancji na zasadach określonych w umowie, zapewnienie serwisu pogwarancyjnego na zasadach określonych w umowie.

Wnioskodawca wskazuje, że prace te realizowane będą w budynku Ambasady znajdującym się na terytorium X, a odbiorcą usługi będzie Ambasada, posiadająca polski nr NIP.

W związku z powyższym Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy przedmiotowe usługi będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce.

Zdaniem Wnioskodawcy w celu określenia, czy konkretne usługi podlegają opodatkowaniu w Polsce, należy ustalić miejsce świadczenia tych usług. Reguła generalna wyrażona w art. 28b ust. 1 ustawy określa, że miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. l i la, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. l i 2 oraz art. 28n. Od powyższej zasady ustawodawca przewidział szereg wyjątków, wskazując m.in. szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia usług związanych z nieruchomościami. I tak zgodnie z art. 28e ustawy, który jest odzwierciedleniem zapisu art. 47 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1, ze zm.), miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości. Przepis ten jak wynika z jego brzmienia, stanowi wyjątek od zasady, przyjmując jako kryterium nie usytuowanie podmiotu lecz przedmiotu którym jest nieruchomość, a usługi które jej wprost dotyczą, mają być opodatkowane według jej miejsca położenia. Kryterium położenia nieruchomości jest tu zatem decydujące determinuje ono docelowo miejsce opodatkowania usługi związanej z daną nieruchomością. Co istotne, zasada wyrażona w art. 28e ustawy, powtórzona za treścią art. 47 Dyrektywy, dotyczy jedynie usług, które związane są z konkretną nieruchomością jedynie wówczas można w praktyce zastosować opodatkowanie w miejscu położenia nieruchomości.

Dla świadczonej usługi jako związanej z nieruchomością istotne są cechy, które można ująć w następujący sposób: usługa powinna odnosić się do konkretnie określonej nieruchomości, czyli takiej, która jest identyfikowalna co do jej indywidualnego położenia na powierzchni ziemi, ta konkretna nieruchomość powinna być wpisana w istotę świadczonej usługi, być jej centralnym elementem, nadając główny sens usłudze i determinować jej treść, co należy rozumieć w ten sposób, że usługa może być wykonana tylko i wyłącznie w bezpośrednim związku z tą a nie inną nieruchomością, zmiana takiego miejsca, polegająca na ukierunkowaniu usługi na inną nieruchomość, powinna niweczyć istotę i sens pierwotnie świadczonej usługi.

Wskazane przez Wnioskodawcę usługi modernizacji w pomieszczeniu dźwiękoszczelnym Ambasady będą prowadzone w całości w budynku Ambasady na terenie X. Prace te ukierunkowane są na konkretną nieruchomość, jaką jest budynek Ambasady, a ich celem jest fizyczna modyfikacja tej określonej nieruchomości. Zatem związek przedmiotowej usługi z budynkiem Ambasady jest niewątpliwy, a tym samym miejsce opodatkowania dla tych usług należy określić w oparciu o art. 28e ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.) &‒ zwanej dalej ustawą &‒ opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza zawrzeć Umowę z C Ambasadą w () z siedzibą w (), na:

  1. wykonanie prac modernizacyjnych w pomieszczeniu dźwiękoszczelnym w siedzibie Zamawiającego (Ambasada), zgodnie z dokumentacją projektową oraz specyfikacją techniczną wykonania i odbioru robót oraz innych prac takich jak:
    • wstawienie podwójnych drzwi dźwiękoizolacyjnych z dwustronną kontrolą dostępu,
    • zamontowanie wewnątrz pokoju ciszy kabiny dźwiękoizolacyjnej,
    • zamontowanie w kabinie oświetlenia i gniazdka sieciowego na napięcie 230V,
    • zamontowanie transformatora separującego dane obwody elektryczne,
    • instalację w kabinie czujki PIR,
    • instalację w hallu zamków elektronicznych/elektrozaczepu z 2-stronną kontrolą dostępu,
    • zamurowanie lewego otworu przed strefą bezpieczeństwa,
    • wstawienie drzwi specjalnych klasy C RC4 w prawy otwór;
  2. uruchomienie wszystkich dotkniętych w ramach prac objętych umową instalacji oraz przeprowadzenie na koszt Wykonawcy wszelkich niezbędnych prób, testów i pomiarów tych instalacji;
  3. przeszkolenie pracowników Zamawiającego w siedzibie Zamawiającego z obsługi nowej kabiny dźwiękoizolacyjnej wraz ze sporządzeniem protokołów szkoleń;
  4. sporządzenie kompletnej dokumentacji powykonawczej w języku polskim, będącej kontynuacją formalną dokumentacji otrzymanej od Zamawiającego;
  5. przeszkolenie w niezbędnym zakresie personelu technicznego;
  6. przeniesienie na Zamawiającego, na zasadach określonych w umowie, majątkowych praw autorskich do dokumentacji mających charakter utworu w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych;
  7. udzielenie gwarancji;
  8. zapewnienie serwisu pogwarancyjnego.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu sprawy wynika zatem, że w wyniku zawartej umowy na wykonanie prac modernizacyjnych w pomieszczeniu dźwiękoszczelnym w siedzibie Zamawiającego Ambasada znajdująca się na terytorium X zobowiązał się on także do uruchomienia wszystkich instalacji, sporządzenia kompletnej dokumentacji wraz z przeniesieniem praw autorskich do niej, przeprowadzenia szkoleń pracowników z obsługi nowej kabiny dźwiękoizolacyjnych oraz zapewnienia serwisu pogwarancyjnego.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że opisana usługa modernizacyjna będzie miała charakter świadczenia złożonego. Orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej zakreśla główne cechy takiego zdarzenia gospodarczego. W przypadku, gdy wykonywana czynność stanowi dla klienta całość, nie należy jej rozbijać na poszczególne elementy składowe, lecz traktować jako jedno świadczenie, zgodnie z elementem, który nadaje całemu świadczeniu charakter dominujący. Jeśli więc wykonywanych jest więcej czynności, a są one ze sobą ściśle powiązane oraz stanowią całość pod względem ekonomicznym, to wówczas dla potrzeb podatku VAT należy potraktować je jako jedną czynność. Z orzecznictwa Trybunału wynika, że w przypadku jednej, złożonej transakcji dane świadczenie musi być uznane za pomocnicze względem świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi dla klientów celu samego w sobie, lecz środek służący jak najlepszemu skorzystaniu ze świadczenia głównego (wyrok z dnia 22 października 1998 r. w sprawach połączonych C-308/96 i C-94/97 Madgett i Baldwin).

Analiza tzw. świadczenia złożonego bardzo wyraźnie wskazuje na pewną kompleksowość i współzależność wielu czynności czy usług, które wykonywane w sposób skoordynowany i efektywny mają doprowadzić do osiągnięcia zamierzonego celu.

Uznać należy zatem, że będziemy mieć do czynienia z jednolitym świadczeniem wykonywanym przez Wnioskodawcę na rzecz Zamawiającego. Efektem realizacji umowy zawartej pomiędzy stronami (zaspokojeniem określonej potrzeby, realizacją celu Wnioskodawcy) będzie kompleksowa usługa modernizacyjna w pomieszczeniu dźwiękoszczelnym w Ambasadzie znajdującym się na terytorium X.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że czynności wykonania których podjął się Wnioskodawca, stanowić będą jedną usługę składającą się z wielu różnych czynności, które jednak powiązane będą ze sobą w ścisły i funkcjonalny sposób.

Zatem w przedmiotowej sprawie będziemy mieć do czynienia z wykonaniem usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, związanej z konkretnie wskazaną nieruchomością, jaką będzie wskazana siedziba Zamawiającego w Z na terytorium X.

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług regulują przepisy art. 28a do 28o ustawy.

Stosownie do art. 28a ustawy &‒ na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku &‒ rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6;
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza na mocy ust. 2 powołanego artykułu obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalania miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji, jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Ogólna zasada dotycząca określania miejsca świadczenia usług na rzecz podatników zawarta została w art. 28b ust. 1 ustawy, zgodnie z którym miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Jednakże w odniesieniu do pewnych kategorii usług, przepisy dotyczące podatku od towarów i usług wprowadzają szczególne regulacje dotyczące miejsca świadczenia. Jedną z takich kategorii są usługi związane z nieruchomościami.

I tak, w myśl art. 28e ustawy miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Z cytowanego przepisu art. 28e ustawy wynika, że o miejscu świadczenia, a tym samym opodatkowania usługi związanej z nieruchomością decyduje wyłącznie miejsce położenia nieruchomości, z którą dana usługa jest ściśle związana, niezależnie od tego dla jakiego podmiotu jest wykonywana oraz gdzie znajduje się siedziba usługodawcy. Zasada ta ma zastosowanie wówczas, gdy usługę można przyporządkować do konkretnej nieruchomości, która jest możliwa do zlokalizowania, co do miejsca jej położenia. Przepis ten jak wynika z jego brzmienia stanowi wyjątek od zasady ogólnej, przyjmując jako kryterium odniesienie się nie do podmiotu lecz do przedmiotu, którym jest nieruchomość, a usługi, które jej wprost dotyczą, mają być opodatkowane według miejsca jej położenia. Jednocześnie usługi te mogą mieć charakter nieograniczony, na co wskazuje katalog zamieszczony w tym przepisie, który ma charakter otwarty. Do zakresu tych usług ustawodawca zaliczył nie tylko usługi stricte dotyczące prac wykonywanych w nieruchomościach i obrotu nieruchomościami, ale także usługi, których wykonanie oparte jest na wykorzystaniu, używaniu i użytkowaniu nieruchomości.

Ustawa nie zawiera definicji pojęcia nieruchomość oraz pojęcia usługi związanej z nieruchomościami. Niemniej jednak ustawodawca unijny wychodząc naprzeciw oczekiwaniom państw członkowskich wprowadził Rozporządzeniem Wykonawczym Rady (UE) nr 1042/2013 z dnia 7 października 2013 r. (Dz. Urz. UE L Nr 284 z 26.10.2013 r., s. 1) zmianę do rozporządzenia 282/2011 dotyczącą pojęcia nieruchomość, jak również wyjaśnił, na czym polegają usługi związane z nieruchomościami. Zmiany w tym zakresie zaczną obowiązywać dopiero od dnia 1 stycznia 2017 r. Obecnie stanowią wyłącznie wskazówkę, jak powinny być rozumiane w ramach wykładni pro wspólnotowej przepisów ustawy pojęcia nieruchomość i usługa związana z nieruchomością.

Zgodnie z art. 13b rozporządzenia 282/2011 do celów stosowania dyrektywy 2006/112/WE za nieruchomość uznaje się:

  1. każdą określoną część ziemi, na jej powierzchni lub pod jej powierzchnią, która może stać się przedmiotem własności i posiadania;
  2. każdy budynek lub każdą konstrukcję przytwierdzone do gruntu lub w nim osadzone powyżej lub poniżej poziomu morza, których nie można w łatwy sposób zdemontować lub przenieść;
  3. każdy zainstalowany element stanowiący integralną część budynku lub konstrukcji, bez którego budynek lub konstrukcja są niepełne, taki jak drzwi, okna, dachy, schody i windy;
  4. każdy element, sprzęt lub maszynę zainstalowane na stałe w budynku lub konstrukcji, które nie mogą być przeniesione bez zniszczenia lub zmiany budynku lub konstrukcji.

W myśl art. 31a ust. 1 rozporządzenia 282/2011 usługi związane z nieruchomościami, o których mowa w art. 47 dyrektywy 2006/112/WE, obejmują jedynie te usługi, które mają wystarczająco bezpośredni związek z daną nieruchomością. Usługi uważa się za mające wystarczająco bezpośredni związek z nieruchomością w następujących przypadkach:

  1. gdy wywodzą się z nieruchomości, a dana nieruchomość stanowi element składowy usługi i jest elementem centralnym oraz niezbędnym z punktu widzenia świadczonych usług;
  2. gdy są świadczone w odniesieniu do nieruchomości lub dla niej przeznaczone i mają na celu zmianę prawnego lub fizycznego stanu danej nieruchomości.

Kryterium położenia nieruchomości jest tu zatem decydujące determinuje ono docelowo miejsce opodatkowania usługi związanej z daną nieruchomością. Co istotne, zasada wyrażona w art. 28e ustawy dotyczy jedynie usług, które związane są z konkretną nieruchomością jedynie wówczas można w praktyce zastosować opodatkowanie w miejscu położenia nieruchomości.

Mając na uwadze opis sprawy należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie będziemy mieć do czynienia ze świadczeniem usługi związanej z konkretną nieruchomością, położoną na terytorium X. A zatem miejscem świadczenia tej usługi, zgodnie z art. 28e ustawy, będzie miejsce położenia tej nieruchomości, czyli w tym przypadku poza terytorium kraju.

Reasumując, wskazane w zdarzeniu przyszłym usługi modernizacyjne w pomieszczeniu dźwiękoszczelnym w budynku Ambasady w X nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie wynikające ze stanowiska własnego, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 i art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej rozpatrzone. Dotyczy to wystawienia faktury dokumentującej wykonanie usługi.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu