
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 31 marca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo pismem z 13 maja 2025 r. (wpływ 16 maja 2025 r.) - w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca będąc zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, zamierza realizować projekt pod nazwą „(…)”. Projekt (…) obejmuje powstanie: (…). Zakres projektu dotyczy przedsięwzięcia ujętego we wniosku pozytywnie zaopiniowanym przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego oraz ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki, zgodnie z Kontraktem Programowym dla Województwa (…).
Nadrzędnym celem projektu jest zwiększenie potencjału naukowo-badawczego (…) i województwa (…) o nowe możliwości innowacyjnych badań i wdrożeń komercyjnych.
Cele szczegółowe projektu:
1.Wzrost innowacyjności regionu (…).
2.W zakresie (...).
3.Stworzenie platformy (...).
4.Rozwój (...).
5.Rozszerzenie zaawansowanych badań (...).
6.Wzmacnianie zdolności badawczych (...).
7.Zwiększenie konkurencyjności (...).
8.Zwiększanie kompetencji (...).
Infrastruktura badawcza (…) zwiększy potencjał naukowo-badawczy (…) i województwa (…) o możliwości badawcze jakie dotychczas nie były realizowane lub były słabo rozwinięte. Stworzenie infrastruktury dla rozwoju badań naukowych w zakresie (...). (…). Projekt zdynamizuje rozwój współpracy z sektorem rolno-spożywczym producentów (w zakresie zdrowej i funkcjonalnej żywności, jej jakości i bezpieczeństwa - projekt (…)) firmami (...). Dodatkowa infrastruktura pozwoli na przygotowanie kompleksowej oferty komercyjnej dla firm farmaceutycznych w zakresie badań przedklinicznych kandydatów na leki. Szczegóły w zakresie strategicznych zagadnień i celów badawczych opisano w studium wykonalności.
Przedmiotowy projekt w głównej mierze będzie związany z zadaniami statutowymi uczelni, tj. szeroko zakrojoną nauką, która co do zasady pozostaje działalnością uczelni niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Co więcej, zakres naukowy objęty projektem nie będzie związany z programem nauczania w zakresie kształcenia studentów i będzie realizowany na przełomie 2025-2028 r. Niemniej jednak, projekt w swych w założeniach zawiera etap związany z częściowym wykorzystaniem efektów oraz stworzonej bazy - w celach komercyjnych. W chwili realizacji projektu, aż do jego zakończenia nie jest możliwe określenie dokładnego zakresu powyższej współpracy, wysokości przychodów z tego tytułu. Zaznaczyć należy, iż powyższa współpraca będzie uzależniona od osiągniętych efektów, które na tym etapie nie mogą być wskazane w szczegółach (uzależnienie od wyników badań).
W kwotach zaplanowanych wydatków, będzie zawarty podatek naliczony. Będzie on związany z zakupowanymi towarami i usługami, zarówno w ramach zaplanowanych inwestycji, jak również zakupu odpowiedniego sprzętu i wyposażenia. Projekt będzie finansowany ze środków uczelni oraz w ramach dofinansowania ze źródeł zewnętrznych, m.in. w ramach Funduszy Europejskich dla (…) 2021-2027. Działanie Rozwój regionalnego potencjału B+R.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Efekty projektu będą wykorzystywane (jak zaznaczono w opisie stanu faktycznego sprawy) zarówno do:
a)czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, np. sprzedaż usług badawczych podmiotom trzecim,
b)czynności zwolnione z podatku od towarów i usług (jak zaznaczono w opisie stanu faktycznego sprawy) - nie wystąpią,
c)czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (jak zaznaczono w opisie stanu faktycznego sprawy), będą to czynności związane z szeroko rozumianą nauką i badaniami, tj. czynnościami, które nie będą czynnościami komercyjnymi i będą realizowane tylko i wyłącznie na polu naukowym.
Podatnik nie będzie w stanie dokonać takiego przyporządkowania kwot podatku naliczonego.
Pytanie
Czy na gruncie przedstawionego stanu faktycznego sprawy, Wnioskodawca w przypadku skorzystania z uprawnienia do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w wydatkach objętych przedmiotowym projektem, będzie uprawniony do zastosowania proporcji, o której w treści art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług w związku z § 6 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym sprawy zastosowanie będzie posiadał przepis art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z nim w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”.
Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć. Mając powyższe na uwadze wskazać w tym miejscu należy, że w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 26) ustawy usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania oraz uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia - są zwolnione z podatku. Powyższemu zwolnieniu podlegają również dostawy towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Niemniej jednak, przedmiotem projektu wskazanego w opisie stanu faktycznego sprawy, będą czynności nie objęte zakresem kształcenia i wychowania. Czynności te będą związane z szeroko rozumianą nauką i badaniami w tym zakresie. Powyższe oznacza, że mamy do czynienia z czynnościami, które na gruncie ustawy, w szczególności w oparciu o treść art. 5 ustawy - nie będą podlegały ustawie.
Tym samym, nie dają one Wnioskodawcy prawa do obniżenia podstawy podatkowania o podatek naliczony zawarty w zakupionych towarach oraz usługach. Dodatkowo, jak zaznaczono w opisie stanu faktycznego sprawy, realizacja projektu będzie wiązała się z czynnościami opodatkowanymi (w przyszłości) co do, których na etapie ponoszenia wydatków nie jest możliwe ich oszacowanie. Czynności te będą natomiast uprawniały do skorzystania z prawa do odliczenia na gruncie treści art. 86 ust. 1 ustawy.
Stąd też, w takiej sytuacji w ocenie Wnioskodawcy koniecznym pozostaje skorzystanie z proporcji określonej w art. 86 ust. 2a i nast. ustawy.
Zgodnie z § 6 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników, w przypadku uczelni publicznej, jako sposób określenia proporcji uznaje się sposób ustalony według wskazanego wzoru. Wyliczona w ten sposób proporcja na 2025 rok wynosi 3,36%.
Reasumując, Wnioskodawca w przypadku skorzystania z uprawnienia do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w wydatkach objętych przedmiotowym stanem faktycznym sprawy, będzie zobligowany do zastosowania proporcji, o której w treści art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług w związku z § 6 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy:
- odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz
- towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Ta zasada wyłącza jednocześnie możliwość odliczania podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych. Przy odliczeniu częściowym pomija się tę część podatku, w jakiej zakupione towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
Art. 88 ustawy zawiera listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na zakres prawa do odliczenia w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte m.in. w art. 86 ust. 2a ustawy, zgodnie z którym:
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Art. 86 ust. 2b ustawy:
Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:
1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
Art. 86 ust. 2d ustawy:
W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.
Art. 86 ust. 2g ustawy:
Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a, 10 i 10c-10g stosuje się odpowiednio.
Art. 86 ust. 2h ustawy:
W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.
Art. 86 ust. 22 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.
Na podstawie powyższej delegacji, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej rozporządzeniem.
§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia:
Rozporządzenie:
1)określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji”;
2)wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.
Podatnikami, do których odnoszą się przepisy zawarte w rozporządzeniu, są jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.
§ 6 rozporządzenia:
W przypadku uczelni publicznej, jako sposób określenia proporcji uznaje się sposób ustalony według wzoru:
X = A x 100/A+F
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
X - proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,
A - roczny obrót z działalności gospodarczej uczelni publicznej,
F - sumę wykorzystanych przez uczelnię publiczną środków obejmującą subwencje, dotacje i inne środki o podobnym charakterze przeznaczone w danym roku przez tę uczelnię na zadania, o których mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2021 r. poz. 478 i 619), których realizacja nie mieści się w działalności gospodarczej, wynikające ze sprawozdania z wykonania planu rzeczowo-finansowego tej uczelni, z wyłączeniem środków finansowych przeznaczonych na stypendia dla studentów lub doktorantów.
§ 2 pkt 4 rozporządzenia:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o obrocie - rozumie się przez to podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 ustawy, w zakresie:
a)dokonywanych przez podatników:
- odpłatnych dostaw towarów na terytorium kraju,
- odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju,
- eksportu towarów,
- wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
b)odpłatnych dostaw towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem gdyby były wykonywane na terytorium kraju.
Pojęcie obrotu, o którym mowa w powyższej regulacji powinno być interpretowane tak, jak w przypadku art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług. Obrót powinien być rozumiany jako kwota należna z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług pomniejszona o VAT. Obrót ten będzie - dla celów określenia proporcji - powiększany o otrzymane przychody z innej niż gospodarcza działalności.
§ 8 rozporządzenia:
W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w § 3-7, mogą być przyjęte dane za rok podatkowy poprzedzający poprzedni rok podatkowy.
Art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych.
Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania VAT. „Towarzyszą” one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT. Natomiast przez cele inne, rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).
Wskazali Państwo, że zamierzają realizować projekt pod nazwą „(…)”. Projekt (…) obejmuje powstanie: (…). Nadrzędnym celem projektu jest zwiększenie potencjału naukowo-badawczego Państwa i województwa (…) o nowe możliwości innowacyjnych badań i wdrożeń komercyjnych.
Przedmiotowy projekt w głównej mierze będzie związany z zadaniami statutowymi uczelni, tj. szeroko zakrojoną nauką, która co do zasady pozostaje działalnością uczelni niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Co więcej, zakres naukowy objęty projektem nie będzie związany z programem nauczania w zakresie kształcenia studentów i będzie realizowany na przełomie 2025-2028 r. Niemniej jednak, projekt w swych w założeniach zawiera etap związany z częściowym wykorzystaniem efektów oraz stworzonej bazy - w celach komercyjnych. W chwili realizacji projektu, aż do jego zakończenia nie jest możliwe określenie dokładnego zakresu powyższej współpracy, wysokości przychodów z tego tytułu. Zaznaczyć należy, iż powyższa współpraca będzie uzależniona od osiągniętych efektów, które na tym etapie nie mogą być wskazane w szczegółach (uzależnienie od wyników badań).
Efekty projektu będą wykorzystywane zarówno do:
a)czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, np. sprzedaż usług badawczych podmiotom trzecim,
b)czynności zwolnione z podatku od towarów i usług - nie wystąpią,
c)czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, będą to czynności związane z szeroko rozumianą nauką i badaniami, tj. czynnościami, które nie będą czynnościami komercyjnymi i będą realizowane tylko i wyłącznie na polu naukowym.
Nie będą Państwo w stanie dokonać odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT oraz czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu i/lub zwolnionymi od podatku VAT (dokonać alokacji bezpośredniej).
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją Projektu według tzw. prewspółczynnika (obliczanego na podstawie § 6 rozporządzenia).
Z powołanych powyżej przepisów wynika, że w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności podatnik powinien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności, tj. działalności gospodarczej (opodatkowanej podatkiem VAT i zwolnionej od podatku) oraz działalności innej niż gospodarcza. W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości, natomiast w przypadku wydatków związanych z działalnością inną niż gospodarcza lub czynnościami zwolnionymi od podatku VAT prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługuje w ogóle. Natomiast w przypadku, gdy wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, a przyporządkowanie ich do działalności gospodarczej nie jest możliwe podatnik powinien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy. Ponadto, w przypadku wystąpienia także czynności zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, w celu odliczenia właściwej kwoty podatku naliczonego, podatnik powinien ustalić proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.
Z okoliczności sprawy wynika, że efekty projektu będą wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, np. sprzedaż usług badawczych podmiotom trzecim oraz czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będą to czynności związane z szeroko rozumianą nauką i badaniami, tj. czynnościami, które nie będą czynnościami komercyjnymi i będą realizowane tylko i wyłącznie na polu naukowym. Nie będą Państwo w stanie dokonać przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT oraz czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.
Z uwagi na przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że w odniesieniu do wydatków związanych z realizacją Projektu, którego efekty wykorzystywane będą przez Państwa zarówno do celów działalności gospodarczej (czynności opodatkowane VAT), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT), i nie będą Państwo w stanie przyporządkować kosztów realizacji przedmiotowego projektu do poszczególnych rodzajów wykonywanych czynności, powinni Państwo dokonać obliczenia podatku naliczonego przypisanego do działalności gospodarczej zgodnie ze „sposobem określenia proporcji”, o którym mowa w art. 86 ust. 2a i następne ustawy, z uwzględnieniem przepisu § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r.
W konsekwencji, będzie Państwu przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu przy zastosowaniu prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy i następne ustawy, z uwzględnieniem § 6 rozporządzenia. Prawo do odliczenia będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.