
Temat interpretacji
prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego z tytu3u nabycia mediów odsprzedawanych podmiotom wynajmuj1cym pomieszczenia u?ytkowe.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporz1dzenia Ministra Finansów w sprawie upowa?nienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 22 kwietnia 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach dzia3aj1cy w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, ?e stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 29 wrzeonia 2016 r. (data wp3ywu 5 paYdziernika 2016 r.) uzupe3nionym pismem z 14 grudnia 2016 r. (data wp3ywu 20 grudnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotycz1cej podatku od towarów i us3ug w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego z tytu3u nabycia mediów odsprzedawanych podmiotom wynajmuj1cym pomieszczenia u?ytkowe jest prawid3owe.
UZASADNIENIE
W dniu 5 paYdziernika 2016 r. wp3yn13 ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotycz1cej podatku od towarów i us3ug w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego z tytu3u nabycia mediów odsprzedawanych podmiotom wynajmuj1cym pomieszczenia u?ytkowe. Ww. wniosek zosta3 uzupe3niony pismem z 14 grudnia 2016 r. (data wp3ywu 20 grudnia 2016 r.), bed1cym odpowiedzi1 na wezwanie Organu z 2 grudnia 2016 r. znak: 2461-IBPP3.4512.687.2016.1.MD.
W przedmiotowym wniosku uzupe3nionym pismem z 14 grudnia 2016 r. (data wp3ywu 20 grudnia 2016 r.) przedstawiono nastepuj1ce zdarzenie przysz3e:
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorz1dzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2015, poz. 1445 z pózn. zm.) Powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu w3asnym i na w3asn1 odpowiedzialnooa. Dzia3alnooa niestanowi1ca realizacji zadan publicznych jest dzia3alnooci1 gospodarcz1 powiatu. Powiat jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT i w sk3adanych co miesi1c deklaracjach dokonuje rozliczenia podatku od towarów i us3ug. Woród czynnooci opodatkowanych VAT znajduje sie wynajem pomieszczen na cele u?ytkowe. Dla podmiotów wynajmuj1cych pomieszczenia wystawiane s1 równie? refaktury kosztów zu?ytej energii elektrycznej i cieplnej wyliczane proporcj1 powierzchni zajmowanej przez najemce do ca3ej powierzchni obiektu, oraz op3at za wode i ocieki rozliczane proporcj1 osób zatrudnionych u najemcy do wszystkich osób korzystaj1cych z mediów w obiekcie.
Zasady obci1?ania najemców kosztami mediów okreolone s1 w umowach najmu podpisanych przez strony umowy. Dla refakturowanych kosztów zastosowano stawke podatku nale?nego 23% tak jak do wynajmu na cele u?ytkowe. Podatek VAT naliczony w fakturach za media odliczany jest w kwocie wyliczonej stawk1 zastosowan1 w fakturze pierwotnej od wartooci netto równej wartooci netto sprzedanych mediów. W budynku, którego dotyczy wynajem nie jest prowadzona inna dzia3alnooa gospodarcza, realizowane s1 jedynie zadania publiczne, a wynajmowane pomieszczenia nie posiadaj1 odrebnego wejocia.
Przedmiotem wniosku jest budynek biurowy, bed1cy w3asnooci1 Powiatu.
Oprócz wynajmu pomieszczen w ww. budynku Powiat realizuje jedynie zadania publiczne niepodlegaj1ce opodatkowaniu podatkiem VAT.
Wnioskodawca dokonuje refakturowania mediów dla najemców lokali bez stosowania mar?y przy odsprzeda?y.
Wnioskodawca nie wlicza mediów do czynszu. Czynsz naliczany jest wg stawek uchwalonych Uchwa31 Zarz1du Powiatu, natomiast zasady obci1?ania najemców mediami okreolone s1 zapisami umowy. Zgodnie z uchwa31 okreolone s1 jako inne op3aty zwi1zane z eksploatacj1 wynajmowanego lokalu obci1?aj1ce najemce.
Stron1 umów zawartych z dostawcami mediów jest Powiat.
Umowa zawarta z najemcami lokali u?ytkowych przewiduje odrebne rozliczanie mediów, a wysokooa op3aty z tego tytu3u ustalana jest w umowie na podstawie kryteriów uwzgledniaj1cych zu?ycie tych mediów przez najemce.
W fakturach dotycz1cych zakupu mediów jako nabywca wskazany jest Powiat.
Powiat nabywa media w swoim imieniu i nastepnie obci1?a wydatkami poszczególnych najemców.
Powiat odlicza podatek VAT nie w pe3nej wartooci wynikaj1cej z faktury za media, ale naliczony od czeoci wartooci netto faktury, stanowi1cej koszt obci1?aj1cy najemców.
W zwi1zku z powy?szym opisem zadano nastepuj1ce pytanie
(ostatecznie sformu3owane w piomie z 14
grudnia 2016 r.):
Czy prawid3owy jest sposób odliczania podatku
naliczonego od kosztów netto równych wartooci odsprzedanej najemcom i
czy Powiat ma prawo odliczaa podatek od refakturowanych kosztów na
takich zasadach, czyli nie traktuj1c faktur kosztowych jako
rozliczanych prewspó3czynnikem, ale odliczaj1c VAT w pe3nej wysokooci
od czeoci faktury dotycz1cej odsprzeda?y mediów?
Stanowisko Wnioskodawcy (przedstawione w piomie z 14 grudnia 2016 r.):
Powiat wystawia faktury za media odrebnie od faktur za czynsz najmu, w innych terminach i na podstawie kryteriów zawartych w odrebnych zapisach umowy. Otrzymuj1c faktury za media dotycz1ce budynku, w którym mieszcz1 sie wynajmowane lokale, dokonuje odsprzeda?y zakupionych mediów, obci1?aj1c najemców czeoci1 kosztów eksploatacyjnych ponoszonych za budynek biurowy. Powiat ma prawo do odliczenia ca3ej kwoty podatku naliczonego od wartooci kosztów, którymi obci1?a najemców, poniewa? dotycz1 w ca3ooci sprzeda?y opodatkowanej podatkiem VAT, a Powiat nie stosuje ?adnej mar?y przy odsprzeda?y mediów.
W owietle obowi1zuj1cego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przysz3ego jest prawid3owe.
Podstawowe zasady dotycz1ce odliczania podatku naliczonego zosta3y sformu3owane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i us3ug (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustaw1. W myol tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i us3ugi s1 wykorzystywane do wykonywania czynnooci opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przys3uguje prawo do obni?enia kwoty podatku nale?nego o kwote podatku naliczonego, z zastrze?eniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwote podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikaj1cych z faktur otrzymanych przez podatnika z tytu3u:
- nabycia towarów i us3ug,
- dokonania ca3ooci lub czeoci zap3aty przed nabyciem towaru lub wykonaniem us3ugi.
Prawo do obni?enia kwoty podatku nale?nego o kwote podatku naliczonego przys3uguje wówczas, gdy zostan1 spe3nione okreolone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i us3ug oraz gdy towary i us3ugi, z których nabyciem podatek zosta3 naliczony, s1 wykorzystywane do wykonywania czynnooci opodatkowanych, tzn. takich, których nastepstwem jest okreolenie podatku nale?nego.
Odliczya zatem mo?na w ca3ooci podatek naliczony, który jest zwi1zany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wy31cza tym samym mo?liwooa dokonywania odliczen podatku naliczonego zwi1zanego z towarami i us3ugami, które nie s1 w ogóle wykorzystywane do czynnooci opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynnooci zwolnionych od podatku oraz niepodlegaj1cych temu podatkowi. Jednoczeonie z zasady tej wynika, ?e odliczenie podatku naliczonego, mo?e bya czeociowe, tzn. w tej czeoci, w jakiej dane towary lub us3ugi, z którymi zwi1zany jest podatek naliczony s1 wykorzystywane do realizacji czynnooci opodatkowanych, z pominieciem tej czeoci podatku od tych towarów i us3ug, w jakiej towary te (us3ugi) s1 wykorzystywane do wykonywania czynnooci zwolnionych od podatku lub niepodlegaj1cych opodatkowaniu.
Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejnooci ma obowi1zek odrebnego okreolenia, z jakim rodzajem dzia3alnooci bedzie zwi1zany podatek wynikaj1cy z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpooredniej alokacji. Je?eli takie wyodrebnienie jest mo?liwe, podatnikowi przys3uguje prawo do odliczenia podatku naliczonego w ca3ooci przy nabyciu towarów i us3ug zwi1zanych ze sprzeda?1 opodatkowan1, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i us3ug wykorzystywanych do wykonywania czynnooci niepodlegaj1cych temu podatkowi.
Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i us3ug wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika dzia3alnooci gospodarczej, jak i do celów innych ni? dzia3alnooa gospodarcza, z wyj1tkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i us3ug w ca3ooci do dzia3alnooci gospodarczej podatnika nie jest mo?liwe, kwote podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza sie zgodnie ze sposobem okreolenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i us3ug do celów dzia3alnooci gospodarczej, zwanym dalej sposobem okreolenia proporcji. Sposób okreolenia proporcji powinien najbardziej odpowiadaa specyfice wykonywanej przez podatnika dzia3alnooci i dokonywanych przez niego nabya.
Na zakres prawa do odliczen w sposób bezpooredni wp3ywa równie? pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i us3ug wykonuj1cego czynnooci opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego.
W myol art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami s1 osoby prawne, jednostki organizacyjne niemaj1ce osobowooci prawnej oraz osoby fizyczne, wykonuj1ce samodzielnie dzia3alnooa gospodarcz1, o której mowa w ust. 2, bez wzgledu na cel lub rezultat takiej dzia3alnooci.
W myol art. 15 ust. 2 ustawy o VAT dzia3alnooa gospodarcza obejmuje wszelk1 dzia3alnooa producentów, handlowców lub us3ugodawców, w tym podmiotów pozyskuj1cych zasoby naturalne oraz rolników, a tak?e dzia3alnooa osób wykonuj1cych wolne zawody. Dzia3alnooa gospodarcza obejmuje w szczególnooci czynnooci polegaj1ce na wykorzystywaniu towarów lub wartooci niematerialnych i prawnych w sposób ci1g3y dla celów zarobkowych.
Z treoci powo3anych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i us3ug wynika, ?e za podatnika podatku VAT bedzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynnooci zmierzaj1cych do wykorzystania nabytych towarów i us3ug do celów dzia3alnooci gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem jednostka samorz1du terytorialnego dzia3a w charakterze podatnika wykonuj1c we w3asnym imieniu i na w3asny rachunek czynnooci spe3niaj1ce definicje dzia3alnooci gospodarczej, okreolone w art. 15 ust. 2 ustawy.
Z informacji zawartych we wniosku wynika, ?e Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT. Woród czynnooci opodatkowanych VAT znajduje sie wynajem pomieszczen na cele u?ytkowe. Czynsz naliczany jest wg stawek uchwalonych Uchwa31 Zarz1du Powiatu, natomiast zasady obci1?ania najemców mediami okreolone s1 zapisami umowy. Zgodnie z uchwa31 okreolone s1 jako inne op3aty zwi1zane z eksploatacj1 wynajmowanego lokalu obci1?aj1ce najemce. Zasady obci1?ania najemców kosztami mediów okreolone s1 w umowach najmu podpisanych przez strony umowy. Umowa zawarta z najemcami lokali u?ytkowych przewiduje odrebne rozliczanie mediów, a wysokooa op3aty z tego tytu3u ustalana jest w umowie na podstawie kryteriów uwzgledniaj1cych zu?ycie tych mediów przez najemce. Wnioskodawca wskaza3, ?e dla podmiotów wynajmuj1cych pomieszczenia wystawiane s1 refaktury kosztów zu?ytej energii elektrycznej i cieplnej wyliczane proporcj1 powierzchni zajmowanej przez najemce do ca3ej powierzchni obiektu oraz op3at za wode i ocieki rozliczane proporcj1 osób zatrudnionych u najemcy do wszystkich osób korzystaj1cych z mediów w obiekcie. Wnioskodawca dokonuje refakturowania mediów dla najemców lokali bez stosowania mar?y przy odsprzeda?y. Wnioskodawca nie wlicza mediów do czynszu. Ponadto Wnioskodawca wskaza3, ?e nabywa media w swoim imieniu i nastepnie obci1?a wydatkami poszczególnych najemców. Stron1 umów zawartych z dostawcami mediów jest Powiat. W fakturach dotycz1cych zakupu mediów jako nabywca wskazany jest Powiat. Powiat odlicza podatek VAT nie w pe3nej wartooci wynikaj1cej z faktury za media, ale naliczony od czeoci wartooci netto faktury, stanowi1cej koszt obci1?aj1cy najemców.
W kwestii opodatkowania VAT owiadczonej 31cznie z us3ug1 najmu odsprzeda?y mediów wyjaonia nale?y, ?e dla celów podatku VAT ka?de owiadczenie powinno bya zwykle uznawane za odrebne i niezale?ne, na co wskazuje art., na co wskazuje art. 1 ust. 2 akapit drugi Dyrektywy 2006/112/WE Rady. Z utrwalonego orzecznictwa Trybuna3u Sprawiedliwooci Unii Europejskiej wynika, ?e w pewnych okolicznoociach formalnie odrebne owiadczenia, które mog1 bya wykonywane oddzielnie, a zatem które mog1 oddzielnie prowadzia do opodatkowania lub zwolnienia, nale?y uwa?aa za jedn1 transakcje, je?eli nie s1 one od siebie niezale?ne. Jedna transakcja wystepuje w szczególnooci wtedy, gdy dwa lub wiecej elementów albo dwie lub wiecej czynnooci, dokonane przez podatnika, s1 ze sob1 tak ociole zwi1zane, ?e tworz1 obiektywnie tylko jedno niepodzielne owiadczenie ekonomiczne, którego rozdzielenie mia3oby charakter sztuczny. Jest tak równie? w sytuacji, gdy jedno lub wiecej owiadczen stanowi owiadczenie g3ówne, natomiast inne owiadczenie lub owiadczenia stanowi1 jedno lub wiecej owiadczen pomocniczych dziel1cych los podatkowy owiadczenia g3ównego. W szczególnooci, owiadczenie nale?y uznaa za pomocnicze w stosunku do owiadczenia g3ównego, je?eli nie stanowi ono dla klienta celu samego w sobie, lecz s3u?y skorzystaniu w jak najlepszy sposób ze owiadczenia g3ównego us3ugodawcy. sobie, lecz s3u?y skorzystaniu w jak najlepszy sposób ze owiadczenia g3ównego us3ugodawcy.
W tym miejscu nale?y wskazaa, ?e Trybuna3 Sprawiedliwooci Unii Europejskiej w wyroku z dnia 16 kwietnia 2015 r. w sprawie C-42/15 (Wojskowa Agencja Mieszkaniowa), kieruj1c sie ogóln1 zasad1 wynikaj1c1 z art. 1 ust. 2 akapit drugi Dyrektywy VAT, zgodnie z któr1 ka?de owiadczenie nale?y traktowaa jako odrebne, rozstrzygn13, ?e najem nieruchomooci i zwi1zane z nim: dostawa wody, energii elektrycznej, energii cieplnej oraz wywóz nieczystooci, co do zasady nale?y uwa?aa za odrebne i niezale?ne owiadczenia, który winno sie oceniaa oddzielnie z punktu widzenia podatku od wartooci dodanej, chyba, ?e elementy transakcji, które obejmuj1 równie? ekonomiczne przes3anki zawarcia umowy, s1 ze sob1 tak ociole zwi1zane, ?e tworz1 obiektywnie tylko jedno niepodzielne owiadczenie ekonomiczne, którego rozdzielenie mia3oby charakter sztuczny.
Co do zasady, towarzysz1ce najmowi nieruchomooci dostawy towarów i us3ug, np. wody, energii elektrycznej i cieplnej, odprowadzanie ocieków, powinny bya uwa?ane za odrebne owiadczenia, je?eli najemca ma mo?liwooa wyboru sposobu korzystania z nich (tj. danych towarów i us3ug) przez decydowanie o wielkooci ich zu?ycia. Sytuacja taka wystepuje w szczególnooci w przypadku odrebnego rozliczania zu?ycia tych mediów w oparciu o wskazania liczników lub podliczników. Tak1 sam1 zasade nale?y równie? przyj1a w przypadku, gdy umowa przewiduje odrebne rozliczanie mediów, a wysokooa op3aty z tego tytu3u ustalana jest w umowie na podstawie kryteriów innych ni? opomiarowanie wed3ug liczników, uwzgledniaj1cych zu?ycie tych mediów przez najemce. Takimi innymi kryteriami mog1 bya przyk3adowo liczba osób korzystaj1cych z nieruchomooci czy te? powierzchnia nieruchomooci. Ponadto, je?eli przes3anki ekonomiczne zawarcia umowy bed1 wskazywa3y, ?e faktyczne wydzielenie i oddzielne rozliczenie mediów obiektywnie odzwierciedla zu?ycie mediów, to owiadczenia te powinny bya traktowane odrebnie (przyk3adowo rozdzielenie kosztów mediów na poszczególnych najemców na podstawie wskazan jednego licznika wed3ug przyjetych w umowie obiektywnych kryteriów podzia3u).
Natomiast w przypadku gdy wyodrebnienie wskazanych powy?ej mediów mia3oby charakter sztuczny, owiadczenia takie nale?y traktowaa jako jedn1 us3uge najmu. Sytuacja taka bedzie mia3a miejsce przyk3adowo w przypadku wynajmu lokali biurowych pod klucz gotowych do u?ytku wraz z dostaw1 mediów lub w przypadku krótkotrwa3ego najmu nieruchomooci w celach wakacyjnych lub zawodowych, je?eli owiadczenia takie s1 wykonywane na rzecz najemcy bez mo?liwooci oddzielenia mediów. W takiej bowiem sytuacji na p3aszczyYnie ekonomicznej owiadczenia te stanowi1 jedn1 ca3ooa. Wówczas te? pobierana jest sta3a kwota wynagrodzenia za najem bez wzgledu na ilooa zu?ycia mediów (innymi s3owy bez uwzglednienia kryterium zu?ycia mediów). Okolicznooci te wskazuj1, ?e celem zawarcia takiej umowy by3o wynajecie lokalu gotowego do u?ytku wraz z odpowiednimi mediami.
Z okolicznooci wskazanych we wniosku wynika, ?e zasady obci1?ania najemców kosztami mediów okreolone s1 w umowach najmu podpisanych przez strony umowy. Umowa zawarta z najemcami lokali u?ytkowych przewiduje odrebne rozliczanie mediów, a wysokooa op3aty z tego tytu3u ustalana jest w umowie na podstawie kryteriów uwzgledniaj1cych zu?ycie tych mediów przez najemce.
Przenosz1c powo3ane przepisy prawa oraz wnioski p3yn1ce z ww. wyroku TSUE na grunt niniejszej sprawy, nale?y stwierdzia, ?e skoro z zawartych umów najmu wynika, ?e Strony odrebnie rozliczaj1 czynsz z najmu oraz op3aty za media, to owiadczenie to powinno bya uwa?ane za odrebne od us3ugi najmu, bowiem jak wynika z opisu sprawy najemca ma mo?liwooa decydowania o wielkooci zu?ycia mediów, rozliczanych na podstawie klucza podzia3u wed3ug powierzchni lub osób zatrudnionych u najemcy do wszystkich osób korzystaj1cych z mediów w obiekcie. Tym samym odsprzeda? mediów nale?y opodatkowaa wed3ug stawki w3aociwej dla dostawy tych mediów.
Zatem w stosunku do odsprzedawanych mediów nie nale?y stosowaa jednolitej stawki podatku VAT jak dokonuje tego Wnioskodawca, lecz stawki w3aociwe dla danej dostawy towarów lub owiadczonej us3ugi.
Podatek nale?ny z tytu3u refakturowania mediów na najemców lokali u?ytkowych daje prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach zakupowych, dokumentuj1cych zu?ycie mediów.
W1tpliwooci Wnioskodawcy dotycz1 ustalenia czy prawid3owo dokonuje on odliczenia podatku naliczonego VAT od refakturowanych kosztów mediów nie stosuj1c prewspó3czynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, lecz dokonuj1c odliczenia podatku VAT w pe3nej wysokooci w czeoci dotycz1cej odsprzeda?y mediów.
Jak wskazano powy?ej, powo3ane przepisy art. 86 ust. 2a-2h ustawy maj1 zastosowanie wy31cznie do sytuacji, w której nabywane towary i us3ugi wykorzystywane s1 zarówno do celów wykonywanej przez podatnika dzia3alnooci gospodarczej, jak i do celów innych ni? dzia3alnooa gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych wydatków w ca3ooci do dzia3alnooci gospodarczej nie jest mo?liwe.
Wy31cznie w takich okolicznoociach kwote podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy, oblicza sie zgodnie ze sposobem okreolenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i us3ug do celów dzia3alnooci gospodarczej.
A zatem w przypadku zakupów, które podatnik jest w stanie jednoznacznie przyporz1dkowaa wy31cznie do dzia3alnooci gospodarczej (od których przys3uguje odliczenie na zasadach ogólnych wynikaj1cych z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i us3ug) nie jest zobowi1zany do obliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i us3ug. Natomiast w przypadku zakupów towarów i us3ug maj1cych zwi1zek zarówno z dzia3alnooci1 gospodarcz1, jak i z czynnoociami wykonywanymi w ramach dzia3alnooci innej ni? gospodarcza, których przypisanie w ca3ooci do dzia3alnooci gospodarczej nie jest mo?liwe, znajd1 zastosowanie zasady odliczania podatku naliczonego okreolone w art. 86 ust. 2a-2h ustawy o podatku od towarów i us3ug. Z kolei w przypadku zakupów zwi1zanych wy31cznie z dzia3alnooci1 inn1 ni? gospodarcza prawo to w ogóle nie przys3uguje.
Z okolicznooci sprawy wynika , ?e Wnioskodawca w ramach dzia3alnooci owiadczy us3ugi najmu lokali u?ytkowych. Jak ju? wczeoniej wskazano najemcy s1 obci1?ani kosztami mediów zgodnie z zasadami okreolonymi w umowach najmu.
Tylko czeoa refakturowana mediów zwi1zana jest wy31cznie z dzia3alnooci1 opodatkowan1 i na podstawie przyjetej metody i klucza podzia3u (klucz podzia3u wed3ug powierzchni lub klucz podzia3u wed3ug osób zatrudnionych u najemcy do wszystkich osób korzystaj1cych z mediów w obiekcie.) Wnioskodawca jest w stanie okreolia kwoty podatku naliczonego zwi1zane z czynnoociami opodatkowanymi.
Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca jest w stanie przypisaa wydatki z tytu3u nabycia mediów na podstawie kryteriów innych ni? wskazania liczników, uwzgledniaj1cych zu?ycie tych mediów przez najemce wy31cznie do dzia3alnooci opodatkowanej, tym samym mo?e skorzystaa z prawa do odliczenia podatku naliczonego w tej czeoci, która zwi1zana jest z czynnoociami opodatkowanymi.
Maj1c na uwadze powo3ane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy nale?y stwierdzia, ?e Wnioskodawca bedzie mia3 prawo do odliczenia w ca3ooci kwot podatku naliczonego, wykazanego w fakturach zakupowych, dokumentuj1cych zu?ycie mediów, które to wydatki s1 nastepnie refakturowane na najemców lokali u?ytkowych na podstawie klucza podzia3u wed3ug powierzchni b1dY wed3ug osób zatrudnionych u najemcy do wszystkich osób korzystaj1cych z mediów w obiekcie, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, z uwzglednieniem ograniczen wynikaj1cych z art. 88 ustawy. Jak bowiem wy?ej wykazano obowi1zkiem podatnika w pierwszej kolejnooci jest przypisanie konkretnych wydatków do konkretnego rodzaju dzia3alnooci gospodarczej. Zatem je?eli Wnioskodawca jest w stanie okreolia kwoty podatku naliczonego zwi1zane z dzia3alnooci1 opodatkowan1, to w odniesieniu do tej czeoci podatku naliczonego przys3uguje mu pe3ne prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdy? ta czeoa podatku jest zwi1zana z wykonywaniem czynnooci opodatkowanych.
Tym samym w odniesieniu do wydatków zwi1zanych z nabyciem mediów, które Wnioskodawca jest w stanie przyporz1dkowaa do celów wykonywanej dzia3alnooci gospodarczej (odsprzeda? mediów), nie jest on zobowi1zany do obliczania podatku naliczonego przy zastosowaniu proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i us3ug.
W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy jest prawid3owe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przysz3ego przedstawionego przez Wnioskodawce i stanu prawnego obowi1zuj1cego w dniu wydania interpretacji.
Nale?y podkreolia, ?e niniejsza interpretacja indywidualna traci swoj1 wa?nooa w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przysz3ego lub zmiany stanu prawnego.
Ponadto tut. Organ informuje, ?e zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotycz1cych ochrony prawnej wynikaj1cej z zastosowania sie Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje sie, je?eli stan faktyczny lub zdarzenie przysz3e przedstawione we wniosku stanowi1 element czynnooci bed1cych przedmiotem decyzji wydanej w zwi1zku z wyst1pieniem nadu?ycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i us3ug, tj. czynnooci dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spe3nienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, mia3y zasadniczo na celu osi1gniecie korzyoci podatkowych, których przyznanie by3oby sprzeczne z celem, któremu s3u?1 te przepisy.
Stronie przys3uguje prawo do wniesienia skargi na niniejsz1 interpretacje przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodnooci z prawem. Skarge wnosi sie do Wojewódzkiego S1du Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piomie organu, który wyda3 interpretacje w terminie 14 dni od dnia, w którym skar?1cy dowiedzia3 sie lub móg3 sie dowiedziea o jej wydaniu do usuniecia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postepowaniu przed s1dami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skarge do WSA wnosi sie (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doreczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usuniecia naruszenia prawa, a je?eli organ nie udzieli3 odpowiedzi na wezwanie, w terminie szeoadziesieciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednoczeonie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemn1 interpretacje przepisów prawa podatkowego wydan1 w indywidualnej sprawie mo?e bya oparta wy31cznie na zarzucie naruszenia przepisów postepowania, dopuszczeniu sie b3edu wyk3adni lub niew3aociwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. S1d administracyjny jest zwi1zany zarzutami skargi oraz powo3an1 podstaw1 prawn1. Skarge wnosi sie za poorednictwem organu, którego dzia3anie lub bezczynnooa s1 przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Bia3ej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Bia3a.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
