
Temat interpretacji
Wyłączenie z opodatkowania czynności zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa oraz brak obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego przez wnoszącego aport.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 marca 2015 r. (data wpływu 12 marca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania składników majątkowych i niemajątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa oraz braku obowiązku opodatkowania czynności ich zbycia aportem do spółki lub przeniesienia do spółki na skutek wydzielenia w trybie z art. 529 § 1 pkt 4 k. s. h. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 12 marca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania składników majątkowych i niemajątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa oraz braku obowiązku opodatkowania czynności ich zbycia aportem do spółki lub przeniesienia do spółki na skutek wydzielenia w trybie z art. 529 § 1 pkt 4 k. s. h.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Wnioskodawczyni lub Spółka) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium kraju wskazuje na następujące zdarzenie przyszłe. Przedmiotem działalności Wnioskodawczyni jest m. in.:
- Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi.
- Sprzedaż hurtowa kwiatów i roślin.
- Sprzedaż hurtowa drewna, materiałów budowlanych i wyposażenia sanitarnego.
- Zakładanie stolarki budowlanej.
- Produkcja pozostałych wyrobów stolarskich i ciesielskich dla budownictwa.
- Naprawa i konserwacja maszyn.
- Naprawa i konserwacja pozostałego sprzętu transportowego.
- Naprawa i konserwacja pozostałego sprzętu i wyposażenia.
- Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych.
- Wykonywanie instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych.
Uchwałą Zarządu Spółki w strukturze organizacyjnej Spółki zostały utworzone dwa działy:
- Dział Nieruchomości.
- Dział Handlowo-Usługowy.
Utworzenie Działów w strukturze Spółki podyktowane było koniecznością uporządkowania zakresów działalności Spółki głównie w celu monitorowania dochodów pochodzących z najmu powierzchni użytkowych oraz działalności handlowo-usługowej. Poprzez utworzenie Działów Zarząd dążył do usprawnienia zarządzania aktywami i działalnością Spółki oraz do usprawnienia procesów decyzyjnych.
Dział Nieruchomości odpowiada za zarządzanie, utrzymanie i wynajem komercyjny nieruchomości Spółki podmiotom trzecim. Uchwała Zarządu przypisała do Działu Nieruchomości działania polegające na:
- Zarządzaniu i administrowaniu nieruchomościami, w tym zawieraniu umów najmu na posiadane powierzchnie użytkowe.
- Zawieraniu umów z dostawcami mediów.
- Przeprowadzaniu konserwacji, przebudów, modernizacji i remontów nieruchomości przeznaczonych na użytek własny lub najemców.
- Nabywaniu i zbywaniu nieruchomości.
- Przygotowaniu analiz rentowności finansowej nieruchomości oraz okresowej ocenie ich potencjału biznesowego.
Do Działu Handlowo-Usługowego przypisane zostały działania polegające na:
- Sprzedaży hurtowej kwiatów i roślin.
- Sprzedaży hurtowej drewna, materiałów budowlanych i wyposażenia sanitarnego.
- Zakładaniu stolarki budowlanej na rzecz podmiotów trzecich.
- Produkcji pozostałych wyrobów stolarskich i ciesielskich dla budownictwa.
- Naprawie i konserwacji maszyn na rzecz podmiotów trzecich.
- Naprawie i konserwacji pozostałego sprzętu transportowego na rzecz podmiotów trzecich.
- Naprawie i konserwacji pozostałego sprzętu i wyposażenia na rzecz podmiotów trzecich.
- Robotach budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych na rzecz podmiotów trzecich.
- Wykonywaniu instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych na rzecz podmiotów trzecich.
Zgodnie z Uchwałą Zarządu, do Działu Nieruchomości przypisano nieruchomość posiadaną przez Spółkę, składniki majątkowe związane z tą nieruchomością, prawa i obowiązki związane z nieruchomością, a także część pracowników zatrudnianych przez Spółkę.
Składniki majątkowe, umowy, stanowiska pracy oraz zobowiązania Spółki, które nie zostały przypisane do Działu Nieruchomości, zostały przypisane do Działu Handlowo-Usługowego. Ponadto do Działu Handlowo-Usługowego przypisano niektóre pomieszczenia zlokalizowane w nieruchomości administrowanej przez Dział Nieruchomości, z tym zastrzeżeniem jednak, że stanowią one jedynie około 4% powierzchni użytkowych posiadanych przez Wnioskodawczynię, a pozostałe 96% powierzchni użytkowych wynajmowanych jest przez Dział Nieruchomości na rzecz podmiotów trzecich. W przedsiębiorstwie Wnioskodawczyni wprowadzony został Regulamin organizacyjny. Zgodnie z Regulaminem organizacyjnym Spółki, każdy z Działów:
- dysponuje odrębnym majątkiem i wyposażeniem właściwym dla danej działalności (środki trwałe, w tym środki pieniężne zgromadzone na rachunkach), wartościami niematerialnymi i prawnymi, powierzchnią użytkową oraz innymi aktywami i pasywami, w tym zobowiązaniami i umowami handlowymi funkcjonalnie związanymi z działalnością Działów - zgodnie z Uchwałą, których to realizacja i wykonanie obciąża dany dział (do Działu Nieruchomości przypisane zostały m. in. umowy serwisowe, umowy najmu, umowy o media) oraz należności;
- podlega nadzorowi Członka Zarządu lub Prokurenta przypisanego do danego Działu;
- dysponuje pracownikami oraz osobami zatrudnionymi na podstawie umów cywilnoprawnych dla potrzeb danej działalności;
- dysponuje odrębnym rachunkiem bankowym przeznaczonym do obsługi należności i zobowiązań danego Działu;
- realizuje odrębne zadania określone zgodnie z Regulaminem;
- ma odrębne oznaczenie indywidualizujące dział (nazwę).
Działy wyodrębnione są finansowo w ramach Spółki w ten sposób, że rachunkowość Spółki pozwala na ewidencję:
i. przychodów danego Działu,
ii. bezpośrednich kosztów działalności danego Działu,
iii. zobowiązań danego Działu,
iv. należności danego Działu.
Takie wyodrębnienie finansowe pozwala na tworzenie osobnego rachunku wyników i bilansu w uproszczonej formie. Ponadto wzajemne rozliczenia finansowe Działów, w tym z tytułu korzystania przez Dział Handlowo-Usługowy z nieruchomości Działu Nieruchomości, również są dokumentowane.
Każdy Dział ma dysponować własnym budżetem rocznym i raportować jego wykonanie do Wspólników Spółki. Uchwała Zarządu Spółki o utworzeniu ww. Działów stanowi w istocie formalne potwierdzenie funkcjonalnego i organizacyjnego podziału przedsiębiorstwa Spółki, istniejącego w praktyce od dłuższego czasu. Opisane powyżej Działy funkcjonują niezależnie, jako zorganizowane części przedsiębiorstwa - wyodrębnione pod względem organizacyjnym, finansowym i funkcjonalnym.
Wspólnicy Wnioskodawczyni postanowili dokonać dalej idącej restrukturyzacji przedsiębiorstwa, polegającej na całkowitym wydzieleniu zorganizowanej części przedsiębiorstwa - Działu Nieruchomości do oddzielnej spółki. Wydzielenie ma nastąpić albo poprzez aport (Działu Nieruchomości) do nowozawiązanej spółki w trybie art. 158 k. s. h. w zamian za udziału w zawiązanej spółce, albo ma nastąpić ma w trybie art. 529 § 1 pkt 4 k. s. h., tj. przez przeniesienie części majątku Wnioskodawczyni (Działu Nieruchomości) na spółkę nowozawiązaną, w której udziały obejmą dotychczasowi wspólnicy Wnioskodawczyni.
Planowany schemat wydzielenia jest podyktowany m. in. uwarunkowaniami prawnymi i organizacyjnymi, w szczególności możliwością ograniczenia czasochłonnych procedur w porównaniu do wariantu, w którym Spółka musiałaby przenieść na Nową Spółkę uprawnienia dotyczące rozbudowy nieruchomości zarządzanej przez Dział Nieruchomości. Taka operacja ma w zamierzeniu m. in. umożliwić łatwiejsze pozyskanie finansowania zewnętrznego na dalsze inwestycje w nieruchomości, dzięki wydzieleniu aktywów nieruchomościowych do odrębnej osoby prawnej, co będzie stanowiło istotną zaletę przy ocenie ratingu kredytowego Nowej Spółki przez banki.
Ponadto wymaga podkreślenia, że Nowa Spółka będzie prowadziła działalność gospodarczą w dalszym ciągu i to za pomocą dotychczasowego personelu oraz zlecając określone działania z dotychczasowym zleceniobiorcą.
Z kolei Wnioskodawczyni będzie kontynuowała w sposób nieprzerwany realizację działalności handlowo-usługowej, która w wyniku podziału/aportu będzie prowadzona w części na nieruchomości wynajmowanej od Nowej Spółki.
W przypadku przyjęcia koncepcji wydzielenia Nowa Spółka będzie zgodnie z przepisami k. s. h. i Ordynacji podatkowej następcą prawnym Wnioskodawczyni w zakresie przejętych praw i obowiązków.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.
- Czy część przedsiębiorstwa wyodrębniona w ramach Działu wskazanego w opisie zdarzenia przyszłego (Dział Nieruchomości) stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy o VAT i w przypadku jej wniesienia aportem do spółki czynność ta nie podlega opodatkowaniu VAT?
- Czy część przedsiębiorstwa wyodrębniona w ramach Działu wskazanego w opisie zdarzenia przyszłego (Dział Nieruchomości) stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy o VAT i w przypadku jej przeniesienia do nowej spółki na skutek wydzielenia w trybie z art. 529 § 1 pkt 4 k. s. h., czynność ta nie podlega opodatkowaniu VAT?
Zdaniem Wnioskodawcy, opisana w zdarzeniu przyszłym planowana restrukturyzacja nie będzie przedmiotem opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów tej ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Jeśli zatem analizowana transakcja stanowi zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, to nie podlega ona opodatkowaniu VAT.
Poprzez zbycie należy rozumieć każdą formę przeniesienia własności przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W związku z tym, przeniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa poprzez aport lub poprzez wydzielanie, należy uznać za zbycie ZCP.
Odnosząc powyższe wnioski do opisanej przez Wnioskodawcę czynności uznać należy, że ta nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT, jeśli Dział Nieruchomości stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.
Zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, zorganizowana część przedsiębiorstwa to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania
Wnioskodawca jest zdania, że Dział Nieruchomości (podobnie jak Dział Handlowo-Usługowy) stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. Funkcjonujące w strukturze Spółki Działy mają wszystkie cechy zorganizowanej części przedsiębiorstwa, co wykazuje poniższa analiza.
Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, do obu funkcjonujących w Spółce Działów przypisane są składniki materialne (środki trwałe, wyposażenie i inne), a także niematerialne (prawa i obowiązki związane z działalnością prowadzoną przez każdy z Działów, w tym umowy, należności, pracownicy). Każdy z Działów ma własne, odrębnie ewidencjonowane zobowiązania, regulowane z rachunku bankowego danego Działu.
Wyodrębnienie organizacyjne również zostało zachowane. Dział Nieruchomości i Dział Handlowo-Usługowy są wyodrębnione organizacyjnie w strukturze Spółki. Wyodrębnienie to ma zarówno charakter formalny (Uchwała Zarządu o utworzeniu Działów i Regulamin organizacyjny Spółki), jak i praktyczny (każdy z Działów realizuje odrębne zadania przy wykorzystaniu odrębnych aktywów).
Wyodrębnienie finansowe też nastąpiło, gdyż prowadzona ewidencja rachunkowa pozwala określić:
- przychodów danego Działu,
- bezpośrednich kosztów działalności danego Działu,
- zobowiązań danego Działu,
- należności danego Działu.
Ponadto każdy Dział dysponuje własnym rachunkiem bankowym, przeznaczonym do obsługi należności i zobowiązań danego Działu.
Dział Nieruchomości i Dział Handlowo-Usługowy realizują określone w Regulaminie zadania gospodarcze. W ramach Działu Nieruchomości prowadzone są działania polegające na:
- Zarządzaniu i administrowaniu nieruchomościami, w tym zawieraniu umów najmu na posiadane powierzchnie użytkowe.
- Zawieraniu umów z dostawcami mediów.
- Przeprowadzaniu konserwacji, przebudów, modernizacji i remontów nieruchomości przeznaczonych na użytek własny lub najemców.
- Nabywaniu i zbywaniu nieruchomości.
- Przygotowaniu analiz rentowności finansowej nieruchomości oraz okresowej ocenie ich potencjału biznesowego.
W ramach Działu, Dział Handlowo-Usługowy prowadzi działalność w zakresie:
- Sprzedaży hurtowej kwiatów i roślin.
- Sprzedaży hurtowej drewna, materiałów budowlanych i wyposażenia sanitarnego.
- Zakładania stolarki budowlanej na rzecz podmiotów trzecich.
- Produkcji pozostałych wyrobów stolarskich i ciesielskich dla budownictwa.
- Naprawy i konserwacji maszyn na rzecz podmiotów trzecich.
- Naprawy i konserwacji pozostałego sprzętu transportowego na rzecz podmiotów trzecich.
- Naprawy i konserwacji pozostałego sprzętu i wyposażenia na rzecz podmiotów trzecich.
- Robót budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych na rzecz podmiotów trzecich.
Obydwa Działy mogłyby funkcjonować jako niezależne przedsiębiorstwa samodzielnie realizujące przypisane im zadania. W związku z powyższym, oba funkcjonujące w Spółce Działy stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o VAT.
W konsekwencji, wydzielenie Działu Nieruchomości i wniesienie go aportem do nowozawiązanej spółki lub do Spółki przejmującej należy uznać za zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W konsekwencji, do tej czynności nie stosuje się przepisów ustawy o VAT.
Znajduje to potwierdzenie, np. w wyroku NSA z dnia 12 maja 2011r. (sygn. akt II FSK 2222/09) oraz w indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego wydawanych w imieniu Ministra Finansów, np. w interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (z dnia 8 sierpnia 2013 r. sygn. IPTPB3/423-168/13-4/MF), Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (z dnia 17 czerwca 2013 r. sygn. IPPB5/423-222/13-2/MW), Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (z dnia 5 lutego 2014 r. sygn. ILPB4/423-441/13-2/DS).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest prawidłowe.
Mając na uwadze przedstawione zdarzenia przyszłe, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionych we wniosku zdarzeń przyszłych, z których wynika, że składniki materialne i niematerialne mające być przedmiotem zbycia będą wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie pod względem organizacyjnym, funkcjonalnym i finansowym, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Końcowo wskazuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii uznania Działu Handlowo-Usługowego za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, gdyż pytania postawione w złożonym wniosku dotyczą jedynie Działu Nieruchomości.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70 - 561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
