Odliczenie podatku. - Interpretacja - ITPP2/4512-106/15/AK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 09.03.2015, sygn. ITPP2/4512-106/15/AK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Odliczenie podatku.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2015 r. (data wpływu 2 lutego 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu XXX" jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lutego 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu XXX".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W związku z realizacją projektu XXX" realizowanego w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, Bractwo zwraca się z prośbą o wydanie indywidualnej interpretacji w sprawie VAT. Ze względu na wymagania stawiane przez Instytucję Pośredniczącą, jaką jest Urząd Marszałkowski, Bractwo zostało wezwane do przedstawienia interpretacji prawnej, dotyczącej możliwości odliczenia podatku od towarów i usług. Brak możności odliczenia VAT powodować będzie możliwość wykorzystania części dotacji w celu opłacenia ww. podatku.

W przypadku możliwości odliczenia VAT, koszt podatku od towarów i usług stanowić będzie koszt niekwalifikowany i dotacja nie będzie mogła być przeznaczona na opłacenie kwoty podatku.

Dofinansowanie pochodzi z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Bractwo złożyło wniosek o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej na rzecz prowadzonych działań własnych. Działania własne to tzw. żywe lekcje historii" - pozwalają one na przekazanie uczniom wielu wydarzeń, a jednocześnie dają możliwość ukazania detali, których podręcznik nie jest w stanie przekazać. Dlatego ważne jest, by taka lekcja była realistyczna i przeprowadzona na wysokim poziomie. Ważny jest wygląd strojów i sposób ich wykonania. Broń także musi być wykuta zgodnie z technologią stosowaną w epoce. Tylko wtedy taka lekcja jest prawdziwą" lekcją historii. Żywe lekcje historii mają więc do spełnienia ważną rolę w procesie edukacji, ponieważ dzięki ludziom odtwarzającym przeszłość historia nabiera barw i staje się dotykalna.

O ileż lepiej jest móc dotknąć wyrobów tradycyjnych rzemiosł, zobaczyć i przymierzyć dawny hełm rycerski czy potrzymać w ręku miecz i tarczę. W ten sposób martwa przeszłość wykładana na lekcji historii, odżywa na nowo, gdyż obcującym z nią towarzyszą emocję i doznania zmysłowe, jakie były udziałem naszych przodków. My zaś obcując z innym nie znanym nam światem dawnych epok możemy lepiej zrozumieć samych siebie." Tak recenzują nauczyciele sposób nauki historii obecnie coraz bardziej popularny.

Operacja zakłada doposażenie Bractwa w uzbrojenie ochronne i zaczepne umożliwiające organizację takich lekcji, do tego odbywać się one będą w scenerii naturalnej przyrody w granicach rezerwatu, co potęguje percepcję poznawczą dzieci pobudzając ich wyobraźnię. Poznawanie historii odbędzie się na działkach obok siedziby Bractwa o nr 63/92 i 63/93 oraz w miejscach historycznych w obrębie wsi.

Podczas lekcji uczniowie pod nadzorem członków Bractwa przygotują obozowisko z II połowy XV wieku, rozbiją namioty średniowieczne, ustawią tabor, przygotują posiłek na ognisku dla siebie korzystając z wody bijącej w rezerwacie, a przede wszystkim będą musieli bronić obóz wykorzystując zakupione uzbrojenie. Dzieci uczestniczące w tej lekcji poznają praktyczne zastosowanie uzbrojenia ochronnego oraz sprawdzą, jak władało się uzbrojeniem zaczepnym. Repliki sprzętów, które na co dzień można oglądać tylko w muzeach podczas tych lekcji znajdą praktyczne zastosowanie. W owe pokazy uzbrojenia wplecione będą ciekawe scenki rodzajowe, legendy i wydarzenia z historii naszego rejonu. Całość okraszona będzie pieśniami i zabawami z okresu średniowiecza.

Żywa lekcja historii ma być kolejnym produktem oferowanym przez Bractwo promującym dziedzictwo kulturowe i historyczne wsi. Naturalne środowisko, potrawy średniowieczne, otoczenie przyrody, dają poczucie swobody odmienne od szkolnej ławki. Tutaj nauczyciel nie pyta, tu uczniowie bawiąc się uczą i zadają pytania.

W ten naturalny dla młodego człowieka sposób chcemy poruszyć zagadnienia dotyczące dziedzictwa historycznego regionu i Polski a w szczególności uzbrojenia z okresu wojny trzynastoletniej, dzięki której Polska odzyskała Pomorze. Ilość plenerowych lekcji historycznych - 10 pięciogodzinnych żywych lekcji historii".

Liczba zakupionego uzbrojenia - 3 zestawy. Każda żywa lekcja historii będzie angażować 5-8 osób przez 6 godzin, gdyż tyle trwa przygotowanie i przeprowadzenie zajęć. Członkowie są ubrani w stroje z epoki, prezentują uzbrojenie oraz ukazują jego skuteczność. Ponadto omawiają warunki życia codziennego w jakich żyli średniowieczni rycerze, opowiadają o taktykach walki stosowanych w średniowieczu oraz prezentują elementy walki wręcz przy użyciu zakupionego sprzętu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją projektu Bractwu będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym że nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, projekt realizowany będzie nieodpłatnie, nie wystąpi sprzedaż opodatkowana VAT i nie będzie związku z czynnościami opodatkowanymi, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl ust. 2 pkt 1 lit. a) omawianego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione lub niepodlegające opodatkowaniu, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów pozwala na stwierdzenie, że Bractwu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ zakupione towary nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną. Ponadto Bractwo nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, co również wyklucza możliwość odliczenia podatku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy