
Temat interpretacji
Zasadność zastosowania zwolnienia od podatku do dostawy działki gruntu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2014 r. (data wpływu 7 października 2014 r.), uzupełnionym w dniach 22 i 30 grudnia 2014 r. (daty wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasadności zastosowania zwolnienia od podatku do dostawy działki gruntu jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 7 października 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniach 22 i 30 grudnia 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasadności zastosowania zwolnienia od podatku do dostawy działki gruntu.
We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Z. (dalej jako Uniwersytet) jest właścicielem m.in. gruntu niezabudowanego (działka o numerze geodezyjnym 739, położona w obrębie L., gmina S., o pow. 0,7507 ha) dla którego miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego gminy ustala przeznaczenie: teren zieleni parkowej (ZP), w części istniejący zbiornik wodny do zachowania, w części projektowana stacja transformatorowa, w części istniejąca elektroenergetyczna linia napowietrzna SN, w części elektroenergetyczne linie napowietrzne średniego napięcia SN/n/n. do przebudowy, strefa zalegania zwierciadła wód gruntowych do 2 m pod poziomem terenu, strefa ochrony pośredniej zewnętrznej ujęcia wody. Zdaniem Uniwersytetu, projektowana stacja transformatorowa stanowi budowlę w myśl przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r., Nr 243, poz. 1623, z późn. zm.) Dla ww. działki nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy. Na działce znajduje się sieć elektroenergetyczna (w tym pięć słupów betonowych), która powstała w latach 70-tych. Uniwersytet nie jest właścicielem tej sieci (właścicielem jest ) i nie ponosił też nigdy żadnych nakładów na jej ulepszenie. W lipcu 2011 r. działka została oddana w dzierżawę rolną. Dzierżawa trwa nadal, jednakże umowa ta podlega zwolnieniu od VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1336, z późn. zm.). Na działce znajduje się naturalny zbiornik wodny. Uniwersytet zamierza sprzedać prawo własności ww. gruntu.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy sprzedaż przez Uniwersytet, będący właścicielem gruntu niezabudowanego, dla którego miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego gminy ustala przeznaczenie: teren zieleni parkowej (ZP), w części istniejący zbiornik wodny do zachowania, w części projektowana stacja transformatorowa, w części istniejąca elektroenergetyczna linia napowietrzna SN, w części elektroenergetyczne linie napowietrzne średniego napięcia SN/n/n. do przebudowy, strefa zalegania zwierciadła wód gruntowych do 2 m pod poziomem terenu, strefa ochrony pośredniej zewnętrznej ujęcia wody, podlega zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług?
Zdaniem Uniwersytetu, zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przepis art. 7 ust. 1 stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Jednocześnie art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy przewiduje, że zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. Nie ulega wątpliwości, że terenem w rozumieniu powyższego przepisu jest również grunt.
Niewątpliwie grunt jest towarem w rozumieniu ww. ustawy (co wynika wprost z definicji towaru zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy).
Zwolnienie przysługuje zatem wyłącznie względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane.
Zdaniem Uniwersytetu grunt niezabudowany, dla którego miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego gminy ustala przeznaczenie: teren zieleni parkowej (ZP), w części istniejący zbiornik wodny do zachowania, w części projektowana stacja transformatorowa, w części istniejąca elektroenergetyczna linia napowietrzna SN, w części elektroenergetyczne linie napowietrzne średniego napięcia SN/n/n. do przebudowy, strefa zalegania zwierciadła wód gruntowych do 2 m pod poziomem terenu, strefa ochrony pośredniej zewnętrznej ujęcia wody spełnia warunki zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, czyli stanowi teren inny niż teren budowlany.
Stąd sprzedaż prawa własności tego gruntu, na gruncie ustawy o VAT, podlega zwolnieniu, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.
Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Przez towary, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Jak stanowi art. 146a pkt 1 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r.), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.
W świetle art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2013 r., zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.
Z kolei przez tereny budowlane zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy (obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r.) rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Z treści złożonego wniosku wynika, że Uniwersytet jest właścicielem działki gruntu nr 739 o pow. 0,7507 ha, dla której miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego ustala m.in. przeznaczenie: w części projektowana stacja transformatorowa. Stacja transformatorowa stanowi budowlę w myśl przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane. Na działce znajduje się sieć elektroenergetyczna (w tym pięć słupów betonowych), która powstała w latach 70-tych. Uniwersytet nie jest jej właścicielem i nie ponosił żadnych nakładów na jej ulepszenie. Na działce znajduje się również naturalny zbiornik wodny. W lipcu 2011 r. działka została oddana w dzierżawę rolną. Uniwersytet zamierza sprzedać prawo własności ww. działki.
Na tym tle Uniwersytet powziął wątpliwość dotyczącą zasadności zastosowania zwolnienia od podatku do dostawy działki gruntu.
Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy wbrew poglądowi Uniwersytetu że dostawa działki nr 739 o pow. 0,7507 ha, nie będzie mogła skorzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Działka ta nie jest bowiem terenem niezabudowanych innym niż tereny budowlane. Przeciwnie jest terenem przeznaczonym pod zabudowę. O takim jej charakterze przesądza zapis wynikający z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, że na działce projektowana jest stacja transformatorowa. Jak wynika z wniosku, będzie ona stanowiła budowlę w myśl przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane. Z uwagi zatem na fakt, że zarówno przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jak i aktów wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia, nie przewidują dla planowanej czynności zwolnienia od podatku z innego tytułu, jak również nie przewidują możliwości zastosowania stawki obniżonej, Uniwersytet będzie zobowiązany do opodatkowania jej stawką podatku w wysokości 23%.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Stanowisko
nieprawidłowe
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
