Opodatkowanie bycia nieruchomości zabudowanych (zwolnienie 43.1.10 i 43.1.10a) - Interpretacja - IPPP1/4512-428/16-5/AW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 31.08.2016, sygn. IPPP1/4512-428/16-5/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Opodatkowanie bycia nieruchomości zabudowanych (zwolnienie 43.1.10 i 43.1.10a)

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2016 r. (data wpływu 1 czerwca 2016 r.), uzupełniony pismem z dnia 24 sierpnia 2016 r. (data wpływu 25 sierpnia 2016 r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 10 sierpnia 2016 r. (doręczone w dniu 17 sierpnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zbycia nieruchomości zabudowanych:

  • w części dotyczącej zbycia nieruchomości znajdujących się w Kadzidle, Dylewie, Piaseczni, Wachu, Lelisie, Płoszycach, Olszewce, Jazgarce, Obierwi oraz Dąbrówce - jest prawidłowe;
  • w części dotyczącej zbycia nieruchomości znajdującej się w Gralach - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 czerwca 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zbycia nieruchomości zabudowanych.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 sierpnia 2016 r. (data wpływu 25 sierpnia 2016 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 10 sierpnia 2016 r. doręczone skutecznie Wnioskodawcy w dniu 17 sierpnia 2016 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gminna Spółdzielnia w likwidacji od dnia 20 lutego 2015 r. posiada do zbycia nieruchomości:

  1. Nieruchomości niezabudowane:
    • działka gruntu - pow. 222 m&² z przeznaczeniem pod zabudowę usługową;
    • działka gruntu - o pow. 16 m&² z przeznaczeniem pod zabudowę usługowo handlową;
  2. Nieruchomości zabudowane:
    • działka gruntu - o pow. 5689 m&² - na której wybudowano przed wejściem ustawy o podatku VAT:
      1. budynek o pow. 403 m&² przeznaczenie handlowo usługowe wynajmowane poszczególne lokale budynek wynajęty w całości od 1 stycznia 2000 r., od 1 czerwca 2007 r., od 1 września 2004r. oraz od 1 stycznia 2006 r.
      2. budynek o pow. 417 m&² przeznaczenie handlowo usługowe wynajmowane poszczególne lokale od 1 sierpnia 2013 r., od 1 lutego 2012 r., od 1 listopada 2011 r., od 1 kwietnia 2014 r., od 1 kwietnia 2009 r., od 15 listopada 2006 r. oraz od 15 listopada 2009 r. i 5 marca 2014 r., częściowo użytkowany przez Wnioskodawcę na potrzeby biura
      3. budynek o pow. 121 m&² piekarnia wynajmowane poszczególne lokale od 1 lipca 2013 r., od 1 marca 2005 r., od 1 sierpnia 2006 r. oraz od 1 października 2012 r., częściowo wykorzystywany pod własną działalność gospodarczą Wnioskodawcy
    • działka gruntu - o pow. 1300 m&² na której wybudowano przed wejściem ustawy o VAT:
      1. budynek o pow. 300 m&² przeznaczenie handlowo usługowe wynajęty w całości od 1 lutego 2001 r.
      2. budynek o pow. 27 m&² budynek gospodarczy wynajęty wraz z budynkiem głównym
    • nieruchomość - o pow. 300 m&² - budynek sklepu o pow. 160 m&² przeznaczenie handlowo usługowe wynajęty w całości od 1 czerwca 2006 r.
    • nieruchomość - o pow. 1600 m&² budynek sklepu o pow. 100 m&² przeznaczenie handlowo usługowe wykorzystywany do własnej działalności handlowej
    • nieruchomość - o pow. 500 m&² budynek sklepu o pow. 101 m&² przeznaczenie handlowo usługowe wynajęty w całości od 1 czerwca 2015 r.;
    • nieruchomość - o pow. 537 m&² budynek o pow. 21 m&² przeznaczenie handlowo usługowe wynajęty w całości od 1 października 2002 r. oraz od 1 maja 2000 r.;
    • nieruchomość - o pow. 400 m&² budynek sklepu o pow. 99 m&² przeznaczenie handlowo usługowe wynajęty w całości od 1 maja 2008 r.;
    • nieruchomość - budynek gospodarczy śmietnik o pow. 16 m&² przeznaczenie budynek gospodarczy wynajęty w całości od 1 maja 2008 r.;
    • nieruchomość - o pow. 1400 m&²
      1. budynek sklepu o pow. 166 m&² przeznaczenie handlowo usługowe wykorzystywany na potrzeby własnej działalności Wnioskodawcy
      2. budynek gospodarczy o pow. 22 m&² wykorzystywany na potrzeby własnej działalności Wnioskodawcy
    • nieruchomość - o pow. 100 m&² budynek sklepu o pow. 91 m&² przeznaczenie na działalność handlową - wykorzystywany na potrzeby własnej działalności Wnioskodawcy
    • nieruchomość - o pow. 700 m&² budynek sklepu o pow. 132 m&² - przeznaczenie na działalność handlową - wykorzystywany na potrzeby własnej działalności Wnioskodawcy
    • Nieruchomość - o pow. 800 m&²
      1. budynek sklepu o pow. 89 m&² przeznaczenie na działalność handlowo usługową wynajęty w całości od 1 grudnia 2004 r.;
      2. budynek gospodarczy o pow. 17 m&² śmietnik wynajmowany wraz z budynkiem głównym od 1 grudnia 2004 r.

Wszystkie wymienione budynki zostały wybudowane przez Spółdzielnię we własnym zakresie w okresie sprzed wejścia w życie ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca w okresie ostatnich pięciu lat nie ponosił na wymienione zabudowania nakładów o wartości przekraczającej 30% ich wartości początkowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy stanowisko likwidatorów spółdzielni w zakresie zbycia nieruchomości i ich opodatkowania jest prawidłowe?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Nieruchomości niezabudowane (działki - wymienione w poz. 1-1 i 1-2) zbyć jako opodatkowane podatkiem VAT bez podatku od czynności cywilnoprawnych.

Nieruchomości zabudowane wynajęte w części a w pozostałej części wykorzystywane na działalność własną Spółdzielni (budynki wraz z gruntem) w całości zbyć jako zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT. Wówczas powstanie obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych - PCC. Teoretycznie istnieje możliwość podziału budynków i przynależnemu im procentowemu udziałowi w gruncie na część wynajętą i niewynajętą, ale w praktyce podział ten jest skomplikowany i może rodzić sporo wątpliwości w szczególności odnośnie przyporządkowania wartości gruntu do poszczególnych części budynku co ma ostateczny wpływ na opodatkowanie/ zwolnienie z podatku VAT.

Nieruchomości zabudowane w całości wykorzystywane na działalność własną Spółdzielni (tj. budynek (poz. 11-4), budynek (poz. 11-9), budynek (poz. 11-10) oraz budynek (poz. 11-11)) w całości zbyć jako zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Wówczas powstanie obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych - PCC. W przypadku tych nieruchomości nie istnieje uprawnienie do rezygnacji ze zwolnienia od podatku VAT i wyboru opcji opodatkowania. Zwolnienie z podatku VAT jest obligatoryjne.

Nieruchomość zabudowana w całości wynajęta (tj, budynek poz. 11-5) z uwagi na krótszy niż dwa lata okres najmu, w całości zbyć jako zwolniony z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Wówczas powstanie obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych - PCC.

Nieruchomości zabudowane w całości wynajęte przez Spółdzielnię (poz. 11-2), (poz. 11-3). Lelis (poz. 11-6) (poz.1l-7) i (poz. 11-12)) korzystają ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. W stosunku do tych nieruchomości istnieje możliwość rezygnacji ze zwolnienia z podatku VAT z możliwą opcją opodatkowania na podstawie złożonych oświadczeń przez Spółdzielnię (zbywcę) oraz kupującego (nabywcę) w urzędzie skarbowym przed podpisaniem aktu notarialnego przenoszącego własność nieruchomości (art. 43 ust. 10 u.p.t.u.) W przypadku rezygnacji ze zwolnienia i wyboru opcji opodatkowania podatkiem VAT nie powstanie obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe w zakresie zbycia nieruchomości oraz nieprawidłowe w części dotyczącej zbycia nieruchomości oraz nieprawidłowe w części dotyczącej zbycia nieruchomości.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednocześnie należy zaznaczyć, że w oparciu o art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Jednocześnie, w świetle definicji zawartej w art. 2 pkt 14 ustawy VAT, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich powstało pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że zwolnienie uregulowane w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT ma charakter zwolnienia fakultatywnego, gdyż w myśl art. 43 ust. 10 ustawy VAT, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy po spełnieniu określonych warunków możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Ponadto stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego;
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jednakże, w myśl ust. 7a cytowanego artykułu warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Stosownie natomiast do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Należy ponadto wskazać, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki, budowle rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny tych obiektów w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony. Wskazany przepis obejmuje swoim zakresem także grunty będące w użytkowaniu wieczystym.

W celu ustalenia czy w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie zwolnienie z opodatkowania czy też opodatkowanie stawką podstawową należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć czy względem opisanych Budynków nastąpiło pierwsze zasiedlenie.

Pierwsze zasiedlenie należy rozumieć jako pierwsze zajęcie budynku, używanie. Aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynku, budowli lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, przez które można rozumieć m.in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub użytkownika.

Zatem z przepisów wynika, że dostawa nieruchomości, spełniających określone w przepisach warunki, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej dwa lata.

Należy zauważyć, że w kwestii rozumienia definicji pierwszego zasiedlenia wypowiedział się NSA w wyroku z dnia 14 maja 2014 r. o sygn. I FSK 382/14. Sąd w wyroku tym stwierdził, że Wykładnia językowa, systematyczna i celowościowa dyrektywy 112 wskazuje wyraźnie, że ww. pojęcie należy rozumieć szeroko jako pierwsze zajęcie budynku, używanie. Zatem w taki sposób powinna być odczytywana definicja przewidziana w treści art. 2 pkt 14 ustawy o VAT.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca przed wejściem w życie ustawy o podatku od towarów i usług wybudował wszystkie opisane we wniosku budynki. Ponadto wskazane obiekty za wyjątkiem budynku sklepu znajdującego się na nieruchomości, były wynajmowane w całości bądź wykorzystywane na potrzeby własnej działalności gospodarczej Wnioskodawcy lub - w przypadku budynków gospodarczych (śmietnik) - oddane w najem wraz z budynkiem głównym w okresie dłuższym niż dwa lata. Ponadto jak wynika z opisu sprawy w stosunku do wskazanych obiektów Wnioskodawca w ciągu ostatnich pięciu lat nie ponosił nakładów na ich ulepszenie których wartość przekraczałaby 30% ich wartości początkowej.

Zatem należy wskazać, że wszystkie opisane nieruchomości - za wyjątkiem budynku sklepu znajdującego się na nieruchomości - nie będą sprzedawane w ramach pierwszego zasiedlenia, ani w okresie krótszym niż 2 lata od pierwszego zasiedlenia, gdyż doszło do niego w chwili oddania ich do pierwszego użytkowania rozumianego jako zajęcie na potrzeby własnej działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę lub oddania w najem. Ponadto na nieruchomościach nie były dokonywane ulepszenia, których wartość przekroczyła 30% wartości początkowej.

Tym samym zbycie wskazanych nieruchomości zabudowanych - za wyjątkiem budynku sklepu znajdującego się na nieruchomości - będzie korzystało ze zwolnienia z podatku od towarów i usług wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W zakresie zbycia opisanych nieruchomości, za wyjątkiem nieruchomości, Zainteresowany zaprezentował prawidłowe stanowisko w sprawie.

W stosunku do dostawy nieruchomości znajdującej się zabudowanej budynkiem sklepu, oddanej w całości w najem od 1 czerwca 2015 r. nie znajdzie zastosowania zwolnienie wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż wskazany obiekt został oddany do użytkowania w okresie krótszym niż 2 lata od chwili pierwszego zasiedlenia rozumianego jako oddanie w najem. Zbycie opisanej nieruchomości będzie objęte zwolnieniem od podatku VAT na podstawie dyspozycji art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, gdyż jak wynika z opisu sprawy w stosunku do wszystkich nieruchomości nie były dokonywane ulepszenia, których wartość przekroczyła 30% wartości początkowej, a Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia nieruchomości

Zatem z uwagi, że dostawa nieruchomości zabudowanej będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należy uznać za nieprawidłowe.

Nadmienić należy, że Wnioskodawca oraz Nabywca, pod warunkiem spełnienia przesłanek wynikających z art. 43 ust. 10 i 11 ustawy o VAT, będą mogli skorzystać z opcji opodatkowania transakcji dostawy nieruchomości zabudowanych objętych zwolnieniem od podatku na podstawie dyspozycji art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zatem za wyjątkiem nieruchomoci.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Wskazana interpretacja rozstrzyga w zakresie opodatkowania zbycia nieruchomości zabudowanych, w części dotyczącej zbycia nieruchomości niezabudowanych wydano postanowienie o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia, innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Stanowisko

w części prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie